مرکز اسناد انقلاب اسلامي معرفي کرد

منتخبی از منشورات مرتبط با حوزه سینما و هنر هفتم

موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت روز سینما (بیست و یکم شهریور)، منتخبی از منشورات مرتبط با حوزه سینما و هنر هفتم را به علاقه‌مندان هنرسینما معرفي کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت روز سینما (بیست و یکم شهریور)، منتخبی از منشورات مرتبط با حوزه سینما و هنر هفتم را به علاقه مندان هنرسینما معرفي کرد.
 
لازم به ذکر است این کتابها به بررسی وضعیت سینمای ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.
 
**سینمای دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

(1358-1380)
 
تالیف: علی‌اصغر کشانی
 
سینما به عنوان هنر هفتم از جمله ره‌آوردهای تجدد برای انسان‌غربی بود كه به سرعت راه‌ خویش را در آفاق فرهنگی بشریت یافت و آن چنان به شهرت و عمومیت رسید كه در آستانه‌ی صد سالگی خود به فراگیرترین هنر در طول تاریخ بشری تبدیل شد. انقلاب اسلامی ایران تلاش كرده است تا ضمن ایجاد تحول در سینمای مقلد و عاری از هنر به جا مانده از عصر طاغوت، تا حد امكان از این رسانه برای توسعه‌ی تفكر دینی و احیای ارزش‌های اسلامی و انقلابی بهره گیرد و در پی چنین اراده‌ای است كه مقوله‌ی سینمای دینی پس از انقلاب شكل گرفته و رشد یافته است. پدیده‌ی سینمای دینی در جهان امروز بی‌سابقه نیست اما ویژگی‌های خاص مكتب اسلام و بخصوص دیدگاه شیعه باعث شده تا سینمای دینی پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی به گونه‌ای متفاوت با سینمای دینی رایج در دنیا پا گرفته و توانایی حركت یا پیشرفت پیدا كند و از این روست كه لزوم ترسیم چارچوب‌هایی نظری برای تحدید حدود آن و كاستن ابهام‌های موضوعی درباره‌ی آن خودنمایی می‌كند. در پاسخ به چنین نیازی، تحقیق حاضر می‌كوشد تا ضمن ارایه قالبی نظری برای مقوله‌ی سینمای دینی،‌ به بررسی نمونه‌ی آثار سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی نیز بپردازد.
 
 
**فرآیند تعامل سینمای ایران و حكومت پهلوی

 
تالیف: علی‌اصغر کشانی
 
پژوهش حاضر ، تلاشی است در را تبیین سیر تحولات . فراز و نشیب های سینما در ایران ، از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی ، كه سعی دارد برای اولین بار چارچوب و الگویی روش شناسانه برای تحلیل پدیده ای تعامل سینما ( به مثابه یك رسانه ) و قدرت در ایران ارائه دهد . در این پژوهش سعی شده تا از سویی با بررسی چگونگی ایجاد شكاف فرهنگی در ایران عصر پهلوی - ناشی از هجوم مدرنیسم به لایه های آسیب پذیر جامعه ی سنتی ایران - بستر اعمال نفوذ و سیاست گذاری فرهنگی دربار شناسایی شود و از سویی دیگر ، این اهداف ، سیاست ها برنامه ها ، الگوها و روش های فرهنگی رژیم پهلوی ، خصوصاً در قبال سینما طبقه بندی گردد .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار