كنترل بازار در ماه مبارك رمضان با اجراي طرح ضيافت/ عرضه كالاهاي پرمصرف با قيمت مناسب در 300 نقطه از كشور

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته از اجراي طرح ضيافت وعرضه كالاهاي پرمصرف با قيمت مناسب در آستانه ماه مبارك رمضان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حسن رادمرد شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري از اجراي طرح ضيافت از 26 تير به مدت 12 روز خبر داد و افزود: اجراي اين طرح به منظور تنظيم بازار ماه مبارك رمضان از سه سال پيش آغاز شده و با تاكيداتي كه رئيس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت در تامين كالاهاي پرتقاضا در اين ماه مبارك دارند امسال نيز اقدام به برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا تحت عنوان طرح ضيافت نموده ايم.

وي با بيان اينكه طرح ضيافت با همكاري مجموعه اصناف، انجمن هاي توليدي و تشكل هاي بخش خصوصي اجرا مي شود گفت: اين طرح از 26 تير ماه به مدت 12 روز در استان تهران و 10 روز در ساير استان ها در 300 مركز عرضه در سطح كشور و 15 هزار غرفه اجرا مي شود.

*ايجاد تعادل در بازار با برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم

معاون وزير صنعت، معدن، تجارت اظهار داشت: در طول سال در ايامي خاص نظير روزهاي پاياني سال، اول مهرماه و ماه مبارك رمضان تقاضاي زيادي به بازار تحميل مي شود  و به منظور كنترل تقاضا و ايجاد تعادل در بازار و كاهش التهاب بازار نمايشگاه هاي عرضه مستقيم برگزار مي شود تا مشكلي در خصوص عرضه و قيمت كالاهاي پرمصرف در اين ايام پيش نيايد.

در ادامه فراهاني رئيس شوراي اصناف نيز در خصوص برنامه هاي ويژه امسال براي اجراي اين طرح تصريح كرد: در راستاي طرح ضيافت عرضه مستقيم كالاهاي پر تقاضاي ماه مبارك رمضان با همت مجامع صنفي و اتحاديه ها در 300 مركز در سطح كشور انجام مي گيرد.

وي ادامه داد: هدف از برگزاري اين مراكز اين است كه با توجه به تغييراتي كه در ماه مبارك رمضان در عرضه و تقاضا ايجاد مي شود در كنترل قيمت و كمبود كالا در بازار يك نظارت مضاعفي داشته باشيم.

*دعوت از توليدكنندگان داخلي براي عرضه كالا در طرح ضيافت

فراهاني تصريح كرد: سعي شده كه در مراكز عرضه مستقيم كالا هرچه بيشتر از توليدكنندگان داخلي دعوت به همكاري شود و مصداق از توليد به مصرف در اين طرح اجرايي مي شود.

وي ادامه داد: همچنين تخفيف 5 تا 15 درصدي در اين طرح پيش بيني شده كه از همان عرضه مستقيم و از توليد به مصرف ناشي مي شود كه اين امر هم به نفع توليدكننده و هم به نفع مردم است.

رئيس شوراي اصناف در خصوص كالاهايي كه در اين طرح عرضه مي شود گفت: محصولاتي كه در اين ماه مبارك بيشتر مورد نياز مردم است مانند خرما، زولبيا و باميه و مواد پروتئيني مثل گوشت مرغ و گوشت قرمز، برنج و حبوبات از جمله كالاهايي است كه در اين مراكز عرضه مي شود.

وي تصريح كرد: از 300 مركز عرضه مستقيم كالا 3 مركز در تهران و در مناطق مصلي، حكيميه، تهرانپارس و فرهنگسراي خاوران واقع هستند.
فراهاني ادامه داد: ساعت كار اين مراكز از 11 صبح تا 10 شب و جمعه ها از 2 بعدازظهر تا 12 شب است.

فراهاني گفت: اين نمايشگاه از 26 تير ماه تا 7 مرداد در تهران و به مدت 10 روز در شهرستان ها داير است.

*تنظيم بازار در 5 محور اصلي

رادمرد در خصوص تمهيدات لازم براي تنظيم بازار دراين ماه گفت:  تنظيم بازار در 5 محور توليد، تامين، توزيع، مصرف كننده و نظارت انجام مي گيرد.

وي با اشاره به اينكه در بخش توليد و تامين ابزارهاي لازم فراهم شده افزود: به طور مثال براي تامين محصول برنج در شبكه هاي عرضه مستقيم تامين 100 هزار تن برنج خارجي و توليد 30 تا 50 هزار تن برنج داخلي برنامه ريزي شده است و در بخش مواد پروتئيني، لبنيات، روغن جامد و مايع و شكر هم با توليدكننده داخلي تفاهم داشته ايم و هم در بخش واردات اين كالاها تامين شده اند.

وي ادامه داد: همچنين نظارت كافي از طريق سازمان تعزيرات حكومتي و بازرسي اصناف اعمال مي شود تا از كم فروشي، گران فروشي و احتكار در اين نمايشگاه ها جلوگيري شود.

*غرفه هاي رايگان در اختيار توليدكنندگان

رادمرد تصريح كرد: از آنجائيكه اين نمايشگاه ها درآمد زايي بالايي ندارند و اين امر انگيزه حضور در آن را براي توليدكنندگان كم مي كند امسال با بهره گيري از اعتبارات خوبي كه دولت تصويب كرده بخش اعظمي از غرفه ها را به صورت رايگان در اختيار انجمن هاي توليدي و واحدهاي صنفي قرار داده ايم.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص تامين كالاها گفت: تامين كالاهاي استراتژي از يك ماه پيش در دستور كار قرار گرفته و در اين راستا ازدو بخش دولتي همچون شركت پشتيباني دام و شركت بازرگاني دولتي و از بخش خصوصي همچون تامين كننده ها و انجمن هاي توليدكننده كمك گرفته ايم.

*قيمت گذاري كالاهاي عرضه مستقيم در كميته كارشناسي

رئيس شوراي اصناف تصريح كرد: وقتي توليدكننده اي تصميم به عرضه كالا در اين نمايشگاه دارد ابتدا نمونه كالا و سپس قيمت آن در كميته كارشناسي ارزيابي مي شود و پس از آن به توليدكننده اجازه داده مي شود با درصد تخفيفي كه به توافق رسيده اقدام به عرضه كالا كند.

وي ادامه داد: عرضه كالا بايد طوري باشد كه در طول روز با كمبود آن مواجه نشويم و هركسي كه در اين مورد تخلف كند با آن برخورد قانوني مي شود.

فراهاني اظهار داشت: پس از اتمام عرضه مستقيم كالا در اين مراكز در سطح شهر نيز اقلام پرمصرف با قيمت مصوب عرضه مي شود و تنها تخفيف هاي اعمال شده حذف مي شود و بازرسي و نظارت كنترل قيمت هاي مصوب را برعهده دارد.

*عرضه روزانه 1400 تن لبنيات در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود 15 غرفه عرضه مواد لبني و پروتئيني در سازمان ميادين ميوه و تره بار تصريح كرد: در اين نمايشگاه ها روزانه 1400 تن لبنيات توزيع و عرضه مي شود و با همكاري كارخانه هاي توليد لبنيات در بخش توزيع محصولات لبني با قيمت مصوب ارائه مي شود.

وي ادامه داد: سه قلم كالاي پرمصرف لبني شامل شير 1.5 درصد، پنير uf و ماست 1.5 درصد با قيمت مصوب كه با انجمن صنفي و انجمن توليدكنندگان تفاهم شده عرضه مي شود و ساير محصولات لبني با قيمت مصوب سازمان حمايت به فروش مي رسند.

رادمرد در خصوص كيفيت كالاها گفت: به دليل معنويت ماه مبارك رمضان و اعتقاد عميق تشكل هاي توليدي و توزيعي دقت شده كه كيفيت كالاهاي عرضه شده در اين نمايشگاه مطلوب باشد.

*توزيع كننده بايد در كنار توليدكننده فعاليت داشته باشد

فراهاني در خصوص اينكه چرا عرضه مستقيم كالا در تمام سال انجام نمي گيرد گفت: توليد و توزيع مكمل يكديگرند و اگر توزيع كننده در كنار توليدكننده نباشد توليد با موفقيتي كه بايد داشته باشد دست پيدا نمي كند.

وي ادامه داد: توليد كننده بايد تنها به توليد بيشتر و كيفيت بهتر بيانديشد و اگر بخواهد دغدغه فروش و توزيع داشته باشد از توليد عقب مي ماند.

فراهاني اظهار داشت: در ماه مبارك رمضان در كشورهاي اسلامي تمام توليدكنندگان و واردكنندگان داوطلبانه كالاهاي خود را با تخفيف عرضه مي كنند كه اميدواريم اين اتفاق در كشور ما نيز پايه گذاري شود.

وي خاطر نشان كرد: اما در طول سال توزيع كننده بايد در كنار توليدكننده باشد چرا كه برخي مشكلات توليد به دست توزيع كننده رفع مي شود.

*تشديد بازرسي و كنترل در ماه مبارك رمضان

فراهاني در خصوص تمهيدات براي مبارزه با سوء استفاده هاي احتمالي برخي فروشگاه ها در اين ماه گفت: زماني كه عرضه و تقاضا زياد مي شود بايد تشديد بازرسي و كنترل اعمال شود تا بتوان جلوي برخي از سودجويي ها را گرفت.

وي با بيان اينكه در حوزه اصناف هم تعداد محدودي هستند كه تخلف مي كنند اظهار داشت: بازرسي و نظارت در سطح شهر با اين افراد برخورد مي كند و اين متخلفان به سازمان تعزيرات حكومتي معرفي مي شوند.

*فعاليت 2 ميليون و 100 واحد صنفي پروانه دار در كشور

رادمرد در خصوص اينكه چرا نمايشگاه هاي عرضه مستقيم هميشگي نيست گفت: در حال حاضر 2 ميليون و 100 واحد صنفي پروانه دار فعال هستند و شبكه واحدهاي صنفي كاملا اشباع است و از اين رو نمي توان شبكه نمايشگاهي دائمي داشته باشيم چرا كه واحدهاي صنفي نيز بايد كسب و كار خود را داشته باشند.

رادمرد تصريح كرد: احتكار، گران فروشي، عدم نصب اتيكت، عدم صدور فاكتور و توزيع كالا خارج از شبكه از جمله تخلفات بارز صنفي است كه سازمان تعزيرات با آن برخورد مي كند.

وي ادامه داد: خوشبختانه در ماه رمضان آمار تخلفات كه در حوزه صنفي چه در حوزه اجتماعي كاهش مي يابد و اين امر نشان دهنده عمق دينداري مردم ايران است.

*ساماندهي 1 ميليون واحد صنفي بدون پروانه در سال جاري

معاون وزير صنعت ومعدن با بيان اينكه واحدهاي صنفي كمترين تخلف را داشته اند افزود: اگر هم تخلفي بوده در واحدهاي بدون پروانه كه دائم تغيير شغل مي دهند صورت گرفته چرا كه هيچ تعهد و نظارت ويژه اي بر آنها نيست.

رادمرد تصريح كرد: با تدابير ويژه اي كه در قانون برنامه پنجم توسعه و در وزارت صنعت و معدن و همچنين در شوراي اصناف انديشيده شده به دنبال اين هستيم كه 1 ميليون واحد صنفي بدون پروانه را در سال 91 پروانه دار كنيم تا دغدغه ايجاد هرج و مرج توسط واحدهاي صنفي بدون پروانه رفع شود.

*اعلام شكايات مردمي به سامانه 124

رادمرد تصريح كرد: براي كنترل بازار و جلوگيري از بروز تخلفات 10 هزار بازرس در سراسر كشور در 3 شيفت كاري فعال مي شوند.

وي ادامه داد: همچنين سامانه 124 كه در طول شبانه روز داير است پيام مردم را دريافت مي كند و در زمان كوتاهي كه حداکثر 15 الي 20 دقيقه است به شكايت مردمي در محل تخلف رسيدگي خواهد شد.

در ادامه رئيس شوراي اصناف اظهار داشت: برگزاري اين نمايشگاه ها به دليل اينكه كالا به اندازه كافي و با قيمت مناسب عرضه مي شود اثرات خوبي در بازار دارد.

وي ادامه داد: عرضه مستقيم كالا در اين نمايشگاه ها و فروش هاي فوق العاده كه در واحدهاي صنفي به صورت داوطلبانه صورت مي گيرد فرصت سودجويي برخي سوء استفاده ها از بين مي برد.

فراهاني در پاسخ به اين سئوال كه اصناف چقدر آمادگي دارند كه اين نمايشگاه ها به تعداد بيشتري در طول سال برگزار شود گفت: اصناف وظيفه اي در قبال مردم و وطن دارند و در طول تاريخ هميشه در كنار مردم براي خدمت گذاري حاضر بوده اند.

وي ادامه داد: البته يك سري واحد صنفي متخلف و بدون پروانه هم هستند كه در قانون نظام صنفي كه در دستور كار مجلس قرار دارد مواردي براي جلوگيري از اين نوع تخلفات پيش بيني شده است.

رئيس شوراي اصناف با بيان اينكه نمي توان نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا را در طول سال به طور مرتب داشته باشيم گفت: 2 ميليون اصناف در كشور وجود دارد كه اين واحدها اشتغالزايي دارند و بايد در جاي خود فعاليت داشته باشند و برگزاري اين مراكز هم در زماني كه عرضه و تقاضا افزايش يابد انجام مي گيرد.

رادمرد در پاسخ به اين سئوال كه چقدر به هدف اصلي يعني تامين مايحتاج اساسي خانوار با قيمت مناسب نزديك شده ايم گفت: در سه سال گذشته تجربياتي از برگزاري اين نمايشگاه ها داشته ايم كه حاصل آن دانش مديريت بازار بوده است.

وي ادامه داد: امسال توليدكنندگان به طور كامل آماده هستند كه كالاهاي مورد نياز را تامين كنند و سعي شده با تامين كالاها و مواد اوليه مورد نياز دغدغه اي براي توليدكنندگان در توزيع وجود نداشته باشد.

*تفاهم با 9 استان تامين كننده مرغ

رادمرد با بيان اينكه امسال دغدغه اي در تامين كالاهاي پروتئيني وجود داشته اظهار داشت: در اين حوزه هم خريد خارجي داشته ايم و هم توليد داخلي را بيشتر كرده ايم تا بتوانيم افتي كه در چند ماهه گذشته داشته ايم جبران كنيم.

وي با بيان اينكه مصرف روزانه مرغ در برخي استان ها از جمله تهران بالا است افزود: هم اكنون روزانه هزار تن مرغ در استان تهران مصرف مي شود كه بايد تدابيري انديشيده شده تا به طور مستمر با توليدكنندگان داخلي تفاهم داشته باشيم و در صورت نياز اين محصول از خارج تامين شود.

وي خاطر نشان كرد: هفته گذشته با 9 استان تامين كننده مرغ تفاهم داشته ايم كه مازاد توليد خود را براي استان هايي كه توليد ندارند مثل تهران و البرز انتقال دهند تا مردم دغدغه اي براي تامين اين محصول نداشته باشند./عب

گزارش از سيد فهيمه حدادي

برچسب ها: قیمت ، کالا ، تولیدکننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار