بحنورد/هفته گردشگری با معرفی بناهای تاریخی خراسان شمالی؛

مجموعه حسينيه جاجرمي یک بنای منحصر به فرد درخراسان شمالی

حسينيه جاجرمي از یادمانهای اواخر دورۀ قاجار در شهر بجنورد است که به استناد کتيبه موجود در سال 1325 هجري قمري به دست استاد غلامرضا بنا يزدي ساخته شده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، حسينيه جاجرمي در مرکز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاريخي شهر، در کوچه جاجرميها واقع شده و يک نمونه معماري سنتي از نوع حیاط مرکزی است که نوعي معماري درونگرا قلمداد مي شود و در آن تمام درب و پنجره ها و نورگيرها رو به حياط باز می شوند که اين نوع معماري اغلب در مناطق خشک و کويري مورد توجه بوده و در منطقه بجنورد چندان معمول نيست.

طرح کلی پلان بنا مربع شکل است و در ضلع شرقی و غربی از دو طبقه تشکیل شده و در مجموع حدود 600 متر مربع مساحت دارد.

ورودی حسینیه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشه های شمال شرقی جنوب غربی به مهتابی های طبقه فوقانی راه می یابد.

سقف هشتي بنا در قسمت ورودي و تمام حجره های طبقه پایین با قوس كليل پوشش يافته و طبقه بالا به صورت تیرپوش است. بخشهاي مختلف بنا با آرايه هاي معماري از قبيل آجركاري، گچبري، مقرنس¬كاري و كتيبه¬هايی تزئين شده و قسمت بالایی دیوار ايوان شرقی یک افریز تزیینی با کتیبه به خط نستعلیق دارد که در آن گزیده ای از ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچبری شده است، این اشعار متناسب کاربری اصلی این بنا به عنوان حسینیه و محل عزاداری سوگواران سید الشهدا (ع) است.

بنای اولیه حسینیه به استناد قول مالک (مرحوم حاج علي اکبر جاجرمي) در ابتدا کاربری مسکونی داشته و بعدها وقف حسینیه شده و هر ساله ماه صفر در آن عزاداري مي شود.

به هر حال پس از آسیب دیدن و متروک شده بنا در دهه های بعد خانوادۀ واقف آنرا به شرط حفظ و احیا و رعايت مفاد وقفنامه در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی قرار داده اند.

اداره کل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان با هدف احيا اين بناي تاريخي، مطالعه، استحکام بخشي و مرمت آن را از سال 1384 آغاز و در آبانماه سال گذشته به پايان رساند.

هم اکنون حسينه جاجرمي به عنوان موزه ، بازارچه صنايع دستي و سفره خانه سنتي مورد بهره برداري قرار گرفته و در ایام محرم مراسم عزاداری در آن برگزار می شود.

اين بنا بدليل ويژگيهاي شاخص فرهنگي و تاريخي درسال 1383 به شماره 11051در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.