انتقاد مخالفان دولت اردوغان از نبود آزادي رسانه در ترکيه

روزنامه نگاران و مخالفان دولت ترکيه از نبود آزادي رسانه ها در اين کشور انتقاد و آن را تنها شعاري بر زبان اردوغان دانستند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون سوريه، دولت ترکیه با از بین بردن آزادی های رسانه ای در این کشور مانع از فعالیت آزاد رسانه ها می شود.
اقدامات تروریستی دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به کشورهای اطراف محدود نمی شود بلکه ملت ترکیه را نیز که با مشکل آزادی بیان و اقدامات سرکوبگرانه علیه روزنامه نگاران روبروست در بر میگیرد. روزنامه نگارانی که درباره ماهیت اردوغان و سیاست های وی قلم می زنند.
بر همین اساس در حالی که نود روزنامه نگار در ترکیه در زندان ها به سر می برند صدها روزنامه نگار دیگر نیز از سال ها پیش تحت تعقیب مراجع قضایی این کشور هستند.
ادیب عبدالفتاح خبرنگار این شبکه در آنکارا در گزارشی در این باره با اشاره به این که بازداشت ها و نقض آزادی بیان، ترکیه را در زمره کشورهای ناقض حقوق روزنامه نگاران قرار می دهد آمده است: جمعیت های مدافع آزادی بیان ضمن اعلام این مطالب از وجود نود و هفت روزنامه نگار در زندان های ترکیه خبر می دهند و می گویند این در حالیست که بسیاری از روزنامه نگاران ترک نیز از شش سال پیش تا کنون تحت تعقیب هستند.
یکی از شهروندان در ترکیه می گوید: در ترکیه آزادی رسانه وجود ندارد. اگر آزادی رسانه در این کشور را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم به تفاوت زیادی که بین آنها وجود دارد پی می بریم.
دیگر شهروند ترکیه می گوید: آزادی رسانه ها بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت نمی توانیم از واقعیت ها مطلع شویم.
یکی دیگر از شهروندان ترکیه اوضاع رسانه را در این کشور اسفبار توصیف می کند و می گوید: دولت مانع از فعالیت رسانه ها می شود. فعالیت در رسانه بسیار خسته کننده و طاقت فرساست. رسانه فقط چیزی است که اردوغان می گوید.
در ادامه گزارش آمده است: ناظران ترک بر این باورند که دولت اردوغان ادعا می کند که می خواهد آزادی و دموکراسی را به سوریه صادر کند حال آن که شهروندان ترکیه در کشور خودشان آزادی و دموکراسی ندارند.
حسن آک گل نایب رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه می گوید: حزب ما خواستار آزادی همه روزنامه نگاران بازداشت شده و افزایش آزادی های رسانه ای است. معقول نیست که شخصی به سبب داشتن اختلاف نظر با شخص دیگر به زندان بیفتد. در ترکیه با نوعی فشار و تروریسم رسانه ای در خصوص سوریه روبرو هستیم. اگر رسانه ای از سیاست های حزب عدالت و توسعه علیه سوریه حمایت کند آزادی های رسانه ای زیادی به آن داده می شود. روزنامه نگاران طرفدار دولت اردوغان چراغ سبز از دولت دریافت کرده اند تا روابط ملت ترکیه با سوریه را از بین ببرند. آنها تصاویر قدیمی را از آرشیو بیرون می آورند و به عنوان حوادثی که به تازگی در سوریه روی داده است پخش می کنند تا مردم ترکیه از سیاست های خصمانه آنها علیه سوریه حمایت کنند. بر همین اساس در ترکیه آزادی رسانه وجود ندارد.
ارگام اپیکچی رئیس انجمن روزنامه نگاران در ترکیه می گوید: اولین موارد نظارت بر رسانه ها و اعمال محدودیت علیه آنها پس از به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان اتفاق افتاد. وی در درجه اول به نرمی از روزنامه نگاران خواست از پرداختن به مشکل قبرس و ارامنه و کردها خودداری کنند و پس از آن به زور متوسل شد. ما روزنامه نگاران از وی دستور می گیریم که باید چه کار کنیم تا خشم وی شامل حال ما نشود.
وی با اشاره به این که دولت اردوغان خط مشی پخش اخبار مربوط به سوریه را تعیین می کنند و مدیران رسانه ها را که خودشان انتخاب کرده اند از امپراطوری اردوغان می ترسند افزود: به هر حال دولت ما از پخش هر چیزی که مخالف افکار و اندیشه هایش باشد جلوگیری می کند.
در ادامه گزارش آمده است: به عقیده ناظران ساکت کردن رسانه های مخالف دولت ترکیه بهترین دلیل بر اجرای سیاست خفقان در ترکیه است زیرا بسیاری از افرادی که مواضع و نظرات انتقادی علیه سیاست های دولت داشته اند از رسانه ها اخراج شده اند.
برچسب ها: ترکیه ، رسانه ، اردوغان ، انتقاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار