صف آرایی موافقان ومخالفان استقلال ری

چند سالیست بحث های بسیاری پیرامون جدایی شهرری از تهران شنیده می شود اما بالاخره دولت در چهارمین سفرش به این شهرستان با تصویب این طرح به اما واگرها پایان داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شهر تاریخی و باستانی ری باقدمت هفت هزار ساله اش که می گویند مادر تهران است با وجود پتانسیل ها وظرفیت های بالایی که دارد تا کنون نتوانسته در جایگاه اصلی خود قرار گیرد .      
وسعت 2هزارو 300کیلومتری ری ظرفیت های بالایی را همچون فرودگاه بین المللی  امام خمینی ره .شهرک صنعتی شمس آباد.پالایشگاه نفت . بهشت زهرا .  و کارخانه سیمان ودیگر صنایع را سالیان زیادیست در خود جای داده است این در حالیست که شهرری به دلیل نداشتن شهرداری و شورای شهر مستقل تنها منبع درآمدی برای تهران بود تا باکسب درآمد بسیار از این شهر آن را صرف عمران و آبادی مناطق خود کند و ارمغانش برای  مردم ری  با ورود روزانه هفت هزار تن زباله به این شهر تنها آلودگی های زیست محیطی وبیماری های تنفسی  باشد. 
آثار باستانی  و زمینهای  مرغوب کشاورزی در حال نابودي
با توجه به اینکه طی سال های گذشته  شهرری به شهرستان تبدیل شده است اما تا به امروزبسیاری از ادارات آن مستقل نبوده و زی نظر تهران اداره می شود   شهرری باداشتن بیش از 170اثر تاریخی و باستانی تاکنون اداره مستقل میراث فرهنگی نداشته و تنها به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی در این شهر فعالیت میکرده که به دلیل عدم جذب بودجه کافی در این بخش نتوانسته در نگهداری این آثار خوب عمل کند.  
زمین های کشاورزی مرغوب شهر از دیگر ظرفیت هایی است که به دلیل نبود آب مغفول مانده اند رفته رفته به زمین های خشک و بایر تبدیل می شوند   ظرفیت هایی که به معضل تبدیل شده و هربار به سراغ مسئولانش رفتیم از خود سلب مسئولیت کرده  وما را رهسپار تهران کردند.
واکنش شهرداری وشورای شهر ازجدایی ری 
 انتشار خبرجدایی ری ازتهران بار دیگر  واکنشهای موافقان ومخالفان رو بر انگیخت.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران هرکدام با بیان دلایلی جدایی ری از تهران را غیر کارشناسی و نادرست دانستند و معتقدند استقلال ری  سبب افزایش مشکلات  اجتماعی و مهاجرت شده وتبعات بسیاری دارد وبه ضرر مردم ری  خواهد بود.  
همچنین شهردار تهران روز گذشته در مراسم افتتاح ایستگاه مترو  ارم سبز واکباتان در جمع خبرنگاران  جدایی ری از تهران را غیر کارشناسی دانست وگفت:  این جداسازی ها مشکلی را از مشکلات تهران حل نمی کند و ممکن است امروز بگویند می خواهیم شهر ری را از تهران جدا کنیم و فردا بگویند می خواهیم در شمیرانات نیز فرمانداری مستقل ایجاد کنیم اما هیچکس چنین رفتاری را با پایتخت و شهر خود نمی کند و این کار کاملا غیر کارشناسی  وغیر قانونی است .  
قالیباف در خصوص مصوبه دولت مبنی بر جدا شدن شهر ری از تهران گفت : این که هیات دولت تصمیم می گیرد بر اساس اختیاراتی که دارد فرمانداری و یا بخشداری مجزایی را ایجاد کند چنانچه مطابق با ضوابط قانونی باشد می تواند دنبال شود ، اما این که حوزه های شهرداری را بخواهند از این مجموعه مجزا کنند این کار چه از لحاظ اجتماعی و چه فرهنگی ، سیاسی و حتی امنیتی یک کار کارشناسی نیست و تهران باید یکپارچگی خود را حفظ کند. شهردار تهران اظهار داشت: زمانی این بحث دنبال می شد که تهران باید به 22 فرمانداری تبدیل شود اما مشکل ما این ها نیست و چنین ضرورتی واقعا وجود ندارد و کارشناسان نیز چنین کاری را تایید نمی کنند .   نیازی به توافق با شهرداری نیست   این در حالیست که استاندار تهران از شروع مقدمات استقلال ری خبرداده و بیان کرده:
 نیازی به توافق با شهرداری تهران نیست مرتضی تمدن اظهار اظهار داشت: فرمانداری‌ ویژه یک سطح بالاتر از فرمانداری است و فرمانداری ویژه برای این شهرستان ابلاغ شده است                                                                                  
 وی ادامه داد: فرماندار معاون استاندار است و ادارات در فرمانداری ویژه از لحاظ تشکیلاتی توسعه پیدا مي‌کند. استاندار تهران درباره شهرداری مستقل در شهرری بیان كرد: شهرری شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و مقدمات جداسازی این شهرستان از شهر تهران از روز شنبه آغاز شده است. تمدن افزود: با جداسازی شهرری از شهر تهران هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود و بر تمامی موارد مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفته است./ف    
گزارش از فاطمه هنرور
برچسب ها: استقلال ، ری ، جدا سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار