لرزش هاي خفیف که به سختی توسط مردم درک مي شوند بعلت نفوذ مایعات به عمق خاک بوجود مي آيند.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژی، زلزله موجب شده تزریق شود.
 
براساس اين گزارش،معمولا لرزش هاي خفیف که به سختی توسط مردم درک مي شوند زماني اتفاق مي افتند که مایع به عمق خاک مي رسد و به نوعي شروع به غلغلک دادن گسل مي کند.
 
این نتیجه گیری از مطالعه دانشگاه تگزاس در مجله آکادمی آمریکایی علوم PNAS منتشر شده است.
 
برطبق اين گزارش،مطالعه و تجزیه و تحلیل زمین لرزه هاي بین سال های 2009 و 2011 منطقه بارنت که درشمال تگزاس ثبت و مشاهده شده است، نشان مي دهد که بیشتر این زمین لرزه در عرض چند کیلومتراتفاق افتاده اند.
 
 بر اين اساس،حلقه چاه تزريقي برای تولید انرژی زمین گرمایی و استخراج نفت و دفع مایعات برای شکستگی های هیدرولیک مورد استفاده قرار مي گيرند.
 
کلیف فروهليک، نویسنده موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس مرکز زلزله در67 زلزله (8 برابر بیشتر از آنچه که قبلا توسط مرکز اطلاعات ملی زلزله ثبت شده است) با قدري کمتر از آنچه شناخته شده و یا تا 3 برابراست.  
 
براساس اين گزارش، بسیاری ازاين شوک ها، درفاصله ای چند کیلومتری از چاه های تزریق و ضربه سوم در آن واقع شده است و درهشت منطقه جغرافیایی متمرکز است.
 
برطبق اين تحقيق، در این هشت منطقه شوک ها نزدیک چاه درمرکز زلزله هستند که میزان بالایی از چاه های تزریق را تشکيل مي دهند.
 
 از سوی دیگر، یکصد حلقه چاه با موقعيتي مشابه در مجاورت آنها قرار دارند که فعالیتي ندارند.اين موضوع بدين معناست که آنها  بدون شوک بوده اند.
 
فروهليک مي گويد: مایع تزریق شده می تواند تنها زمانی که مایع به گسل می رسد و کاهش اصطکاک نزدیک بیشتر مي شود باعث  زلزله شود./عط
برچسب ها: زلزله ، عمق خاک ، تجزیه ، مطالعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.