اردبیل/ معاون وزیر صنعت؛

رهبری فرش دنیا در دست ایران است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رهبری فرش دنیا همچنان در دست ایران است به طوری که پارسال میزان صادرات فرش ایران بیش از 560 میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اردبيل محمدباقر آقاعلیخانی در جلسه مشترک با رئیس اتاق بازرگانی اردبیل افزود: پارسال میزان صادرات فرش ایران 560 میلیون دلار بود که امسال هدف‌گذاری ما رسیدن به مرز یک میلیارد دلار صادرات فرش دستبافت است.

وی گفت: فرش 80 در صد ارزش افزوده برای کشور دارد به طوریکه هیچ کالایی به مانند فرش از این ارزش افزوده برخوردار نبوده و متوسط ارزش افزوده آنها فقط 10 درصد است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: یک میلیارد دلار صادرات فرش برابر با 10 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است که در حوزه اشتغال و کار آفرینی نیز یک فرصت استثنایی به شمار می‌رود .

وی گفت: ما باید بتوانیم رقبا را در بازار‌های هدف شناسایی کرده و با افزایش صادرات فرش ایران سهم آنها را در بازارهای جهانی به حداقل برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به شهرت جهانی فرش‌های دستبافت اردبیل و نیز لزوم توجه جدی برای احیای جایگاه فرش اردبیل، گفت: اتاق اردبیل برای کمک به رونق فرش دستبافت آمادگی دارد توسط موسسه خیریه ابرار اتاق کارگاه فرش راه‌اندازی کند که انتظار داریم زمین مورد نیاز تامین و حمایت‌های لازم از سوی مسئولان در این راستا صورت گیرد.

حسین پیرموذن افزود: بافت فرش در اردبیل از سابقه درخشان و طولانی برخوردار است و در دوره صفویه نیز مراکز بافندگی و قالیبافی در اوج کمال بود.

وی گفت: مشهورترین و نفیس‌ترین قالی جهان که متعلق به اردبیل است در حال حاضر در موزه ویکتوریا انگلستان نگهداری می‌شود و یک سند ارزشمند تاریخی محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل در ادامه افزود: قالیبافی یکی از صنایع دستی مهم استان است و از نظر اشتغال‌زایی و اقتصادی دارای اهمیت فوق العاده‌ای است به طوری که توجه جدی به فرش دستباف اردبیل می‌تواند این شاهکار هنری جهان را احیا کرده و از نظر کارآفرینی و اقتصادی برای استان نیز بسیار مثمر ثمر باشد./س 

برچسب ها: اردبیل ، فرش ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.