تهاجم بی رحمانه ی فرهنگ برهنه غربی در رسانه هاي اندونزي

در اندونزي افراد «متوسط و بی تغییر» کمتر وجود دارند و زن ها یا حجاب شان بدتر می شود و یا این همه فشار تبلیغات تاثییر معکوس دارد و آن ها به سمت حجاب های پوشیده تر متمایل می شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران عليرضا بازارگان در بخشي ازتجربه هاي  سفرش به اندونزي  در وبلاگ شخصي اش اورد:16 روز در اندونزی تجربه های زیادی را به ارمغان آورده است که تاسف انگیزترین آنها، وضعیت فاسد وسائل ارتباط جمعی (بالاخص تلویزیون) در این کشور است. وقتی کانال ها را یکی پس از دیگری نگاه می کنیم متوجه می شویم که فضایی که در تلویزیون به تصویر کشیده می شود فرسنگ ها با بسیاری از مسلمانان این کشور فاصله دارد. گویی رسانه ها در صدداند تا مردم را از آیین شان دور کنند! به عنوان مثال در سطح شهرهای کوچکتر اندونزی نادر است که دخترها لباس های کوتاه و یا یقه های باز داشته باشند، ولی در تلویزیون، مساله کاملا برعکس است.

در این مدت، تلاش کردم که خانم های محجبه و باوقار در تلویزیون پیدا کنم، ولی به ندرت با همچین موردی برخورد می کردم. کانال ها اکثرا پر بود از برنامه هایی که سنخیتی با اسلام نداشت. البته یک کانال به مسائل اسلامی تعلق گرفته بود که معمولا در آن قرآن خوانده می شد. همین. ولی کانال های عمومی و سریال ها و برنامه ها و غیره، اکثرا لباس های نامناسب داشته و مروج بی حجابی بودند. من حتی یک گوینده ی اخبار با حجاب ندیدم. واقعا حیف است که یک کشور اسلامی این گونه مورد تهاجم فرهنگی قرار گیرد. گویا به هر کشور اسلامی در دنیا سفر می کنم مساله همین است: تهاجم بی رحمانه ی فرهنگ برهنه غربی.

از یکی از دخترهای تحصیل کرده ی محجبه در دانشگاه سوال کردم که نظرش درباره ی رسانه های کشورش چیست؟ گفت: "من از این موضوع ناراضی هستم و به همین دلیل معمولا (جز در ماه رمضان) تلویزیون نگاه نمی کنم." متوجه شدم که عده ای در اندونزی برای جلوگیری از این نوع فسادها، خودشان را از این فضا دور کرده اند. ایشان ادامه داد: "زن ها و زندگی هایی که در تلویزیون به تصویر کشیده می شود برای ما دور از حقیقت است. من متوجه می شوم که زندگی بازیگران با زندگی ما خیلی فرق دارد. ولی متاسفانه خیلی از دخترهای جوان فکر می کنند آن چه که در تلویزیون می بینند رفتار صحیح است و الگوبرداری می کنند".

از یکی دو نفر دیگر سوال کردم: "به نظر شما با توجه به این همه بمباران فرهنگی، با گذر زمان دخترهای اندونزی حجابشان بهتر می شود یا بدتر؟" اینجا بود که جواب جالبی دریافت کردم. همگی در جواب گفتند: "در چندین سال اخیر، هم بی حیایی رو به افزایش است و هم حجاب!" با خودم گفتم مگر می شود؟ در ادامه توضیح دادند که: "منظورمان این است که افراد «متوسط و بی تغییر» کمتر وجود دارند و زن ها یا حجاب شان بدتر می شود و یا این همه فشار تبلیغات تاثییر معکوس دارد و آن ها به سمت حجاب های پوشیده تر متمایل می شوند." با هر کس صحبت کردم به دو نکته تاکید کرد:

1. امروزه همانطور که دخترهای بی عفت افزایش پیدا کردند، ولیکن، تعداد زن های با حجاب در اندونزی به وضوح بیش از 10 سال پیش است

2. وفور بی بند و باری در شهر جاکارتا (پایتخت) با دیگر شهرهای کشور غیر قابل مقایسه است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.