از مهمانی همسران سران عضو «نم»در ضیافت شام همسر رییس​جمهور تا ترافیک دیدارهای دیپلماتیک احمدی​نژاد

دیدارهای دیپلماتیک سران جنبش عدم تعهد، تنها به سالن برگزاری این اجلاس محدود نمی​شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، علاوه بر مذاکرات رسمي اين اجلاس در مقر برگزاري آن، ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه حاشيه​اي ديپلماتيک بسياري را اين روزها در تهران شاهديم. از صف طويل درخواست ملاقات سران اين جنبش با مقام معظم رهبري گرفته تا ديدار با آنان با روساي جمهور و مجلس کشورمان.
علاوه بر اين ديدارهاي ديپلماتيک، همسران روسای جمهور 29 کشور عضو عدم جنبش عدم تعهد شب گذشته با حضور در تالار آینه وزارت امور خارجه در ضیافت شام همسر محمود احمدی نژاد شرکت کردند.
 اعظم السادات فراحی که میزبان این ضیافت بود طی سخنانی ضمن خوش آمد گویی به همسران روسای جمهور کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: رسیدن به جامعه سعادتمند، صلح پایدار و حفظ ارزشهای معنوی که فصل مشترک همه تمدن ها است نیاز به همدلی و تلاش مشترک دارد تا اهداف بالای جنبش عدم تعهد محقق شود.
به گزارش خبرگزاری بین المللی عدم تعهد، همسر رئیس جمهور ایران همچنین ابراز امیدواری کرد همسران سران کشورهای عضو عدم تعهد در آینده نزدیک با برگزاری نشست​های تخصصی به برنامه جامع ای برای ارتقاء سطح فعالیت های زنان و جوانان در کشور های عضو این جنبش برسند.
محمود احمدي​نژاد نيز در واپسين ساعات شب گذشته، همچنان به درخواست ملاقات سران کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، پاسخ مي​داد. او با همتايان پاکستاني، اوگاندايي و رییس تشكیلات خودگردان فلسطین ديدار کرد.
در اين ديدارها روساي جمهور ايران و پاكستان در خصوص راه‌كارهاي گسترش مناسبات ارتقاء سطح همكاري‌هاي همه‌جانبه ميان تهران اسلام‌آباد، با يكديگر بحث و تبادل نظر كردند. زرداري در اين ديدار برگزاري اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها در تهران را يك موفقيت بزرگ براي جمهوري اسلامي دانست و گفت: شركت‌كنندگان در اين اجلاس مي‌توانند تصميمات مهمي براي انجام كارهاي بزرگ اتخاذ كنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در دیدار رییس‌جمهور اوگاندا نيز با بیان اینکه ملت‌ها حق دارند که آزاد بوده و انتخاب آزاد داشته باشند، گفت: اینکه عده‌ای بخواهند در مسایل داخلی کشورها دخالت کرده و با ارسال اسلحه اقدام به کشتار ملت‌ها کنند، به هیچ‌وجه پسندیده و قابل قبول نیست. وي در خصوص مسایل سوریه نیز خاطر نشان کرد: باید در جهت کاهش دخالت‌ها در مسایل داخلی سوریه و ایجاد روندی برای شکل‌گیری گفتگوها در این کشور تلاش شود.
احمدی نژاد همچنين در دیدار محمود عباس، دلیل اصلی فشارها و بدخواهی های غرب با ایران را حمایت از فلسطین دانست و گفت: برای هرگونه كمكی در راستای تفاهم و آشتی ملی بین برادران فلسطینی آمادگی كامل داریم.
وي با اشاره به اینكه صهیونیست‌ها در منطقه ریشه ندارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام كرده كه فلسطین را متعلق به همه فلسطینیان می‌داند و معتقد است خود مردم این كشور باید سرنوشت‌شان را تعیین كنند. ما همه فلسطینیان را دوست داریم و هیچ اختلافی بین گروه‌های مختلف فلسطینی را مطلوب ندانسته و قبول نداریم. ایران به این اصل متعهد و پایبند است كه همه گروه‌های فلسطینی باید با هم متحد باشند، چرا كه در این صورت فرصت‌های آنان برای آزادسازی سرزمین‌شان بسیار بیشتر خواهد بود.
رئيس ​جمهور خاطر نشان كرد: هرگاه شما و دیگر برادران فلسطینی ما در گروه‌های مختلف آمادگی داشته باشید، در ایران از شما به گرمی استقبال خواهیم كرد تا با یكدیگر به گفت وگو نشسته و مقدمات تفاهم و وحدت بین همه فلسطینیان را فراهم كنیم. باید به شدت مراقب همه چیز باشیم تا تكرار اشتباهات گذشته باعث نشود كه دوباره مجبور به عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های دشمن شویم.
 رییس تشكیلات خودگردان فلسطین خاطر نشان كرد: بنده بسیار خوب به ارزش وحدت و آشتی ملی در فلسطین واقف هستم و می‌دانم رژیم صهیونیستی از اختلاف بین فلسطینیان بیش از هر كس دیگری خوشحال شده و نفع می‌برد و از همین‌رو آمادگی كامل‌مان را برای از سرگیری مذاكرات و گفت وگوها با برادرانمان در غزه اعلام می‌كنم.
وی با اشاره به اینكه متأسفانه امروز حتی بسیاری از كسانی كه تصورش را نمی‌كردیم، دست از حمایت از فلسطین برداشته‌اند، گفت: باور داریم كه ایرانیان مردم و ملت فلسطین را عمیقاً و خالصانه دوست دارند و مجدانه خواهان تداوم روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
برچسب ها: اجلاس ، نم ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.