مرگ ورزشکاران ناشی از کمبود مواد معدنی

در فعالیت های ورزشی از دست دادن آب و مواد معدنی موجب اختلال در عملکرد جسمانی و ورزشی می شود و ممکن است ورزشکار از گرما دچار گرما زدگی، شوک و در نهایت به مرگ منجر شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران در تمرین های طولانی، مخصوصاً در هوای گرم از دست دادن آب و نمک های معدنی به خصوص سدیم و مقداری کلر و پتاسیم به همراه تعریق بدن است.

از دست آب و الکترولیت ها تعادل گرمایی بدن و عملکرد ورزشی را مختل می کند و ممکن است موجب گرما زدگی و شوک ناشی از گرما شود.

گزارش مرگ و میر ورزشکارانی که به ورزش های سنگین (مانند راگبی، دوچرخه سواری و دوی استقامت) می پردازند نقش مهم بازگرداندن ملایعات و مواد معدنی را به بدن تأیید می کند البته از دست دادن 1 تا 5 کیلوگرم آب در هر بار تمرین یا مسابقه امری غیر عادی نیست دفع این مقدار مایع با از دست دادن 5/1 تا 8 گرم نمک همراه است در این حالت تأمین آب و نمکی که از طریق عرق کردن دفع شده است نیازی فوری و حیاتی است همچنین صد میلی لیتر عرق حاوی 75 تا 250 میلی گرم سدیم است. (در هر گرم نمک 400 میلی گرم سدیم وجود دارد)

در طی ورزش های سنگین و طولانی همچون دوچرخه سواری، دوهای استقامت و دوی ماراتن، خصوصاً در هوای گرم الکترولیت ها را می توان با اضافه کردن مقدار کمی نمک به مایعات مصرفی شخص در غذای روزانه اش تأمین کرد.

مواد معدنی در سوخت و ساز سلولی و آزاد کردن انرژی از مواد غذایی نقش دارند و این امر ورزشکاران را خصوصاً در فعالیت های استقامتی کمک می کند.

مواد معدنی همچنین در تشکیل خون و هموگلوبین و اکسیژن رسانی به عضلات فعال شرکت دارند که اکسیژن نقش مهم و اساسی در فعالیت های استقامتی دارد، مواد معدنی در سنتز (تولید) مواد غذایی نیز شرکت دارند در این ارتباط ساخته شدن گلیکوژن، چربی ها و پروتئین ها ورزشکاران را در ارتباط با ذخیره انرژی و تأمین پروتئین مورد نیاز کمک می کند که باعث حجیم شدن عضلات در فعالیت های کوتاه و سنگین می شود.

همچنین مواد معدنی به ورزشکاران در تأمین انرژی مصرفی و دفع مواد زاید کمک می کند و از خستگی زودرس آنها جلوگیری می کند.

از دیگر نقش های مواد معدنی می توان انتقال پیام های عصبی به عضلات اشاره کرد که ضرورت وجود این مواد در ورزش و فعالیت های جسمانی را اثبات می کند چون انقباض عضلانی عامل حرکت در فعالیت های جسمانی است و بدون مواد معدنی امکانپذیر نیست.

با توجه به نقش مهم مواد معدنی در بدن و در فعالیت های ورزشی و جسمانی، ورزشکاران باید به نیاز روزانه و میزان مصرف مواد معدنی خود عمیقاً توجه کنند و با آگاهی از خطرهایی که افزایش آنها در بدن بوجود می آورند جز در مورد فعالیت های استقامتی طولانی مدت، از مواد معدنی اضافی استفاده نکنند در صورتی که قبل و در حین فعالیت مواد معدنی مصرف نشود برای جبران مواد معدنی از دست رفته حتماً باید بعد از فعالیت به ویژه نمک های معدنی اضافی (همراه غذا یا مایعات) مصرف شود.

مصرف پتاسیم و سدیم بعد از فعالین به دفع متابولیک ها کمک می کند به طور مثال مصرف پتاسیم باعث افزایش ادرار شده و متابولیتهایی که سبب خستگی می شوند را از بدن دفع می کند./مح

برچسب ها: پزشکی ، ورزشی ، مرگ ، ورزشکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار