صادق منش تاكيد كرد:

حقوق بشر چالش پيش رو ي نظام عدالت کيفري

دبير همايش پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها گفت: يکي از چالش هاي بسيار مهمي که امروز با آن مواجه هستيم بحث حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، جعفر صادق  منش، كه امروز سه شنبه(20تيرماه) در نشست خبري پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها برگزار شد  با اشاره به اينکه کارهاي پژوهشي در جامعه امروز ما مورد جفا قرار گرفته است، اظهار داشت: اقدامات زيادي به اسم پژوهش و عدالت صورت گرفته درحالي که اصل موضوع هيچ توجهي به آن نشده  و هرچه قدر درباره پژوهش در نظام عدالت کيفري گفته شود باز هم اندک است.

دبير همايش پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها ادامه داد: به هرميزان که بر روي موضوع پژوهش در نظام عدالت کيفري کار کنيم باز هم جاي کار دارد. چرا که در آموزه هاي ديني ما و هم در اسناد فراملي موضوع عدالت مورد تأييد و تکاليف ما است.

صادق منش با اشاره به اينکه انگيزه يکي از محورهاي برگزاري اين پژوهش ها است تصريح کرد: مقام معظم رهبري دهه جاري را به عنوان پيشرفت و عدالت نام گذاري کردند که براي قشرهاي مختلف تکاليفي را تعريف مي کند.

دبير همايش پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها با اشاره به اينکه يکي از چالش هاي بسياري مهمي که امروز با آن مواجه هستيم بحث حقوق بشر است افزود: تجلي اين موضوع در عدالت کيفري بوده و بايد تفاوت ها و شباهت هاي نظام فکري اسلام و نوع نگاه نظام هاي ديگر و حتي نظام ليبرالي ها را بررسي کنيم. لذا اگر اين تفاوت ها تبيين شوند قاعدتا غرب با ديدگاه غلط خود به مسئله حقوق بشر نگاه نمي کند.

وي با بيان اينکه بايد تفاوت ها را در سطح فراملي و جوامع ديگر تبيين کنيم تصريح کرد:  نگاه ليبراليستي به عدالت داراي قوانين و اعتقادات خاص خود بوده و نگاه اسلام داراي يک سري احکام و مقررات ديگر است.

صادق منش با اشاره به تأکيد مقام معظم رهبري درباره عنصر عدالت گفت: بحث عدالت حائز اهميت است چرا که انتظارات رهبري نيز به معناي عام به بحث عدالت کيفري مورد تأکيد قرار گرفته است و اين همايش مي تواند آغازي براي پرکردن چالش ها و خلاء هاي پيش رو باشد.

وي محور بعدي اهداف برگزاري همايش ها و پژوهشي سازمان قضايي نيروهاي مسلح بوده و تصريح کرد: هدف از برگزاري همايش ها جلسه هاي آسيب ها، چالش ها، نقطه قوت و ضعف ها در جريان تحقيقات ناظر بر عدالت کيفري که در قوه قضاييه درحال انجام است صورت مي گيرد.

دبير همايش پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها افزود: دومين هدف عمده ما نهادينه کردن فرهنگ پژوهش در مديريت قضايي است لذا بايد تمامي مديران قضايي و اجرايي و کل ضابطين قضايي به اين واقعيت برسند که هر اقدامي که بخواهند انجام دهند قطعا بايد قبل از فکر و انديشه کنند.

وي با اشاره به هدف سوم ادامه داد: هدف سوم را در راستاي الگويابي مديريت و روش تحقيق و پژوهش در سازمان نيروهاي مسلح عمل مي کنيم.

صادق منش با اشاره به محور سوم مبني بر اقدامات انجام يافته در کارهاي پژوهشي خاطرنشان کرد: هر پژوهشي که بخواهد عملي شود نياز به يک نيازسنجي متناسب با اهداف و برنامه ها دارد. چرا که پس از نياز سنجي شوراي قضايي، کميته ها و... برگزار کرده ايم.

وي با اشار به اينکه کميته علمي متشکل از 9 نفر از اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها است افزود: اين اعضاي هيئت علمي داراي تجربه پژوهشي هستند و حتي در نهادهاي مختلف دولتي هم تجربه و مسئوليت پژوهشي دارند.

دبير همايش پژوهش در نظام عدالت كيفري، فرصت ها و چالش ها  با اشاره به اينکه گام بعدي خود را در راستاي شناسايي و تعيين محورهاي همايش قرار داده ايم خاطرنشان کرد:محور اول شامل مديريت و روش تحقيق در عدالت کيفري؛ محور دوم مطالعات راهبري ناظر بر عدالت کيفري، و محور آخر تحقيقات کاربردي در حوزه عدالت است./پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار