سردار جلالي:

بسيج براي اقتصاد مقاومتي الگوسازي كند

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور گفت: تهديدات نيمه‌سخت که ما امروز با آن مواجه هستيم، مردم‌محور و ابزار آن، اقتصاد است و در اين حوزه بايد به نقش بسيار حياتي بسيج توجه ويژه‌اي داشت.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سردار جلالي در جلسه هم‌انديشي و تعامل با فرماندهان بسيج مراکز دستگاه‌هاي اجرايي کشور با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري که از شرايط کنوني به عنوان يک پيچ و گره ياد کردند، گفت: در اين شرايط حساس عهده‌دار نقش خاصي هستيم و بايد تلاش کنيم تا به درک صحيحي از اين نقش برسيم؛ چنانچه در اين برهه حساس از اين پيچ و گردنه به سلامت رد شويم، مي‌توانيم تا سال‌ها انقلاب اسلامي را پايدار نگه داريم وگرنه خسارات آن جبران‌ناپذير خواهد بود.

وي با تاکيد بر اينکه در اين راه بايد از حساسيت‌هايي که مقام معظم رهبري دارند کمال بهره‌برداري را داشته باشيم، گفت: اين حساسيت از دو منظر يعني اقدامات دشمنان از بيرون و اقدامات دوستان در داخل قابل بررسي است. رويکرد اول، رويکرد دشمن است و از اين منظر آمريکايي‌ها استراتژي خاصي دارند که بايد آن را بشناسيم. آنها بر اساس مطالعاتي که انجام داده‌اند به الگو‌هاي خاصي رسيده‌اند که شناخت اين الگوها کمک با ارزشي به ما خواهد کرد از جمله اين رويکردها مي‌توان به جنگ نرم(قدرت فرهنگي)، جنگ سخت(قدرت نظامي) و جنگ نيمه‌سخت(استفاده از هر دو مؤلفه فرهنگي و نظامي) اشاره کرد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل با بيان اينکه امروز آمريکا از استراتژي هوشمند که منظور از آن بکارگيري هوشمندانه همه مؤلفه‌هاي قدرت اعم از اقتصادي، فرهنگي، سياسي، حقوقي و نظامي عليه کشور استفاده مي‌کند، گفت: از اين منظر، آمريکا 5 گره يا نود اصلي را شناسايي کرده است. اولين گره، مردم هستند که بسيار مهم است، يعني آنها عقيده دارند بايد فشار بر مردم وارد شود و مردم اين فشار را به دولت منتقل کنند. دومين هدف، رهبري است که نقش بسيار مهمي در انسجام ملي دارند و اعتماد مردم به ايشان در واقع يک نود اصلي است و جزو اهداف قرار گرفته‌اند.

جلالي ادامه داد: سومين هدف، سپاه و بسيج است که اين دو ستون فقرات دفاع ايران در برابر دشمن هستند و چنانچه اين دو وجود نداشته باشند، جبهه دفاعي ايران از بين مي‌رود. چهارمين گره نيز صنايع دفاعي است. آن چيزي که بتواند دفاع کشور را تقويت کند که عدم وجود آن نيز موجب از بين رفتن قدرت دفاعي خواهد شد و پنجمين هدف، اقتصاد است که آنها بر شريانات حياتي کشور تمرکز کرده‌اند و آن را فلج مي‌کنند. در نتيجه آمريکايي‌ها با توجه به اين نودها و رويکرد جديد، استراتژي جديدي را نيز پيگيري مي‌کنند که در آن ساختار ارتش در حال تغيير است و به سوي تخصصي و کوچکترشدن سير پيدا مي‌کند.

وي با اشاره به تهديد نرم دشمنان و تلاش آنها براي تغيير عقيده و باورهاي مردم با هدف جدايي مردم از حکومت گفت: در تهديد نيمه‌سخت که ما امروز با آن مواجه هستيم، تهديدات مردم‌محور و ابزار آن اقتصاد است يعني فشار اقتصادي بر مردم وارد شود تا مردم با دولت مقابله کنند که در اين حوزه بايد به نقش بسيار حياتي بسيج توجه ويژه‌اي داشت.

جلالي همچنين به فشار اقتصادي دشمن عليه ايران اشاره كرد و گفت: آمريکا با سه مؤلفه و برنامه‌ريزي، تحريم را عليه ما اجرا مي‌کند؛ يکي تحريم‌هاي قانوني که توسط سازمان ملل تصويب مي‌شود و تقريبا همه کشورها به آنها عمل مي‌کنند و دوم، تحريم‌هايي که دوستان آمريکا عليه کشور انجام مي‌دهند و سوم اينکه آمريکا‌يي‌ها با هر کسي که تعامل اقتصادي دارند آن کشور را رودرروي ما قرار مي‌دهند تا با ايران مقابله کند.

فرمانده قرارگاه دفاع سايبري اضافه كرد: هدف بعدي آمريکا بعد از فشار اقتصادي و خارج ساختن قدرت اداره مردم توسط دولت، عمليات ضد امنيتي و بعد از آن تشديد عمليات رواني است که از طريق ماهواره‌ها، رسانه‌ها و اينترنت و ... انجام مي‌گيرد و در کنار آن عمليات سايبري که مي‌تواند در بر هم زدن تعادل ملي نقش اساسي داشته باشد.

وي در ادامه درباره نقش بسيج در اين راستا اظهار كرد: بسيج بايد بر روي تهديدات دشمن کار كند و تهديدات را مورد بررسي قرار دهد. آمريکا‌يي‌ها قرارگاهي را به عنوان قرارگاه جنگ اقتصادي تشکيل داده‌اند و بررسي مي‌کنند كه کسي تحريم‌هاي اقتصادي ايران را دور نزند. در اينجا نقش بسيج روشن مي‌شود که بايد در اين حوزه دشمن‌شناسي کند و راه‌حل مناسب براي تهديدات دشمن ارائه دهد.

جلالي نقش ديگر بسيج در حوزه جنگ اقتصادي را فرهنگ‌سازي و الگوسازي لازم براي اقتصاد مقاومتي دانست و تاكيد كرد: مردم بايد در اين رابطه به درستي توجيه شوند.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار