گزارش/

بالگرد تمام ايراني "پنها 1" تجلي روح رشادت شهيد شيرودي

بالگرد تمام ايراني "پنها 1" طبق استانداردهای موجود هوایی دنیا، مجموعه استانداردهایˈCS29ˈ و آئین‌نامه‌های هوایی کشور و با نظارت مشترک وزارتخانه‌های دفاع و علوم‌، تحقیقات و فناوری ساخته می‌شود.

 به گزارش خبرنگار دفاعي ـ امنيتي باشگاه خبرنگاران، بالگردهای ایراني در جنگ تحمیلی با نقش‌آفرینی در بسیاری از مأموریت‌ها توانستند ضربات سنگینی به نیروهای عراقی وارد آورند.

خاطره حملات شهید شیرودی و هم‌رزمانش به قلب نیروهای عراقی با بالگرد از جمله مشهورترین خاطرات دوران دفاع مقدس است که در کنار یادآوری رشادت‌های آنان گویای توان رزمی بالگردها در جنگ‌ها نیز هست.

بالگردهای نظامی براي هر كشور به دلیل توانایی‌های منحصر به فردي از جمله پرواز ایستا و استتار در پستی و بلندی‌های منطقه جنگی، همواره یکی از عوامل برتری در جنگ‌ها به شمار مي‌رود.

رژيم ستم‌شاهي پهلوي كه در تمام امور كشور را به بيگانگان وابسته كرده بود در سال ۱۳۴۸ شرکت ایتالیایی آگوستا واحد تعمیراتی-پشتیبانی بالگرد را براي ایران راه‌اندازي كرد.

رژيم پهلوي كه بخش اعظم بودجه ملت را با خريد تجهيزات نظامي به جيب دولت‌هاي استعماري واريز مي‌كرد، در سال ۱۳۵۲ تعداد قابل توجهی بالگرد از آمریکا خرید و براي مراقبت از آن‌ها اداره لجستیکی بالگردهای نیروهای مسلح را تاسیس كرد.

در سال ۱۳۵۵ اداره لجستیکی هلیکوپترهای نیروهای مسلح، به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران تغییر نام یافت اما این شرکت عملا در اختیار مستشاران آمریکایی بوده و اجازه یادگیری هیچ‌گونه فناوری در این زمینه به نیروهای ایرانی داده نمی‌شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامي ایران در سال ۱۳۵۷، جوانان متخصص ایرانی در نيروي هوايي با تلاش و تعهدشان راه رسیدن به خودکفایی صنعتی را هموار کرده و بحراني را كه بیش از ۱۴۰۰ مستشار آمریکایی با خروج از ايران قصد آن را داشتند، مرتفع كردند.

با توجه به این که فرستادن بالگردها به خارج از کشور به هزینه گزافی نیاز داشت، در سال ۱۳۵۸، شعبه تعمیرات اساسی بالگردهای سنگین، به منظور صرفه اقتصادی کشور با عنوان صنایع پنها ایجاد و در سال ۱۳۵۹، مسئولیت پشتیبانی بالگردهای تجاری توانیر نيز به عهده این صنایع گذاشته شد.

در سال ۱۳۶۰، گروه صنایع دفاعی ایران، طبق تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل و صنایع پنها به عضویت این گروه درآمد؛ در سال ۱۳۶۱، اساسنامه جدید گروه صنایع وزارت دفاع، مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت که به موجب این مصوبه، سازمان صنایع دفاع با ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های صنعتی و تحقیقاتی تابع وزارت دفاع ایجاد شد.

در سال ۱۳۶۴، صنایع پنها موفق به دریافت گواهینامه پشتیبانی بالگردهای تجاری بل-۲۱۲ و در سال ۱۳۶۴، با تعمیر اساسی بالگرد آر اچ-۵۳دی، به جرگه مراکزی که موفق به تعمیر اساسی این نوع بالگرد شده بودند، پیوست.

صنایع پنها با پرواز بالگرد شباویز، تجربه جدیدی را در عرصه ساخت بالگرد آزمود و ساخت شكاري اچ-2091 كه هلیکوپتري مشابه كبري با كاراييهای بالاتر توسط صنایع پنها شگفتي و خشم كارشناسان نظامي غربي به ویژه ايالات متحده را برانگيخت؛ پنها در سال‌های اخیر ساخت موتورهای پیستونی را آغاز کرده و موفق به ساخت اولین موتور ۱۰۰ سی سی برای هواپیماهای بدون سرنشین شد.

این شرکت در آخرین اقدام انعکاس یافته خود، در ماه گذشته، قرارداد نهایی طراحی بالگرد ملی "پنها 1" را با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد کرد.

صنایع پنها در راستای تحقق خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید علم و تکیه بر توانمندیهای داخلی، تمام مراحل طراحی و آنالیز نخستین بالگرد ملی ایران را به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار کرد.

طراحی، مطالعه و محاسبه تمام بخش‌ها، سازه‌ها و بدنه این بالگرد توسط کمیته وی‍ژ‌ه‌ای در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام می‌شود.

هم‌اکنون محاسبات علمی ساخت این بالگرد در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و کارگروه های تخصصی در زمینه سازه‌ها، بدنه‌، طراحی و محاسبات مکانیکی و دینامیکی شکل گرفت‌.

 بالگرد تمام ايراني "پنها 1" طبق استانداردهای موجود هوایی دنیا، مجموعه استانداردهایˈCS29ˈ و آئین‌نامه‌های هوایی کشور و با نظارت مشترک وزارتخانه‌های دفاع و علوم‌، تحقیقات و فناوری ساخته می‌شود.

نمونه اولیه اين بالگرد تا پایان امسال به پرواز در آمده و پس از اخذ گواهی‌نامه‌های لازم در سال آینده تولید می‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
همه برو بچه های هوایی دمتون گرم شیر مادر حلالتون
Iran (Islamic Republic of)
ايراني
۰۹:۵۹ ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
خدا را شكر براي عزتي كه به ملت ايران داده است
آخرین اخبار