بر اساس اسناد، از سال 2007 دولت بوش اعتراف کرده بود که نبیل حاج عرب باید آزاد شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، پس از آنکه اعلام شد یک زندانی دیگر در زندان گوانتانامو آمریکا جان باخته، موج انتقادات نسبت به این رفتار غیرقانونی دولت آمریکا بالا گرفته است. عدنان فرحان عبدالطیف تبعه 32 ساله اهل یمن که روز سه شنبه فوت کرد از 10 سال پیش در این زندان جنجالی آمریکا به سر می برد.

این تبعه یمنی نهمین زندانی است که از زمان شروع به کار این زندان بدنام در یک دهه قبل، جانش را در زندان از دست می دهد. این زندانی یمنی که اخیرا به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، در کمپ پنج اردوگاه گوانتانامو تحت نظر بود. نکته جالب درباره وی این است که این تبعه یمنی در زمان مرگ نه به دلیل جنگی متهم شناخته شده بود و نه به دادگاه نظامی اعزام شده بود!

167 زندانی در این زندان واقع در منتهی الیه شرق کوبا حضور دارند و طی روزهای اخیر گاف دیگری از این زندان به بیرون درز کرده است چراکه یکی از جوانان مسلمان ساکن انگلیس به رغم اثبات بی گناهی اش همچنان در گوانتانامو گرفتار است.



نبیل حاج عرب در 20 سالگی از فرانسه راهی لندن شد و در آن کشور به زندگش ادامه داد. او چند ماه پس از یازده سپتامبر بازداشت شد. بر اساس یکی از اسناد محرمانه پنتاگون این جوان که در افغانستان بازداشت شده بود، مظنون به فعالیتهای تروریستی و عضویت در القاعده و تماس با گروههای مسلح اسلامی بود. پنج سال بعد، نبیل حاج عرب به کلی بیگناه تشخیص داده شد اما جالب اینکه هنوز در گوانتانامو در زندان به سرمی برد!

بر اساس اسناد، از سال 2007 دولت بوش اعتراف کرده بود که نبیل حاج عرب باید آزاد شود.

آمریکا برای آنکه آزادی نبیل را به تعویق بیاندازد اعلام کرده که آزادی او به شرطی است که کشوری ثالث وی را بپذیرد اما فرانسه، کشور محل اقامت خانواده وی از پذیرش این جوان امتناع می کند و برای سایر کشورها هم کسی پیگیر گرفتن تابعیت برای او نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار