شهرکرد /

تلاقی نژاد گوسفند رومانوف و پاکستانی با گوسفند لری بختیاری

براي اولين بار، در استان چهار محال و بختياري، طرح تلاقي نژاد گوسفند رومانوف و پاکستاني با گوسفند لري بختياري بر روي تعداد 600 رأس ميش لري بختياري انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: اين طرح براي اولين بار در استان به منظور اصلاح نژاد و توليد گوشت با کيفيت، افزايش ضريب تبديل علوفه به گوشت، افزايش راندمان توليد، کاهش توليد چربي و در نهايت ايجاد صرفه اقتصادي در نگهداري گوسفند انجام مي شود.

هيبتيان گفت: این طرح در شهرستان هاي شهرکرد، کيار، کوهرنگ و فارسان شروع شد و براي اهميت اجراي آن، آموزش هاي لازم داده شده است.

وي، با بيان اینکه اين طرح بر روی 600 رأس ميش لري بختياري با عمليات تزريق هورمون و اسفنج گذاري آماده عمل لاپاراسکوپي شده است افزود: در این عمل  اسپرم قوچ نژاد رومانوف و پاکستاني که نژادي درشت و با چربي کم است بر روي ميش منتخب لري بختياري انتقال داده مي شود که منجر به توليد نژاد مشترک بختياري رومانوف و بختياري پاکستاني خواهد شد .

هيبتيان ،استفاده از مرتع و مزرعه و نگهداري دام در محيط بسته  راسه شيوه گوسفند داري عشايري عنوان کرد و گفت: در روش تلاقي با نگهداري دام در سيستم بسته سعي بر اين است که فشار دام در مرتع را کاهش داده و بتوان در حفظ و نگهباني از مراتع استان قدمي برداشت.

وي ابراز اميدواري کرد: با ترويج اجراي اين طرح در بين دامداران بتوان با کاهش توليد دنبه و افزايش توليد گوشت وبهبودمیانگین توليد، نژادي حاصل کرد که صرفه اقتصادي براي دامدار در سيستم نگهداري بسته و نيمه بسته داشته باشد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.