داروي GKT137831 ‌ مي‌تواند فيبروز كبدي به وجود آمده از بيماري‌هاي كبدي را متوقف كند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه آنلاين كبد، محققان با انجام مطالعات بر روي فيبروز پيشرفته ناشي از بيماري‌هاي كبدي در كبد افراد مبتلا به اين بيماري و مدلي از موش‌ها دريافتند كه استفاده از داروي GKT137831‌ پتانسيل بالقوه‌اي براي مهار نقش NADPH oxidas‌ يا Nox‌در فيبروز كبد دارد.

براساس اين گزارش محققان افزودند: استفاده از اين دارو مي‌تواند با مهار Nox، فعاليت ميوفيبروبلاست و جذب ماكروفاژها را قطع كند و از ايجاد فيبروز بيشتر جلوگيري كند.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي از آن است كه اكثر بيماري‌هاي مزمن كبدي با يك فيبروز پيشرونده مواجه مي‌شود كه باعث از دست رفتن سلول‌هاي كبدي و فعال شدن مسير ترميم نامناسب بين توليد و پاكسازي از مولكول‌هاي واكنش‌پذير در سيگنالدهي سلول‌ها شده كه در نهايت واكنش اكسيداتيوگونه (ROS)‌ باعث ترميم بافت‌هاي غيرعادي در كبد مي‌شود.

نتايج ديگر اين مطالعه مي‌افزايد: زماني كه كبد به طرق مختلف مانند بيماري هپاتيت يا مصرف الكل دچار آسيب مي‌شود، سلول‌هاي ستاره‌اي كبدي يا HSCs  به ميوفيبرو بلاست‌ها تبديل مي‌شوند كه با جذب ماكروفاژها نقش مهمي در ترميم زخم‌ها و پاسخ به التهابات بدن را دارند.

به گفته محققان داروي GKT1317831‌  با داشتن اثر مهاركننده از يك چهارم Nox‌ در مدلي از موش‌ها نشان مي‌دهد كه اين دارو با سركوب Nox‌ از توليد Ros‌ و بروز ژن فيبروتيك جلوگيري مي‌كند./ح
برچسب ها: فیبروز ، کبد ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار