عینک 3 بعدی برای غیر متعهدها

رونمایی از خودروهای شهدای هسته‌ای،آگاه سازی غیرمتعهدها از تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه ایران، یکصدایی غیر متعهدها در مقابله با استعمار جهانی ، بررسی طرح اصلاح ساختار سازمان ملل و ... گوشه هایی از مستندات اجلاس تهران است.

به گزارش وبگردي باشگاه خبرنگاران، اجلاس تهران چهارمین روز کاری خود را در حالی آغاز کرد که میزبان وزرای امور خارجه کشورهای گروه نم بود وزرایی که با تیزبینی ناملایمات سی و چند ساله استعمار علیه ایران را رصد کردند. و بر لزوم گسترده تر کردن روابط خود با ایران تاکید کردند.
 
رونمایی از خودروهای شهدای هسته‌ای، یکی از مستندات ایران برای نشان دادن گوشه‌هایی از اعمال گسترده تروریستی در کشورمان بود که وزرای امور خارجه  و معاونان  کشورهای جنبش عدم تعهد احساسات خود از این جنایات تروریستی را اینگونه توصیف کردند...

وزیر امور خارجه زیمبابوه در گفتگو با  واحد مرکزی خبر ترور دانشمندان هسته ای ایران را اقدامی تروریستی توصیف کرد و گفت: وقتی نوع خودروهای این دانشمندان ترور شده را می بینیم ، متوجه می شویم با آنکه آنها دانشمند بودند افرادی بسیار بسیار متواضع و فروتن بودند که متاسفانه ترور شدند.»
 
 
 
وزیر امورخارجه بنگلادش نیز ترور دانشمندان هسته ای ایران را اقدامی تروریستی دانست .
 
وی درباره ترور دانشمندان هسته ای گفت:«این دانشمندان ایرانی ، قربانی تروریسم بوده اند.
 
 
 
همچنین وزیر امور خارجه زامبیا نیز ترور دانشمندان هسته ای ایران را اقدامی وحشیانه توصیف کرد.
 وی پس از مشاهده خودروهای بمب گذاری شده برای ترور دانشمندان هسته ای ایران در کنار محل برگزاری نشست وزرای امور خارجه جنبش غیر متعهدها در تهران گفت:« این تصاویر نشان دهنده اقداماتی وحشیانه است.
 این اقدامات وحشیانه در دنیای امروز هم رخ می دهد. باید به سمت صلح رفت و اگر در این زمینه تلاش نکنیم، این اقدامات سبعانه بر جهان غالب خواهد شد و دنیا به عرصه چنین اقداماتی تبدیل خواهد شد.
 
 
 
وزیر امور خارجه الجزایر نیز پس از مشاهده خودروهای دانشمندان شهید هسته ای ایران که بر اثر انفجارها آسیب دیده اند ، ترور دانشمندان هسته ای کشورمان را جنایت توصیف کرد.
 
وی افزود : از دست دادن چنین د انشمندانی نه تنها برای ایران ، خسارت محسوب می شود بلکه برای همه انسانیت خسارت بزرگی تلقی می شود . این اقدام جنایتکارانه ما را بر آن می دارد فورا با تمام تلاش بکوشیم تا به تروریسم پایان دهیم .
 
وزیر امور خارجه الجزایر ترور دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و گفت :«آنچه اکنون مشاهده کردیم چیز بسیار دردناکی است زیرا این جنایت دانشمندان ایرانی را هدف قرار داده بود. ( ترور دانشمندان هسته ای ایران) نه تنها برای ایران بلکه برای تمام کشورهای جهان خسارت سنگینی وارد کرده است. ما باید برای پایان دادن به چنین اقدامات جنایتکارانه تلاش و همکاری کنیم.»
 
در همین ارتباط وزیر امور خارجه لبنان درباره شهادت شماری از دانشمندان هسته ای کشورمان گفت :«آنچه که دیدیم دردآور است به خصوص که جنایتی وحشیانه دانشمندان هسته ای ایران را هدف قرار داده است .
 
عدنان منصور افزود : از دست دادن چنین د انشمندانی نه تنها برای ایران ، خسارت محسوب می شود بلکه برای همه انسانیت خسارت بزرگی تلقی می شود . این اقدام جنایتکارانه ما را بر آن می دارد فورا با تمام تلاش بکوشیم تا به تروریسم پایان دهیم .
 


یکی از مقامات تونسی شرکت کننده در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران نیز در همین رابطه گفت :هدف از ترور دانشمندان ، متوقف کردن مسیر علم و پیشرفت کشورهاست.
 یکی از مقامات تونس پس ازمشاهده این خودروها در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه آیا می توان علم را با ترور دانشمندان متوقف کرد گفت:« البته هدف از ترور دانشمندان یک کشور متوقف کردن مسیر توسعه و پیشرفت آن کشور است اما می توان دانشمندان بیشتری را تربیت کرد تا جایگزین این افراد شوند.»
 وی درباره تروریسم گفت « تروریسم باید محکوم شود ما نیز همه اشکال تروریسم را محکوم می کنیم. ما هیچگونه اقدامات تروریستی به ویژه ترور مردم و دانشمندان را نمی پذیریم.»
 
 
 
وزیر امور خارجه بحرین نیز در حاشیه نشست وزاری امور خارجه جنبش غیرمتعهدها احساسات خود را درباره خودروهای منفجر شده دانشمندان ایرانی اینگونه توصیف کرد؛ این چنین کارهایی تاسف آور و غیرقابل قبول است. این کارها غیرقابل قبول است.این اقدامات، اقداماتی تروریستی است.
 وی ادامه داد ، پیام جنبش غیرمتعهدها برای این جنبش آن است که جنبش باید به حرکتش ادامه بدهد. باید سیر حرکت این جنبش به سمت جلو باشد. باید اهدافی تعیین شود که در جهت خدمت به بشریت باشد و نه اینکه به ایجاد تفرقه میان ما منجر شود. ما درباره ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها خوشبین هستیم.»
 

 
مدیر اداره همکاری های بین المللی وزارت امور خارجه موریتانی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه نظر شما درباره اقدامات تروریستی چیست؟ گفت:« این یک مسئله بسیار حساس است. ما تروریسم را نمی پذیریم و باید خیلی محتاط باشیم.»
 وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر تاثیر اینگونه اقدامات بر علم یک کشور چیست؟ گفت « من فکر می کنم تاثیری منفی خواهد داشت. من امیدوارم چنین اتفاقاتی تکرار نشود.»
 
 
 
یک مقام آفریقایی نیز صبح امروز درباره ترور دانشمندان کشورمان گفت:« ترور یک جنایت است. ترور نه تنها فقط در ایران بلکه در آفریقا و آسیا و کل جهان نیز یک جنایت است. بنابراین زمانیکه چنین اقداماتی رخ می دهد شما باید محکوم کنید ما نیز باید محکوم کنیم و کل جهان نیز باید آن را محکوم کند.»
 
 

عثمان چاریندی ، معاون وزیر امور خارجه اوگاندا نیز پس از مشاهده خودروهای بمب گذاری شده برای ترور دانشمندان هسته ای ایران در کنار محل برگزاری نشست وزرای امور خارجه جنبش غیر متعهدها در تهران گفت:« من با مشاهده این تصاویر و اینکه افرادی کشته می شوند که شهروند عادی و دانشمندانی بسیار برجسته و دانشمند هسته ای بوده اند ، وحشت کردم.

وی افزود : این افراد برجسته هدف ترور قرار گرفته اند. چنین اقداماتی محکوم است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. تروریسم به هرشکل و صورتش اشتباه است. هدف قرار دادن افراد غیرمسلح بیگناه نادرست است. ما چنین اقداماتی را محکوم می کنیم.»
 
 

وزیر امور خارجه عراق هم هر گونه اقدامات تروریستی به هر شکل و هر کجا در جهان را محکوم کرد.
 
هشیار زیباری به هنگـام ورود به محل شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه غیرمتعهدها در جمع خبرنگاران این اجلاس را بسیار مهم ارزیابی کرد.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره وقایع تروریستی منجر به شهادت دانشمندان هسته ای کشورمان ابراز امیدواری کرد این اجلاس راهکاری برای مبارزه با تروریسم ارایه دهد.
 
 
 
همچنین سفیر سورینام در تهران گفت:« من از دیدن این خودروها (خودروهای دانشمندان ترور شده ایرانی) بسیار متاثر شدم متاسفانه این افراد در سن جوانی زندگی خود را از دست داده اند. ما امیدواریم عاملان این اقدامات مجازات شوند. این یک جنایتی وحشتناک است. قطعا ترور انسان ها راهی برای حل مسائل نیست. ما اکنون مطمئن هستیم دولت ایران سعی می کند ظرفیت هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز گسترش دهد و اطمینان داریم مشکلات کشورها را می توان از طریق گفتگو و راه حل های صلح آمیز حل کرد. به هیچ وجه نباید از خشونت برای حل مسائل استفاده کرد.»
 سفیر سورینام در تهران ادامه داد من از اینکه در میان این ملت بزرگ هستم خیلی خوشحالم. از حضور در این نشست نیز خرسندم. من مطمئنم این نشست خیلی سازنده خواهد بود و به تقویت این جنبش عدم تعهد و حل مشکلات پیش روی ما کمک می کند. همبستگی میان کشورهای عضو جنبش سنگ بنای این جنبش خواهد بود. زمانیکه هر یک از کشورهای عضو این سازمان با شرایط دشواری مواجه می شود این وظیفه دیگر کشورهای عضو است تا در حد توان خود به آن کشور کمک کند.»
 
 
 
وزیر امور خارجه تایلند وقایع تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای ایران را بسیار ناراحت کننده دانست.
 آقای سوراپونگ هنگام ورود به مرکز همایش های بین المللی صداوسیما (محل برگزرای نشست وزرای خارجه) در جمع خبرنگاران افزود: ترور راه حل مسائل نیست و من هیچگاه نمی خواهم چنین صحنه هایی را در هیچ کجای دنیا ببینم.
 عضو هیأت همراه وزارت امور خارجه سودان نیز اقدامات تروریستی در ایران را محکوم کرد.
 همچنین عضو هیأت همراه وزیر امور خارجه هند گفت: ایران کشور دوست ماست و بهترین آرزوها را برای جمهوری اسلامی ایران داریم.

 

همچنین یکی از مقامات وزارت امور خارجه نیجریه با اشاره بر لزوم توجه به موضوع ترور دانشمندان هسته ای ایران گفت:« من بدان علت از این خودروها عکس می گیرم که این مسئله بسیار بسیار جدی است. ما در مطبوعات گزارشهای مربوط به این رویدادها را خواندیم و در صفحه های تلویزیون ها نیز تصاویر آن را مشاهده کردیم. دیدن آثار واقعی این رویدادها بسیار مهم است.»
 
 
سفیر اوگاندا در قاهره نیز با بیان اینکه اوگاندا هم همانند ایران قربانی تروریسم بوده است، گفت:« مهم نیست چه رخ داده باشد قطعا تروریسم به شدت محکوم است.»
 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات تروریستی چه تاثیری بر پیشرفت علم یک کشور دارد گفت:« من فکر می کنم این تاثیری منفی و غیرسازنده خواهد داشت.»
 وی همچنین درباره تجربیاتش از جنایات سازماندهی شده در اوگاندا گفت:« دو سال پیش حمله مشابهی (حملات تروریستی ایران) در اوگاندا رخ داد و متاسفانه هفتاد و نه نفر از مردم ما کشته شدند.»
 وی وی افزود گفت: ما باید به صورتی کاملا علنی درباره این مسائل گفتگو کنیم و پیامی را به جهان خارج مخابره کنیم مبنی بر اینکه ما تروریسم را محکوم می کنیم.»
 
 
 
وزیر امورخارجه سودان نیز تروریسم دولتی را محکوم کرد و گفت:« سودان تروریسم را در همه شکلهایش محکوم می کند.
 
 
یک مقام لیبیایی نیز تاکید کرد رژیم صهیونیستی از ایران قدرتمند ترس دارد و به همین علت دانشمندان هسته ای را ترور می کند.
 دکتر شیمان از مقامات وزارت امورخارجه لیبی در گفتگو با واحد مرکزی خبر پس از مشاهده خودروهای بمب گذاری شده برای ترور دانشمندان هسته ای ایران گفت:« من وقتی این خودروها را مشاهده کردم نمی توانستم باور کنم که اسرائیل با ایرانی ها چنین کارهایی را کرده باشد. اسرائیل نگران آن است که یک کشور اسلامی به کشوری قدرتمند تبدیل شود. آنها از این مسئله وحشت دارند که یک کشور اسلامی آنقدر قدرتمند شود که آنها را بترساند. دانشمندان ایرانی که ترور شدند، افرادی بزرگ بودند. آنها از مردمان کشوری بزرگ بودند. آنها می توانند الگویی برای دیگر ایرانی ها و مسلمانان دیگر باشند تا فعالیت علمی داشته باشند و به دنبال علم باشند تا اینکه کشور اسلامی قدرتمندی داشته باشند و از مسلمانان دفاع کنند.»


در همین ارتباط یکی از مقامات غنا با بیان اینکه اگر نم این اقدامات تروریستی را محکوم نکند، شکست می خورد، گفت:« این اقدامات تروریستی با هدف جلوگیری از دستیابی به پیشرفت های علمی طراحی شده است.»
 وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان علم را با ترور دانشمندان متوقف کرد گفت:« ترور باعث می شود اکثریت افراد مصمم به دنبال کسب علم با هدف پیشرفت علم و ارتقا سطح زندگی مردم در سراسر دنیا باشند.»
 وی در پاسخ به این سوال که آیا این کنفرانس و اعضای شرکت کننده در آن تروریسم را محکوم می کنند گفت:« اگر جنبش عدم تعهد تروریسم را در همه اشکال آن محکوم نکند این یک شکست خواهد بود. مهم است که این جنبش موضعی محکم در قبال تروریسم اعمال کند دیگر فرقی نمی کند این اقدامات تروریستی توسط یک گروه یا یک کشور سازماندهی شده باشد.»
 
یکی از مقامات وزارت امور خارجه نیجریه نیز با بیان اینکه نم باید این اقدامات تروریستی را محکوم کند، گفت:« نیجریه تروریسم را محکوم می کند. ما از تروریسم در هیچ شکل آن حمایت نمی کنیم.»
 وی افزود نم می تواند قطعنامه هایی جهانی را در محکومیت تروریسم صادر کند و می تواند از کشورهای عضو بخواهد اقدامات این جنبش را برای متوقف کردن تروریسم تایید کنند.»
 
از سوی دیگر امروز سران برخی کشورهای انقلابی خواهان برقراری روابط مستحکم با ایران شدند...
 
در همین ارتباط معاون وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با مهر ، گفت: ما و طرف ایرانی تلاش می کنیم روابط 2 کشور را در مسیر صحیحی سوق دهیم و من معتقدم رایزنی ها و همکاری 2 جانبه موانع موجود بر سر راه روابط تهران و قاهره را از بین خواهد برد.
 
رمزی عزالدین رمزی  در ادامه به سفر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به ایران اشاره و اعلام کرد که این اقدام تلاشی برای بهبود روابط با تهران محسوب می شود.
 
 
رمزی تصریح کرد: مصر در شرایط فعلی خواهان برقراری روابط مستحکم با تمام کشورهای جهان از جمله ایران است.
 
همچنین  «عبدالله التریکی» معاون وزیر خارجه تونس در حاشیه اجلاس نم در گفت‌‌وگو با  فارس  با اشاره به سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به تونس ابراز داشت: به زودی خط پرواز مستقیم بین تهران و تونس راه‌اندازی می‌شود.
 
معاون وزیر خارجه تونس با اشاره به روابط خوب تهران و تونس پس از انقلاب در این کشور تصریح کرد که کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تشکیل شده است.
 
بر اساس این گزارش، یکشنبه و دوشنبه نشست کارشناسان جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد و امروز سه شنبه نشست وزرای خارجه کشورهای عدم تعهد آغاز به کار کرده و تا فردا ادامه دارد.
 
شانزدهمین نشست سران عدم تعهد نیز روزهای پنجشنبه و جمعه نهم و دهم شهریور ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
 
  منبع خبر:سرزمین خبر
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.