بجنورد/

9درصد فرش کشور در خراسان شمالی بافته می شود

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی گفت:9درصد از فرش کشور دراستان بافته می شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد ، محمد رضا باقری بابیان اینکه شهرک تخصصی فرش و منسوجات دستباف در بجنورد با هدف توسعه این صنعت در استان راه اندازی می شود، اضافه کرد: زمین این شهرک آماده سازی و پیمانکار صنعتی نیز برای اجرای این پروژه صنعتی مشخص شده است.

وی در ادامه گفت: به منظور ایجاد موزه فرش دستباف، در توافق با میراث فرهنگی استان، زمینی برای احداث این موزه به صورت رایگان واگذار شده است تا فعالیت اجرایی برای احداث موزه آغاز شود.

 مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تصریح کرد: بازارچه صنایع دستی برای معرفی و فروش این هنر بومی استان نیز ایجاد می شود.

باقری همچنین با اشاره به طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان، افزود: در حال حاضر مطالعات طراحی منطقه ویژه اقتصادی شهر بجنورد با کاربری تجاری؛ صنعتی و آموزشی از طریق مشاور در دست اجرا قرار دارد و ارزیابی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی نیز انجام و برای تائیدیه به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ، گفت: برای آغاز فاز اول این طرح در سال ۹۱ حداقل به پنج میلیارد تومان اعتبار برای واگذاری پروژه به پیمانکار و عملیاتی شدن این طرح نیاز است.

در این شهرک واحدهای موزه فرش با زیربنای دو هزار و ۵۰۰ مترمربع، کارگاههای تهیه مواداولیه فرش دستباف با زیربنای ۱۷ هزار و ۲۴۰ مترمربع، بازارچه، انبار و واحدهای تجاری در مجموع با زیربنای چهارهزار و ۵۳۰ مترمربع و نیز ساختمان آموزشی و اداری با زیربنای هزار مترمربع احداث خواهد شد.

در حال حاضر حدود ۲۱ هزار بافنده فرش دستباف در خراسان شمالی فعالیت می کنند و در این استان ۱۰۸ تعاونی ثبت شده قالیبافی وجود دارد و سالانه نیز حدود ۴۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می شود./س

برچسب ها: فرش ، کشور ، خراسان شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.