رصدخانه البرز محل مناسبی برای انجام تحقیقات دانشجویان دکترا

به دلیل تجهیزات گسترده ای که تلسکوپ و رصدخانه البرز دارد این مکان شرایط مناسبی را برای انجام تحقیقات دانشجویان مقطع دکتری و فوق لیسانس فراهم کرده است.

کوروش رکنی کارشناس نجوم سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: رصدخانه البرز که به تازگی در استان البرز ساخته و افتتاح شده است مجهز به تلسکوپ 16 اینچی با مقر استوایی است که یک گنبد 4 متری سقف آن را پوشش داده است.
وی افزود: این تلسکوپ قابلیت های خودکار جهت ترک کردن ستارگان، اجرام سماوی، سیارک ها و ماهواره ها را دارد و همچنین این تلسکوپ را به یک تلسکوپ خورشیدی دیگر که دارای فیلتر اچ آلفا است مجهز کرده ایم.
رکنی اظهار داشت: خود تلسکوپ یک فیلتر مایلار دارد که واسطه آن می توان خورشید را رصد کرد و وجود فیلترهای پرقدرت در این رصدخانه موجبات انجام پروژه های علمی در زمینه های مختلف را ایجاد می کند.
وی عنوان کرد:‌ این سیستم در کشور بسیار کم است و تعداد کمی از رصدخانه ها آن را در اختیار دارند و به دلیل وجود این تلسکوپ دانشجویان دکترا و فوق لیسانس می توانند برای انجام تحقیقات خود به این رصدخانه مراجعه کنند.

* از رصدخانه البرز برای رویت هلال ماه شوال استفاده می شود

رکنی یادآور شد: تلسکوپ موجود در رصدخانه البرز به وسیله سیستم وب تحت کنترل کاربر است و افراد می توانند از پشت سیستم کامپیوتری موجود در رصدخانه اجرام را به خوبی رصد و حتی تصاویر گرفته شده را ذخیره کنند.
وی تاکید کرد: تاکنون از این تلسکوپ به صورت آزمایشی پروژه های مختلفی را انجام داده ایم که رصد گذر سیاره زهره از مقابل خورشید یکی از پروژه هایی است که می توان نام برد.
رکنی تصریح کرد:‌ قصد داریم برای رویت هلال ماه شوال نیز از این رصدخانه و تلسکوپ که دارای تجهیزات گسترده ای است استفاده کنیم.
وی ارتباط شبکه ای با رصدخانه های سطح کشور مانند تبریز ، اصفهان و تهران را از جمله برنامه های قابل اجرا در رصدخانه البرز دانست و گفت:‌ اطلاعات موردنظر برای رصد در میان تمامی این رصدخانه ها پخش می شود و اطلاعات جمع آوری شده از هر رصدخانه در کنار یکدیگر تحلیل خواهد شد.
رکنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک پروژه ای با نام متغیرهای گرفتی در این رصدخانه در حال انجام است که دانشجویان دکترا و فوق لیسانس نجوم بر روی آن فعالیت می کنند و تا مدت یک سال باید اطلاعات چندین ستاره متغیر را به دست آورده و تحلیل  کنند.

* رصد اجرام آسمانی با قدر 14 به وسیله تجهیزات رصدخانه البرز
وی افزود: اطلاعات به دست آمده از ستارگان متغیر به صورت مقالات ISI در جهان منتشر خواهد شد.
رکنی بازدید مدارس و رصد از آسمان شب را برای عموم آزاد دانست و عنوان کرد: امکانات این رصدخانه جز بهترین امکانات موجود در کشور است و CCD که در این رصدخانه به کار رفته در حال حاضر فقط در دسترس رصدخانه ملی می باشد.
وی اظهار داشت: فیلتری که بر روی این CCD نصب می شود جز فیلترهایی است که در ایران در اختیار هر رصدخانه ای قرار ندارد.
رکنی تصریح کرد: این تلسکوپ در رده تلسکوپ های سایر متوسط قرار می گیرد و فضای رصدخانه 4 متر و ارتفاع آن 12 متر از سطرح زمین است.
وی عنوان کرد:‌ در این ارتفاع مشکلات جوی کمتری برای منجمان وجود دارد و ارتفاع پایین موجب کاهش قدر تلسکوپ می شود و تاکنون با این تجهیزات توانستیم اجرام آسمانی با قدر 14 را به راحتی رصد کنیم./عط
برچسب ها: اجرام ، رصدخانه ، تلسکوپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار