دوئل رامني و اوباما

نخستين مناظره انتخاباتي باراک اوباما نامزد دمکرات ها و ميت رامني نامزد جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در شهر دنور در ايالت کلرادو برگزار شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، ميت رامني نامزد جمهوري خواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در نخستين مناظره انتخاباتي با حمله به رقيب خود باراک اوباما رييس جمهور آمريکا گفت که سياست هاي اقتصادي اوباما طبقه متوسط آمريکا را در هم شکسته است.

رامني گفت: من نگرانم که راهي که ما طي مي کنيم موفقيتي در بر نداشته باشد.
 
وي گفت: ديدگاه رييس جمهور بسيار شبيه ديدگاهي است که وي چهار سال پيش داشت. يعني دولت وقتي موفق مي شود که بزرگ تر شود، خرج بيشتري بکند، ماليات بيشتري بگيرد و مقررات بيشتري وضع کند - يعني يک دولت قطره اي.(اصطلاح دولت قطره اي در سياست آمريکا به معناي مجموعه سياست گذاري هاي مبتني بر اعطاي امتيازات مالياتي به سران شرکت هاست با اين فرض که منافع اين امتيازها به صورت قطره اي به مردم فقير مي رسد.)

رامني گفت: اين کار براي آمريکا پاسخ درستي نيست. من عناصر اصلي اقتصاد آمريکا را دوباره احيا مي کنم طوري که اقتصاد آمريکا دوباره به حرکت درآيد.

وي افزود: خانوارهاي داراي درآمد متوسط دارند خرد مي شوند و مساله اين است که چه کار کنيم که آنها دوباره به حرکت در آيند.

رامني در مناظره انتخاباتي گفت: من در مبارزات انتخاباتي خود در شهر ديتون در اوهايو با زني برخورد کردم که دست مرا گرفت و گفت مي تواني به من کمک کني زيرا  از ماه مه بيکار شده ام.

وي افزود: ديروز در شهر دنور تظاهراتي برپا شد و در اينجا زني در حاليکه فرزندش را در آغوش گرفته بود به سمتم دويد و گفت: شوهرم در چهار سال گذشته سه بار شغل خود را عوض کرده و شغل هاي پاره وقت داشته و در ماههاي اخير کارش را از دست داده است و ما به خاطر بيکاري او خانه مسکوني خود را از دست داده ايم. به ما کمک کنيد.

رامني در ادامه گفت: پاسخ من اين است که ما مي توانيم به اين افراد کمک کنيم اما اين راهي متفاوت را مي طلبد که با روشهايي که رئيس جمهور درباره ميزان ماليات ها گفته است، ميسر نيست و من برنامه اي پنج مرحله اي دارم که اولين مرحله آن استقلال انرژي در آمريکاي شمالي است که اين موضوع مي تواند چهار ميليون نفر شغل ايجاد کند. در مرحله دوم افزايش مبادلات تجاري با آمريکاي لاتين است، استفاده از مهارت هاي افراد ماهر در کشورهاي ديگر و حمايت از شرکت ها و موسسات کوچک اقتصادي است زيرا معتقدم اين شرکت ها از قدرت اشتغال آفريني بالايي برخوردارند و شرايط اقتصادي چهار سال گذشته طوري بوده است که بسياري از اين شرکت ها آمريکا را محل خوبي براي فعاليت خود نمي بينند.

اوباما در واکنش به اين اظهارات رامني گفت که رامني ظاهرا قرار است ماليات ها را که بخصوص متوجه ثروتمندان است، حدود پنج هزار و چهارصد ميليون دلار کاهش دهد. وي گفت که رامني مشخص نمي کند قصد بستن کدام راه فرار در سيستم مالياتي را دارد.

وي گفت: رامني معتقد است در صورت کاهش مالياتها که نوک پيکان آن به سمت ثروتمندان منحرف شده است و کاستن از مقررات، وضعمان بهتر مي شود. اما من ديدگاه متفاوتي دارم.

اوباما سپس خواستار "ميهن دوستي اقتصادي" شد.

رامني، فرماندار ايالت ماساچوست آمريکا، به شدت ادعاهاي اوباما را رد کرد و گفت: هرچه اوباما درباره برنامه مالياتي من گفت عملا نادرست است. اگر از من بخواهند که از برنامه مالياتي که وي توصيف کرد حمايت کنم، من قطعا پاسخ رد خواهم داد."

وي افزود که هيچگاه دنبال اين نبوده است که ماليات را پنج هزار ميليارد دلار کاهش دهد. به محض اين که رامني اين جمله را گفت، اوباما وي را متهم کرد که از وعده هاي انتخاباتي خود عقب نشسته است. به اين ترتيب، اين مناظره که با خوش و بش آغاز شده بود به جدالي سخت کشيده شد.

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا و نامزد دمکرات ها در انتخابات رياست جمهوري اين کشور روز چهارشنبه در نخستين مناظره انتخاباتي با رقيب خود ميت رامني، نامزد جمهوري خواهان با لحني استهزا آميز گفت که رامني از برنامه اعلام شده خود براي کاهش گسترده در ماليات عقب کشيده است.

اوباما گفت: "خوب، حدود 18 ماه است که او دارد برنامه مالياتي اش را تبليغ مي کند و حالا، پنج هفته پيش از انتخابات، وي مي گويد که اين ايده جسورانه را بي خيال شويد. "
برچسب ها: رامنی ، اوباما ، مناظره ، دوئل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار