درمان ديابت با بهره گيري از واكسن سل

استفاده از واكسن سل در درمان ديابت در مدل حيواني به تازگي امكان پذير شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه آنلاين plos one، ‌نتايج به دست آمده توسط يك محقق آمريكايي با تزريق واكسن ب ث ژ يا واكسن سل به مدلي از موش ها نشان داد كه اين واكسن مي تواند تاثيرات بسزايي در كنترل بيماري ديابت داشته باشد.

نتايج حاصل در اين گزارش هم چنين مي افزايد كه پس از مشاهدات و آزمايشات لازم، اين محقق آزمايشات خود را روي 6 انسان مبتلا به ديابت پيگيري كرد و 3 نفر از آن ها را به فاصله 4 هفته در معرض دو بار تزريق اين واكسن قرار داد و نتايج حاصل را با 3 نفر ديگر كه تحت تزريق پلاسبو يا دارونما قرار گرفته بودند مقايسه كرد.

نتايج ديگر اين مطالعه با مقايسه واكنش بدن افراد مورد آزمايش افزود كه ميزان غلظت انسولين درگروهي از افراد كه واكسن ب-ث-ژ به آنها تزریق شده بود، افزایش یافت و این واکسن توانست عملکرد سلول های مهاجم T که علیه لوزالمعده فعالیت می کندد را مهار کند.

گفتنی است واکسن ب ث ژ براي جلوگيري از ابتلاء به بيماري سل به كار مي رود كه با توجه به تحقيقات اخير مي تواند در درمان ديابت نوع 1 يا ديابت بزرگسالان مفيد باشد كه البته هنوز مطالعات بسياري لازم است تا اين پژوهش بتواند به صورت قطعي وجود يك رابطه علت و معلولي را در درمان ديابت ثابت كند./ح
برچسب ها: دیابت ، واکسن ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.