لزوم تدوین کتب آموزش پزشکی با منبع داخلی ، ضرورتی انکار ناپذیر است

تنظیم منابع آموزشی متناسب با نیازهای کشور از مهم ترین نیازهای آموزش پزشکی است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، برخی از مسئولین آموزش کشور از نبود امکانات آموزشی گله مند هستند.

به گفته ی دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بازنگری برنامه های آموزشی، گسترش و بهسازی فضاها و تجهیزات آموزشی راه اندازی رشته های مجازی و گسترش ارتباطات بین المللی از مهم ترین برنامه های سال 91 است.

وی در خصوص برنامه های به روز سازی منابع آموزش پزشکی کشور می گوید: بسیاری از برنامه هایی که در سال 91 پیش روی این معاونت قرار دارد، در راستای نقشه علمی دانشگاه و برنامه 4 ساله بوده که بخشی از آن در سال 90 آغاز شده و ادامه کار به سال جاری منتقل شده است.

* اکثر منابع آموزشی پزشکی در کشور ، منابع خارجی هستند

دکتر نادر ممتاز منش ، ریاست مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش علوم پزشکی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت با ابراز تاسف از این که اکثر منابع آموزش پزشکی در کشور منابع خارجی هستند می گوید: اقداماتی که در سال های اخیر در جهت تولید منابع اصلی آموزش در داخل کشور صورت گرفته ، تنها درصد کمی از منابع مورد نیاز داخلی را تامین می کند.

منابع آموزش پزشکی در سراسر جهان هر 3 تا 5 سال به روز می شود و در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز از این منابع استفاده می شود " ولی با عنایت به اهمیت به روز شدن  منابع داخلی در کشور و ارتباط تنگاتنگی که امور بالینی و درمانی با سلامت جامعه دارد استفاده از منابع داخلی بسیار حائز اهمیت است.

 ضرورت دارد با انجام کارشناسی های لازم، منابع معتبر داخلی ،مطابق با الگوی بیماری های کشور ،‌تدوین شود تا بر اساس شیوع بیماری های موجود در داخل کشور که با نژاد و ژنتیک مرتبط است و با کشورهای غربی که در حال حاضر منابع پزشکی ما از آن تامین می شود ، متفاوت است، لذا باید منابع آموزش متناسب با نیازهای بومی کشور تنظیم شود.

* بومی سازی منابع آموزشی ، نیازمند همکاری های بین بخشی است

ممتاز منش معتقد است علی رغم روند رو به رشد بومی سازی منابع آموزش پزشکی این کار به همکاری های بین بخشی و تلاش های بیشتر نیاز دارد.

وی می گوید: این به معنای این نیست که ما از منابع خارجی بی نیاز شویم، ولی در کنار این منابع نیازمند منابع به روز در کشور هستیم. البته نباید فراموش کنیم که علوم پزشکی ایران همواره در منطقه حرف اول را می زند و در بسیاری از موارد با کشورهای پیشرفته جهان برابري می کند و  گاه با فاصله کمی از آنان اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد، در 2 سال اخیر شتاب رشد مقالات پزشکی کشور، در جهان ، رتبه ی اول را کسب کرده است.

* استفاده از منابع جدید در امتحانات پره انترنی 1392

با اعلام فراخوانی که در سال جاری از سوی واحد آموزش های دبیر خانه پزشکی عمومی به مدیران گروه های دانشگاه ها، اساتید و دبیران تخصصی انجام شده است، پیشنهاد شده تا منابع مورد نیاز امتحانات پیش کارورزی را به دبیرخانه پزشکی عمومی در وزارت بهداشت اعلام نمایند تا  بر اساس برنامه های اعلام شده منابع جدید در آزمون های شهریور ماه سال 1392 مورد استفاده قرار گیرد.

با نگاهی اجمالی مشاهده می شود، عمده ترین چالش های موجود در زمینه ی به روز نبودن منابع آموزش های پزشکی کشور، به روز نبودن کتاب ها، با توجه به این که بعضی از منابع از کتب سال 2005 است و کمبود منابع موجود در بازار کتاب و حتی نمایشگاه بین المللی کتاب است که هر سال برگزار می شود.

همین امر ضرورت توجه جدی مدیران گروه ها و صاحب نظران آموزشی را بر لزوم ارائه پیشنهادهای لازم در جهت تنظیم منابع مورد نیاز آموزش پزشکی کشور تبیین می کند تا بر اساس پیشنهادات مدیران مربوطه،  منابع جدید مورد نیاز آموزش پزشکی کشور اعلام شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار