استفاده از ظروف پلاستيكي تاثير منفي بر عملكرد غدد دارند

رئيس مرکز تحقيقات ناباروري صارم گفت: استفاده از پلاستيک ها و کيسه هاي نايلوني بر باروري افراد و نيز سلامت نوزادان تاثير منفي مي گذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،‌ دکتر ابوطالب صارمي افزود: پلاستيک ها داراي ترکيب هاي مختلف زيان آور براي سلامت افراد هستند و برخي از آنها مستقيما بر باروري زنان و مردان لطمه مي زنند.
 
وي گفت: مواد مضر موجود در پلاستيک به ماده غذايي که در آن نگهداري مي شود نفوذ مي کند مثلا بيس فنل آ(BPA) ماده اي شيميايي است که در پلاستيک هاي سبک اما سخت و سفت به نام پلي کربنات يافت مي شود.
 
رئيس مرکز تحقيقات ناباروري صارم افزود: اين ماده در عملکرد غدد درون ريز و هورمون هاي آن اختلال ايجاد مي کند که شاخص ترين اثر منفي آن بر هورمون استروژن يعني هورمون زنانه است.
 
صارمي گفت: يافته هاي پژوهشي نشان داده است، جنين هايي که در معرض BPA حتي با مقدار کم قرار مي گيرند، سال ها بعد بيشتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار مي گيرند و در کساني که ميزان اين ماده شيميايي در ادرار آنان بيشتر است ، ابتلا به ديابت، مشکلات کبدي و بيماري هاي قلبي ، بيشتر ديده مي شود.
 
وي گفت: همچنين افرادي که با ماده شيمياييBPA(از ترکيبات پلاستيک) تماس زيادي دارند بيش از ساير افراد به اضافه وزن و چاقي مفرط مبتلا مي شوند اين درحالي است که بيشترين موارد استفاده از  اين ماده شيميايي در پلاستيک هاي شفاف و نشکن است و از آن ها در  ساخت شيشه شير کودکان ، بطري هاي آب معدني و بطري هاي مخصوص نوشيدني هاي ورزشي استفاده مي شود.
 
رئيس مرکز تحقيقات ناباروري صارم افزود: " فتالات" ديگر ماده اي است که در توليد محصولات پلاستيکي و ساخت ظروفPVC کاربرد دارد ، افزود: اين ماده مي تواند به درون غذايي که در اين ظرف ها نگهداري مي شود نفوذ کند و اين نفوذ زماني که غذا داغ يا چرب باشد بسيار بيشتر خواهد شد.
 
صارمي افزود: اين ماده شيميايي نيز بر هورمون هاي انسان تأثيرگذار است با اين تفاوت که بر هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) بيشترين تاثير منفي را مي گذارد.
 
وي گفت: مطالعات نشان مي دهد ميزان بيشتر فتالات در بدن مردان بالغ  با کاهش قدرت باروري آنها همراه است و در مطالعه اي ديگر هم بالا بودن ميزان فتالات در زنان باردار، احتمال توليد فرزندان پسر با مشکلاتي در خصوص باروري را نشان داده است.
 
رئيس مرکز تحقيقات ناباروري صارم افزود: فتالات ها در احتمال ابتلا به واکنش ها و حالت هاي آلرژيک در کودکان همراه و اين درحالي است که نوارهاي بسته بندي و پلاستيک هاي مخصوص نگهداري بطري ها، کنسروها و قوطي هاي مواد غذايي ، معمولا حاوي فتالات هستند. /عط
 
براي جلب توجه مسئولان و مردم به آثار زيان بار استفاده از پلاستيک و کيسه هاي نايلوني ، 21 تير " روز بدون نايلکس" نامگذاري شده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار