اراک/

مراسم سنتی علم گردانی هزاوه ثبت معنوی می‌شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از تلاش به منظور ثبت مراسم سنتی علم گردانی روستای هزاوه در فهرست میراث معنوی خبر داد.

 

رضوانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: علم گردانی یکی از مراسم سنتی ماه محرم است که از 300 سال پیش در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک برگزار می‌شود که تلاش به منظور ثبت این آیین به عنوان میراث معنوی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پرونده و مدارک مربوط به این مراسم سنتی برای بررسی به کمیته ثبت آثار ملی کشور ارسال شده است تصریح کرد: مردم روستای هزاوه از سه قرن پیش تاکنون در تاسوعا و عاشورای حسینی با برگزاری آیین علم گردانی نمادی از عشق خالص به واقعه کربلا و همگرایی بالای مذهبی خود را به نمایش می‌گذارند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در روز عاشورای حسینی عاشقان این منطقه علم مطهری را که مظهری از حقیقت روشن آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی امام حسین (ع) است، بر دوش گرفته و از بقعه امامزاده سید احمد(ع) به سوی تپه مبارک حمل می‌کنند و در مسیر راه دسته‌های سینه زن و زنجیر زن با نوحه‌خوانی به ماتم سالار شهیدان می‌نشینند.

آیین علم گردانی برای مردم روستای هزاوه از تقدس خاصی برخوردار است و بسیاری از مردم با نیت خالص در آیین‌های عزاداری محرم به علم سید‌الشهدا متوسل می‌شوند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.