عكاسي سينماي ما از ايده‌آل خود دور مانده است

امروزه به دليل عدم آشنايي عوامل فيلم‌ها در سينماي ما وظيفه عكاسان در اين حوزه بدرستي شناخته نشده است.

امير عابدي عكاس سينما در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص فضاي حاكم بر سينماي ما و چگونگي همكاري عوامل فيلم با عكاس، گفت: در سينما در صورتيكه عكاس بخواهد فعاليت خود را بصورت ايده‌آل انجام دهد و تحليل درستي از جريان فيلم داشته باشد بايستي رابطه مناسبي با عوامل فيلم داشته باشد بويژه تهيه‌كننده اثر كه امور مربوط به عكس‌هاي تبليغاتي مرتبط با او بوده و نيز كارگردان فيلم كه صاحب اثر است.

وي با اشاره به اين كه در زندگي حرفه‌اي احترام، همكاري متقابل و رابطه صحيح ، بازتاب رفتار خود شخص است، تصريح كرد: در طول 25 سال زندگي حرفه‌اي خود، شرايط را براي عكاسي در سينما مناسب ديده‌ام.

وي در ادامه افزود: هم اكنون سينماي ما نيمه جان و آمار توليد فيلم‌ها پايين است كه اين امر عكاسي سينماي ما را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.

عابدي در ارتباط با فقدان آموزش عكاسي سينما در دانشكده‌ها اذعان داشت: در دانشگاه‌هاي هنر ما رشته‌هايي چون سينما يا عكاسي وجود دارد، همچنين با عكاساني با عنوان عكاس طبيعت، عكاس هنري و از اين قبيل داريم اما عكاسي سينما در هيچ يك از دانشكده‌هاي ما تدريس نمي‌شود در حاليكه در كشورهايي چون انگليس و ايتاليا دپارتمان‌هايي مخصوص عكاسي فيلم وجود دارد.

وي در ادامه گفت: ما در ايران به كارگاه‌هايي نياز داريم كه عكاسان و دانشجويان عكاسي و حتي كارگردانان و عوامل فيلم را با عكاسي سينما آشنا كنند.

عابدي افزود: عوامل فيلم بخصوص كارگردان بايستي با نقش عكاس در فيلم آشنايي كامل پيدا كنند و تاثير عكاسي را با مسائلي چون نمايش، چگونگي گريم و افزايش شهرت بازيگران اشتباه نگيرند.

اين هنرمند در ادامه گفت: مشكل سينمايي ما فقر سواد عوامل فيلم در مسائل گوناگون فيلم‌سازي نيست ممكن است كارگردان يك اثر حتي نداند كه رسالت اصلي عكاس فيلم تبليغات آن در سايت‌ها و سينما و ايجاد ارتباط بين مخاطبان و فيلم است اين مسئله باعث شناخته نشدن صحيح اهميت حرفه‌‌هاي گوناگون همچون عكاسي، گريم و طراحي صحنه مي‌شود.

عابدي افزود: در يكي دو سال اخير، افرادي بعنوان عكاس فيلم وارد سينماي ماشده‌ اند كه ممكن است در اين زمينه تجربه كافي نداشته با شند و در فيلم‌هاي پرخرج سينما به كسب تجربه بپردازند در حاليكه بايد افراد فعال در هر عرصه با قواعد حاكم بر آن آشنايي كامل داشته باشند.

عابدي در ادامه گفت: عكاسان سينما بايستي حرفه خود را با فيلم كوتاه شروع كرده و در اين زمينه به كسب تجربه بپردازند و پس از آن به عرصه سينما وارد شوند.

وي افزود: در سينماي امروز ما بخش اعظم بودجه فيلم به دستمزد بازيگران و قسمت كمي از آن براي ديگر عوامل اختصاص داده مي‌شود حتي ممكن است در بعضي فيلم‌ها از عكاسان به دليل احتمال دريافت دستمزد كم‌تر براي فيلم‌برداري كار دعوت شود.

وي افزود: اگر تهيه‌كننده به انتخاب افراد حرفه‌اي در كار تاكيد داشته باشد مي‌تواند اثر خود را به اثري ماندگار تبديل كند و اين چيدمان عوامل فيلم است كه قدرت يك گروه را در سينما مشخص مي‌كند.

عابدي در خصوص چگونگي تاثير گزارش‌هاي تصويري در روند فيلم گفت: وظيفه گزارش تصويري كمك به عرضه و تبليغ فيلم و همچنين وسوسه و دعوت مخاطبان به تماشاي فيلم است.

وي در پايان افزود: عكس‌ها قبل از اكران فيلم براي معرفي آن و پس از پخش فيلم از نظر تاريخي كارآيي دارد، براي مثال در تئاتر پس از بايگاني ديگر هيچ اثري از اجرا در دسترس نيست، اما عكسها در اين زمينه مي‌تواند به ثبت نمايش در تاريخ هنر كمك كند، همچنين در فيلم علاوه بر دي.‌وي.دي‌هايي كه از كار به جا مي‌ماند عكس‌ها نيز نقش بسزايي در ماندگاري از نظر آرشيو فيلم دارند./ي2
برچسب ها: عکاسی ، سینما ، تبلیغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار