ساماندهي مناسب تر تشريفات گمرکي با ايجاد پنجره واحد الکترونيکي

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اين که ايجاد پنجره واحد از مهم ترين اقدامات گمرك در جهت بهبود فضاي كسب و كارمحسوب مي شود ،گفت : البته ايجاد پنجره واحد الكترونيكي راهكار مناسب تري براي كاهش زمان و هزينه ترخيص كالاهاست.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي گمرک ايران ، حميد صافدل گفت : اين پنجره با پيشرفت فناوري و نيازهاي روز ، همخواني بيشتري دارد و خوشبختانه تصميم هاي ارزشمندي در خصوص ايجاد پنجره واحد الكترونيكي گرفته شده و بعضي از سيستم ها و شبكه هاي اطلاعاتي نيز به هم متربط شده است.

وي تاکيد کرد : همچنين با توجه به تكليف قانون گذار و مقامات ارشد سازمان ها ، امكان اجراي سريع اين طرح وجود دارد، تا بتوانيم در سايه يك چتر الكترونيكي و اجراي كامل و همه جانبه طرح تکريم ارباب رجوع، جايگاه كشور در رتبه بندي هاي بين المللي در حوزه فضاي كسب و كار را افزايش دهيم.

صافدل گفت: عملكرد گمرك به عنوان محل تلاقي فعاليت دستگاه هاي مرتبط با تجارت ، بسيار تأثيرگذار و راهگشا خواهد بود.

وي افزود : گمرك به عنوان فرمانده و مسئول هماهنگ كننده سازمان هاي مرتبط با امر تجارت در مبادي ورودي و خروجي نقش بسيار مهمي در ارتقاي شاخص هاي  بهبود فضاي كسب و كار دارد و از اين منظر ايجاد پنجره واحد يكي از مهم ترين اقدامات گمرك در جهت بهبود فضاي كسب و كار خواهد بود.

رئيس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت : در طرح پنجره واحد فيزيكي نمايندگان دستگاه هاي مرتبط با امر تجارت در يك محل جمع مي شوند و با برخورداري از اختيارات كافي ، فرآيند رسيدگي به ترخيص كالا را سرعت مي بخشند و در شرايط فعلي، بهبود فضاي كسب و كار در كشور يك اجبار است نه يك اختيار.

وي تاکيد کرد : ورود به عرصه تجارت بين المللي نيازمند قدرت رقابت است و كساني مي توانند در اين عرصه موفق باشند كه شرايط كار را درك كنند و با برنامه ريزي هاي صحيح و همه جانبه نگر به ارائه راهكارهاي متعدد براي افزايش قدرت رقابت كالاهاي صادراتي بپردازند.

صافدل گفت : اجراي طرح پنجره واحد الكترونيكي مؤثرترين راهكار براي حذف هزينه هاي سربار تجارت و افزايش قدرت رقابت كالاهاي تجاري است كه اميدواريم مورد توجه همه مسئولان مربوط قرار گيرد.

وي تاکيد کرد : بحث بهبود فضاي كسب و كار از مقوله هاي مهم در اسناد بالادستي مانند برنامه پنجم و سند چشم انداز توسعه بيست ساله كشور است و لزوم ايجاد اين فضا در دستور كار تمام دستگاههاي مرتبط با امر تجارت قرار دارد.

صافدل گفت : بهبود محيط كسب وكار يك همت عمومي را در حوزه هاي مختلف مي طلبد و ارتقاي شاخص هاي بهبود اين فضا نيازمند يك حركت جمعي است. افزايش سرعت ، كاهش هزينه و تعداد اسناد مورد استفاده در مبادلات تجاري از مؤلفه هايي است كه عملي شدن آنها به بهبود فضاي كسب و كار منجر مي شود و عزم و اراده عمومي دستگاه هاي متولي و همكاري آنها مي تواند به تحقق چنين امري كمك كند.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران اظهار داشت : در سال توليد ملي ، حمايت از كار و سرمايه ايراني ، ضرورت و اهتمام بيشتر براي ايجاد فضاي بهتر كسب وكار بيش از گذشته احساس مي شود و نياز است قابليت تغيير و انعطاف پذيري در قوانين افزايش يابد.

صافدل افزود : برخي از قوانين براي دوره زماني مشخص و بر مبناي اقتضائات ملي و بين المللي خاص تصويب مي شود و بايد با گذشت زمان و تغيير صورت مسئله ، اين قوانين نيز تغيير كند.

وي تصريح کرد : در حالت كلي وجود اين قوانين باعث مي شود كه به فراخور ظهور مسائل جديد ، قانون متناسب براي مقابله با آن تصويب شود و بعد از حل مسئله ، قانون تغيير يابد يا حذف شود. وجود اين گونه قوانين با تحولات زودگذر اقتصاد بين المللي سازگاري بيشتري دارد و انتظار مي رود دستگاه هاي قانونگذار اين ضرورت را مدنظر قرار دهند.

صافدل گفت : راهكار بعدي، همراه كردن فعالان اقتصادي با موضوع بهبود فضاي كسب و كار است كه نهضت فرهنگ سازي را طلب مي كند و همه فعالان اقتصادي بايد ضرورت اصلاح امور و بهبود فضاي كسب و كار را باور كنند و دستگاههاي مرتبط نيز در قالب طرح تكريم ارباب رجوع، پاسخگوي نياز مردم باشند.

وي اظهار داشت : وقتي سرعت و دقت انجام كار در امور توليد و تجارت بالا مي رود ، اسناد و هزينه هاي مربوط كاهش مي يابد و اين يكي از را ههاي تكريم ارباب رجوع و ارج نهادن به سرمايه و وقت مردم است./عب
برچسب ها: ساماندهی ، تشریفات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار