نور سفيد براي چراغ مطالعه مناسب نيست و بهترين نور براي بکارگيري در چراغ هاي مطالعه نور زرد است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک، به طور کلي استفاده از نورهاي سفيد و لامپ هاي کم مصرف در فاصله نزديک به علت اينکه حاوي مقداري اشعه فرا بنفش است به عدسي چشم آسيب مي رساند. وي گفت: به منظور محافظت از چشم ها در برابر اشعه مضر نورهاي سفيد و لامپ هاي کم مصرف بايد فاصله حدود 3 متر رعايت شود و فرد مستقيماً در زير آنها قرار نگيرد به همين علت افرادي که از چراغ مطالعه استفاده مي کنند، بايد دقت کنند که نور چراغ از نور سفيد نباشد.

در خصوص رنگ هاي سفيد و زرد لامپ هاي کم مصرف باید گفت: رنگ زرد لامپ هاي کم مصرف است بايد فاصله حدود 3 متر را رعايت کرد و تابش آنها نيز بر سطح کتاب يا کاغذ مطالعه، نبايد به طور مستقيم باشد. بهترين حالت نور هنگام مطالعه بايد به اين صورت باشد که از سمت چپ مطالعه کننده و از پشت سر بتابد همچنين نور نبايد از سطح کاغذ انعکاس داشته باشد. انعکاس نور از سطح کاغذ، به چشم ها آسيب مي رساند.

اگر هـنگام مطالعـه يا در شـرايط عـادي اتـاق و يا فضـائي که فـرد در آن قـرار دارد از نور کافي برخوردار نباشد، همـين نـور کم به خسـتگي چشـم ها و يا سر درد منجر مي شود.

به منظور پيشگيري از خستگي و خشکي چشم ها، افراد به هنگام مطالعه و يا زمان کار با کامپيوتر در فواصل کوتاه حرکات نرمشي را انجام دهند و براي مدت طولاني در يک وضعيت قرار نگيرند.

بهترين رنگ هاي مناسب براي خواندن و نوشتن رنگ هاي آبي و مشکي است و به همين خاطر بهتر است افراد خودکارهاي خود را از همين رنگ ها انتخاب کنند.

استفاده از تخته وايت برد در مدارس بجاي تخته سياه براي چشم مناسب تر است، اما وايت برد بايد به صورتي نصب شود که نور در آن انعکاس پيدا نکند و تمام صفحه به وضوح قابل مشاهده باشد.

براي تايپ کردن و يا نوشـتن بر هر سـطحي، بهترين حالت مناسب براي سلامت چشم ها اين است که صفحـه سـفيد باشد و قلمي که براي نوشـتن به کار گرفته مي شود مشکي و يا آبي باشد./ع

برچسب ها: نور زرد ، بهترین ، مطالعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۴ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
با سلام
کتابخانه های شهر های مختلف کشور از این استاندارد استفاده
نمی کنند و اگر هم اجرا می شود تعداد لامپ ها کافی نیست و نور مناسب ایجاد نمی شود .کسی این موضوع را به مسئولان برساند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۵۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام به طورکلی مناسب ترین لامپ برای مطالعه لامپ رشته ای هستش چراکه از نظردمای رنگ وهمچنین شدت نور به نورطبیعی(خورشید)بسیار نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۰۴ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
قرار دادن لامپ های جدید و فوق کم مصرف (نواری)که به لامپ های LED معروف هستند در میزهای مطالعه با فاصله تقریبی 40 سانت از صفحه میز آیا می تواند مضر باشد؟ اصولاً لامپ هایLED نواری برای مطالعه مناسب است؟
Netherlands
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
سلام یک سوال داشتم

لامپ های جدید و فوق کم مصرف که به لامپ های LEDمعروف هستند با توجه به این که فرابفش در ایجاد روشنایی در انها نقشی ندارد برای چراغ مطالعه یا کلا ،برای چشم مشکلی ندارند؟
لطفا جواب رو برام ایمیل کنید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۱۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۲
مرسی، مطلب خیلی مفیدی بود.