نماينده دشتستان:

مقابله با ريزگردها با استيضاح وزير امور خارجه پيوند مي‌خورد/ آمادگي مجلس براي همكاري پارلمان براي حل معضل ريزگردها

نماينده مردم دشتستان در مجلس با بيان اينكه وزير امور خارجه بايد با در پيش‌گرفتن ديپلماسي فعال كشورهاي درگير معضل ريزگردها را ملزم به اجراي تعهدات خود كند، گفت: در صورت تعلل وزير امور خارجه در حل اين معضل، سوال و استيضاح صالحي را پيگيري خواهيم كرد.

سيد مهدي موسوي‌نژاد نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با بيان‌ اينكه دستگاه‌هاي اجرايي بايد وقوع پديده ريزگردها در كشور را پيش‌بيني مي‌كردند، گفت: از زماني كه نهضت سد‌‌سازي بدون مطالعات زيست‌محيطي صورت گرفت و مديريت منابع آب به درستي انجام نشد بايد پيش‌بيني وقوع چنين معضلي در كشور مي‌شد.

وي در ادامه تصريح كرد: زماني كه براي ساخت سدها تصميم‌گيري مي‌شد بايد سازمان محيط زيست نيز به عنوان يك كارگروه، اعلام نظر و وضعيت آينده را تبيين مي‌كرد تا اقدامات زيست محيطي يك چشم انداز و راهبرد منطقي داشته باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه 10 درصد وضعيت ريزگردها و غباري كه در حال حاضر استان‌هاي غربي و جنوبي كشور درگير آن هستند عوامل داخلي و 90 درصد ديگر عوامل خارجي است، اظهار داشت: نامه‌ها يا توافقاتي كه بين ايران، عراق و ساير كشورهاي درگير منعقد مي‌شود، بايد طبق قانون به تصويب مجلس برسد تا نمايندگان بدانند به چه صورت قرار است با ريزگردها مقابله شود.

وي در ادامه با بيان اينكه وزير امور خارجه بايد پاي ثابت مقابله با ريزگردها باشد، تصريح كرد: وزارت امور خارجه متاسفانه در حال حاضر خود را در اين زمينه مسئول نمي‌داند در حالي كه اين وزارتخانه بايد با پيش‌گرفتن ديپلماسي فعال، عراق و ساير كشورهاي درگير با معضل ريزگردها را ملزم به اجراي تعهدات خود كند.

عضو كميسيون انرژي با اشاره به اظهار نظر مسئولان مبني بر انعقاد قرارداد بين ايران و ساير كشورهاي درگير در معضل ريزگردها گفت: اگر قرار‌دادي وجود دارد بايد مشخص شود آيا براساس قرارداد  طرفين به تعهدات خود عمل مي‌كنند يا نه؟ اگر عمل مي‌كنند كه چرا اين وضعيت وجود دارد و اما اگر عمل نمي‌كنند چرا اقدامي صورت نمي‌گيرد.

نماينده مردم دشتستان با بيان اينكه با عدم پيگيري تعهدات ساير كشورها نسبت به حل معضل ريزگردها تبعات سوء آن براي مردم ايران زيان‌بار است، اظهار داشت: با تداوم روند كنوني مردم ساكن در استانهاي غربي و جنوبي كشور دچار مرگ تدريجي خواهند شد چرا كه خاك‌هاي عراق و مرزهاي اين كشور با ايران آلوده به مواد شيميايي به جا‌مانده از زمان جنگ تحميلي است و اين گرد و غبارها به واسطه طوفانها و بادها به استانهاي جنوبي و غربي كشور وارد مي شوند.

وي در ادامه با انتقاد از عملكرد مسئولان در اين زمينه گفت: اگر حجم كمي از ريزگردها به تهران مي‌رسيد، مسئولان هر كاري براي مقابله با ريزگردها انجام مي‌دادند، اما در رابطه با استانهاي ديگر مثل بوشهر كه ريزگردها نوعي مرگ تدريجي براي مردم است، توجهي به اين موضوع نمي‌شود و اين‌گونه برخوردها واقعا تبعيض‌‌آميز است.

نماينده مردم دشتستان با بيان اينكه وزير امور خارجه براي حل معضل بايد خورد را مسئول بداند، گفت: نمايندگان در اين خصوص تذكراتي به وزير امور خارجه داده‌اند اما اگر اين موضوع از سوي وزارت امور خارجه پيگيري نشود قطعا به سمت سوال و استيضاح  از صالحي خواهيم رفت چرا كه اين وزارتخانه بايد با به كارگيري ديپلماسي فعال كشورهاي همسايه را جهت عمل به تعهدات ملزم كند و اين موضوع اولويتي است كه بايد در دستور كار اين وزارتخانه قرار گيرد.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه ديپلماسي پارلماني به چه اندازه مي‌تواند در حل اين معضل كمك كند، اظهار داشت: اگر ما بتوانيم پارلمانهاي عضو كشورهاي موثر در بحث زير گردها را متقاعد كنيم كه قانوني در اين زمينه تصويب كنند كار مثبتي انجام داده‌ايم اما اين اقدام تمام كار نيست و مردم در انتظار اقدام عملي و موثر هستند.

نماينده مردم دشتستان همچنين تصريح كرد: مجلس آمادگي دارد با دستگاهاي اجرايي نشستهاي تخصصي براي برون‌رفت از اين معضل برگزار كند تا بتوانيم راهكار مناسبي براي حل اين پديده پيدا كنيم.

وي در خاتمه خاطر نشان كرد: وزارت امور خارجه بايد با پيش گرفتن ديپلماسي فعال، كشورهاي موثر در امر ريزگردها را ملزم به اجراي تعهدات خود جهت حل اين معضل كند اما در نهايت در صورت عدم انجام تعهدات  از سوي اين كشورها وزارت‌امور‌خارجه موظف است در دادگاههاي صلاحيت‌دار منطقه‌اي و بين‌المللي عليه كشورهاي كه در مورد جلوگيري از ورود ريزگردها به كشورمان پايبند نيستند اقامه دعوي كند.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: ریزگرد ، استیضاح ، تعهد ، معضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار