از سوي سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه عنوان شد؛

توصيه هايي براي ورزشكاران روزه دار

سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توصيه هايي براي ورزش كردن در طول ماه رمضان عنوان كرد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،‌ دكتر زهرا عبداللهي اظهار داشت: بيش از 45 دقيقه ورزش كردن در زمان روزه داري (فاصله افطار تا سحر)، ورزش شديد در آب و هواي گرم و مرطوب يا در افرادي كه بيماري هاي زمينه اي مانند سنگ كليه، بيماري هاي كليوي، ديابت، فشارخون بالا، آسم يا بيماري هاي مزمن تنفسي دارند در زمان روزه داري توصيه نمي شود.
 
وي افزود:‌ در فعاليت هاي قدرتي عضلاني نيز انرژي قابل توجهي مصرف مي شود و ميزان تعريق و دماي بدن در حين ورزش افزايش مي يابد بنابراين بهتر است تا اين نوع فعاليت ها نيز در فاصله بين افطار تا سحر انجام پذيرند.
 
اين متخصص تغذيه به ورزرشكاران توصيه كرد: علاوه بر حفظ فعاليت بدني مناسب در ماه رمضان،‌استراحت كافي داشته باشند تا علاوه بر بازيافت انرژي از دست رفته، امكان ترميم بافت ها فراهم شود اين مسئله در مورد تمرينات قدرتي عضلاني بارزتر است به گونه اي كه حداقل بايد يك روز بين تمرينات فاصله باشد.
 
وي ادامه داد: به ورزشكاران توصيه مي شود ميزان كالري مورد نياز خود را در فاصله بين افطار تا سحر محاسبه و مصرف كنند و از گروه هاي مختلف غذايي از جمله شير و مواد لبني، ميوه جات و سبزيجات، نان و غلات،  گروه گوشت و جايگزين آنها به مقدار مناسب استفاده كنند.
 
دكتر عبداللهي خاطرنشان كرد: استفاده از چربي هاي غيراشباع شده مانند روغن زيتون يا كنجد بر چربي هاي اشباع شده برتري دارد و استفاده از كربوهيدارت هاي پيچيده مانند نان و سيب زميني بر قندهاي ساده ارجحيت دارد.
 
وي تأكيد كرد: ورزش كاران بايد قبل از شروع برنامه ورزشي جدي تحت معاينه پزشك قرار گيرند همچنين بانوان ورزشكار حرفه اي بايد از كافي بودن ذخاير آهن بدن خود مطمئن باشند تا دچار احساس ضعف مفرط در زمان ورزش در ماه رمضان نشوند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار