سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت:

واردات ميوه 18 درصد كاهش يافت

سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: اجراي سياست مديريت واردات و حمايت از توليد داخل از سوي اين وزارتخانه در زمينه ميوه باعث شد تا شاهد روند كاهش واردات ميوه طي دو سال اخير باشيم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، سيد عليرضا شجاعي برخي انتقادات به تجارت محصولات كشاورزي به ويژه ميوه را يكسويه و غيرمستند دانست و تاكيد كرد: حمايت از توليد ملي و استفاده حداكثري از توان توليد داخل، اولويت وزارت صنعت معدن و تجارت است و ايجاد هماهنگي ميان تشكلهاي توليدي و توزيعي در سال هاي اخير و اعلام نرخ مناسب خريد ميوه از كشاورزان براي ذخيره سازي از جمله اقدامات در حمايت از توليد ميوه و ساماندهي بازار آن بوده است.

وي افزود: اين موضوع رضايت توليدكننده، توزيع كننده و مصرف كننده را در پي داشته است كه البته دو نكته مهم در اين راستا وجود دارد كه بايد به آن توجه جدي شود.

وي در بيان نكته اول خود به كاهش تدريجي و نه يكباره واردات پرداخت و اظهار داشت: روند كاهش با توجه به نياز بازار بايد به تدريج صورت گيرد تا شاهد افزايش ناگهاني قيمت برخي محصولات كشاورزي نباشيم. از همين رو در سال 90 بيش از 20 درصد و طي چهارماهه نخست امسال بالغ بر 18 درصد كاهش واردات ميوه را شاهد هستيم.

مشاور وزير صنعت معدن و تجارت، پايداري در توليد را ديگر نكته مهم و قابل توجه بيان كرد و گفت: توليد كيفي پايدار، به ميزان لازم، در زمان مورد نياز و با قيمت مناسب از ضرورت هاي تنظيم پايدار بازار و قطع واردات است و صرف وجود مشابه داخلي كفايت نمي كند.

وي ادامه داد: ميزان توليد به لحاظ حجم، كيفيت و قيمت بايد بتواند نقش متعادل سازي قيمت ها به ويژه در زمان اوج مصرف و تقاضا را داشته باشد. شجاعي لازمه تحقق اين موضوع را وجود نگاه تجاري در توليدكنندگان دانست و افزود: توليدكننده بايد بتواند خود را با نياز و سليقه مصرف كننده هماهنگ كند، در غير اينصورت همواره انتظار خواهد داشت تا سيستم دولتي فضاي توليد را براي او محقق كند و حتي برخي نگراني مصرف كنندگان ناديده گرفته شود.

سخنگوي وزارت صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي پيرامون تركيب واردات ميوه، گفت: طي چهار ماهه نخست امسال، گروه ميوه هاي گرمسيري و عمدتا موز با 63 درصد، بيشترين سهم را در واردات ميوه داشته اند. البته اغلب ميوه هاي اين گروه مثل موز در كشور توليد نمي شوند يا توليد آنها بسيار ناچيز است.

وي ادامه داد: گروه مركبات نيز 36 درصد سهم واردات ميوه طي چهار ماهه اول سال را به خود اختصاص داده است و گروه ساير ميوه ها تنها يك درصد واردات ميوه بوده است.

شجاعي گفت: اين در حالي است كه در همين مدت حدود 28 هزار تن بيش از مدت مشابه سال گذشته صادرات ميوه داشتيم كه اين ميزان، 16 برابر ميزان واردات گروه ساير ميوه هاست./س

برچسب ها: واردات ، میوه ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار