لرستان/

بزرگترین طرح انتقال آب خاورمیانه با حضور وزیر نیرو در شهرستان الیگودرز به پایان رسید

حفاری تونل بزرگترین طرح انتقال آب خاورمیانه، از سرشاخه های دز به قمرود روز شنبه با حضور مجید نامجو وزیر نیرو، مسئولان و نمایندگان استان های لرستان و قم در منطقه الیگودرز لرستان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگار لرستان ؛طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح كه بالغ بر 270 كیلومتر است، از دو حوزه آبریز سرشاخه های دز در استان لرستان و حوزه آبریز قمرود در استان های اصفهان، مركزی و قم تشكیل شده است.

انتقال 181 میلیون متر مكعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است.

جبران كسری آب از شهرهای مسیر، كمك به آبخوان ایران مركزی، ارتقای كیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال از دیگر اهداف این طرح است.

این طرح كه تونل حفاری شده آن 54 كیلومتر است، از چهار بخش جمع آوری آب شرساخه های دز، انتقال آب از حوزه دز، انتقال آب حوزه دز به قمرود، ذخیره و تنظیم انتقال آب و آبرسانی به شهرهای هدف تشكیل شده است.

جمع آوری آب سرشاخه های دز از سدهای انحرافی چشمه سرداب، تونل چشمه سرداب به دره لكو، سد انحرافی دره لكو، تونل دره لكو به دره دزدان، سد انحرافی دره دزدان، تونل دره دزدان، دره دایی و سد انحرافی دره دایی تشكیل شده است.

خط لوله 150كیلومتری، قطر لوله انتقال 1400تا دو هزار میلی متر، مخازن مسیر شامل چهار مخزن 15 هزار متر مكعبی و سه مخزن 10 هزار متر مكعبی و تصفیه خانه به ظرفیت (6/6) متر مكعب در ثانیه از مشخصات فنی این طرح است.

هماهنگی و انسجام در طراحی و كیفیت عالی عملیات حفاری مكانیزه تونل بلند انوج به قمرود كه امروز به دست متخصصان كشورمان به پایان رسید، یكی از طرح های بزرگ آبرسانی حوزه به حوزه در خاورمیانه به حساب می آید./ب

برچسب ها: بزرگترین ، انتقال ، طرح آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.