دانشنامه سياسي/

موتلفه، حزبي که در منزل امام خميني(ره) شکل گرفت

حزب مؤتلفه اسلامی یا هیات‌های موتلفه اسلامی، از ائتلاف ۳ هیات مذهبی پیرو امام خمینی(ره) در منزل ايشان شکل یافت هیات‌های ائتلاف کننده شامل هیات مسجد شیخ علی، هیات اصفهانی‌ها و هیات موید بود.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران ،حزب مؤتلفه اسلامی یا هیات‌های موتلفه اسلامی، از ائتلاف ۳ هیات مذهبی پیرو امام خمینی در منزل ايشان شکل یافت هیات‌های ائتلاف کننده شامل هیات مسجد شیخ علی، هیات اصفهانی‌ها و هیات موید بود.

این تشکل اسلامی که با نام‌های هیات‌های موتلفه اسلامی، جمعیت هیات‌های موتلفه اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و... نیز شناخته می‌شود، در شکل گیری و هدایت قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نقش داشت.

موتلفه اسلامی، اصل مبارزاتی خود را بر مبارزه سیاسی نهاده. اما، پس از تبعیدامام خمینی(ره) شاخه نظامی آن، مبارزه نظامی را آغاز نمود و با ترور حسنعلی منصور (نخست وزیر شاه که کاپیتولاسیون را به تصویب رسانده بود) مهم‌ترین اقدام مسلحانه خود را در کارنامه خود برجاي نهاد. این ترور توسط محمد بخارایی عضو گروه نهضت آزادی انجام شده است.

پس از دستگیری سران اولیه آن، بقایای آن راشهيد رجایی وشهيد باهنر اداره کرده و موتلفه دوم را راه اندازی نمودند این جمع در پوشش کارهای فرهنگی، اقتصادی و... مبارزات سیاسی را تا تشکیل ستاد استقبال از امام(ره) ادامه داد.

در این ستاد افرادی همچون عسگراولادی، بادامچیان، عراقی، شفیق، توکلی بینا، رخ صفت، سعیدمحمدی، اسلامی، مقصودی و... از موتلفه حضور جدی داشتند.


چهره هاي شاخص

از چهره‌های مؤثر موتلفه اسلامی، می‌توان به سید محمد حسینی بهشتی و مرتضی مطهری (نمایندگان امام)، رجایی، باهنر، مهدی عراقی، حاج مهدی بهادران ولاجوردی، اندرزگو، امانی، اسلامی، احمد شهاب، درخشان و... اشاره کرد. از میان چهره‌های سیاسی موجود نیز، می‌توان از حبیب الله عسگراولادی، اسد الله بادامچیان، محمد نبی حبیبی، حمیدرضا ترقی، علی اکبر پرورش، توکلی بینا، کاظم انبارلویی، حسین انواری، فاطمه رهبر نام برد. ارگان رسمی این حزب هفته نامه شما است.

رهبران حزبی

حبیب الله عسکر اولادی دبیر کل پیشین حزب موتلفه اسلامی معروفترین شخصیت این حزب در حال حاضر بوده و دبیرکل فعلی این حزب محمدنبی حبیبی و قائم مقام او اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم، و رئیس دفتر سیاسی حزب موتلفه اسلامی، کاظم انبارلوئی، سردبیر روزنامه رسالت، است.

حمايت انتخاباتي:

حزب مؤتلفه در انتخابات ریاست جمهوری ایران(1376) از علی اکبر ناطق نوری، در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) از علی لاریجانی و در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) از محمود احمدی نژاد حمایت کرد.

خلاصه‌اي از چند تأييد

امام خميني

شما از انقلابيون اول نهضت اسلامي هستيد.

مقام معظم رهبري

مجموعه مؤتلفه اسلامي مي‌تواند ادعا كند كه ريشه در دوران‌هاي دشوار مبارزه داد و امتحان سختي را از سر گذرانده است. شما براي خدا كار كرديد و آزموده شديد.

حاج سيد احمد خميني

شما برادران واقعاً از بهترين‌هاي انقلاب هستيد. از دوستان امام(ره) و از با سابقه‌ها هستيد و مصداق السابقون السابقون اولئك المقربون مي‌باشيد. از ابتداي نهضت تا به حال با هم بوديد يك لحظه هم از خط امام و روش او جدا نشده‌ايد و ايشان هم به شما علاقه زيادي داشتند.

تركيب اعضاي شوراي مركزي فعلي

مدرك دكترا 5 نفر

فوق‌ليسانس 6 نفر

ليسانس 8 نفر

فوق‌ديپلم و ديپلم 6 نفر

خارج قفه 6 نفر

علوم حوزوي- در حد سطح 6 نفر

14 نفر سوابق ممتدي در مبارزه با شاه، همراه زندانهاي طولاني و شكنجه دارند. اين آمار غير از آنهايي است كه در مبارزه بوده‌اند ولي سابقه زندان طولاني ندارند. دو نفر از اعضاي شوراي مركزي در مجامع بين‌المللي هستند و ديگر سوابق نيز در ذيل مي‌آيد.

5 نفر نماينده مجلس شوراي اسلامي

6 نفر تجربه نمايندگي مجلس

7 نفر مدير مسئول و سردبير نشريه

9 نفر استاد و مدرس دانشگاهها

8 نفر نويسنده كتب (كه چاپ شده است)

عملكرد مؤتلفه اسلامي پيش از انقلاب

در 16 سال مبارزه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، مؤتلفه اسلامي در تمام صحنه‌ها و در فعاليتهاي مبارزاتي، سياسي، عقيدتي، فرهنگي و اجتماعي و در فعاليتهاي گوناگون و نوآوري‌هاي مختلف حضور سرنوشت‌ساز داشته است.

از جمله در جريانات مبارزه با غائله انجمنهاي ايالتي و ولايتي، در مقابله همه جانبه با رفراندوم شاه (بهمن 41)، عزاي ملي نوروز 42، حضور در جريان مدرسه فيضيه، حضور در يوم الله سرنوشت ساز 15 خرداد 42 و روزهاي بعد از آن، تحريم انتخابات فرمايشي مجلس دوره 21 راه‌اندازي اولين راهپيمايي مردمي در قم و سپس در عاشوراي سال 42 و سال 43، شركت در برگزاري مراسم استقبال از امام پس از آزادي، تكثير و توزيع نوارهاي امام(ره) و مراجع در سراسر كشور و چاپ و پخش و توزيع اعلاميه‌ها و بيانيه‌ها، چاپ و پخش اعلاميه عليه كاپيتولاسيون آمريكايي از طرف امام در يك شب، در تهران و شهرهاي بزرگ كشور، تشكيل اولين گروه جهادمسلح با تأييد ضمني امام خميني، با نظر شوراي روحانيت منصوب ايشان با قهرماناني همچون عراقي و اندرزگو، راه‌اندازي مردمي اكثر راهپيماييها و تظاهرات و اعتراضات مردمي از جمله مجلس، اعتراض به تبعيد امام خميني و تظاهرات 13 آبان عليه تبعيد امام خميني و ...

عملكرد مؤتلفه اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي

مؤتلفه در اين سالهاي هيچگاه مسئوليتهاي اصلي امور كشور را نداشته است.

مؤتلفه از سال 57 تا 65 بر طبق نظر امام خميني، در حزب جمهوري اسلامي كار مي‌كرد با تعطيلي حزب مؤتلفه با كسب اجاره از امام، بطور مستقل كار را شروع كرد و تشكيلات خود را سامان جديد داد.

هر دو سال يكبار مجمع عمومي(كنگره) برگزار كرد و نمايندگان اعضاي مؤتلفه از بيش از صد شهر كشور در تهران اعضاي 30 نفره شوراي مركزي و 5 نفر (علي‌البدل) را انتخاب كرده‌اند كه از همه شخصيتهاي انقلابي از هر قشر، و از تجربه آموخته‌ها و جوانان تشكيل شده‌ است.

ارگان رسمي

ارگان رسمي حزب موتلفه هفته نامه شما است.

انتهاي پيام/س3



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار