یک جراح مغز و اعصاب:

تنگي بیش از حد قنات سلویوس باعث ایجاد هیدروسفالی در مغز می شود

هیدروسفالی به معنای تجمع مایع مغزی-،تخاعی در مغز است که علت ایجاد آن بهم خوردن تعادل جذب و یا دفع است.

دکتر سید احمد تهامی، جراح مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  هیدروسفالی از دو واژه هیدرو به معنی آب و سفال به معنی سر تشکیل شده است. در حالت طبیعی از حفرات مغز (بطن های مغزی) مایع مغزی- نخاعی ترشح می شود که بعد از ترشح توسط مجرایی جذب وريدها شده تا از طریق سیستم های دفع بدن از بدن خارج شود.

وی گفت: وقتی تعادل جذب و تولید مایع مغزی- نخاعی بهم بخورد يعني این مایع بیش از حد ترشح شود یا کمتر از حد جذب شود باعث تجمع این مایع در مغز مي شود که به این روند هیدروسفالی می گویند.

تهامي با بیان این که علل مختلفی باعث ایجاد این روند می شود عنوان کرد: یکی از دلایل ایجاد هیدروسفالی تنگی بیش از حد قنات سلویوس است. در واقع این قنات در بین بطن های 3 و 4 مغزی وجود دارد که هنگام انسداد باعث بروز هیدروسفالی می شود که بروز این نوع هیدروسفالی را هیدروسفالی انسدادي می گویند.

این جراح مغز و اعصاب اظهار داشت: علل دیگر بروز هیدروسفالی کاهش جذب مایع مغزی نخاعی است که به این نوع هیدرو سفالی ارتباطی می گویند.

شنت اولین راه درمانی هیدروسفالی نیست

تهامی در ادامه به بحث درمان مبتلایان به هیدروسفالی اشاره و تصریح کرد: اگر فردی دچار هیدروسفالی انسدادی شود می توان با سوراخ کردن کف بطن سوم که ونتیکو لوستومی نامیده می شود سوراخی را ایجاد کرد تا این مایع از راه مغز خارج و دفع شود.

البته بايد توجه داشت که اين روش درمانی برای نوزادانی که با این نقیصه انسدادی به دنیا می آیند امکان پذیر نیست چرا که مغز و بطن های نوزاد تکامل پیدا نکرده است و ایجاد این سوراخ امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به این که روش دوم درمانی هیدروسفالي کاشتن شنت در مغز است افزود: شنت یک لوله از جنس سلیکون با يك  پمپ یک طرفه است که سر لوله در داخل مغز و انتهای آن در پرده صفاق یا دهلیز راست مغز کار گذاشته می شود تا مایع مغزی- نخاعی خارج شود.

تهامی با تاکید بر این که در بیشتر موارد انتهای شنت در پرده صفاق گذاشته می شود گفت: اگر این روش برای نوزادی اجرا شود باید تا زمانی که بلوغ و رشد او تمام نبود به دلیل تکامل كودك و جوابگو نبودن طول لوله هر چند سال یک بار این شنت تعویض شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار