فیلم / درگيري پليس با معترضان سرخپوست

تظاهرات در گواتمالا عليه افزايش بهاي برق و اصلاحات آموزشي که به درگيري پليس با معترضان سرخپوست بومي، انجاميد، شش تن کشته برجاي نهاد.

به گزارش گروه چند رسانه ای باشگاه خبرنگاران، درگيري زماني رخ داد که هزاران تن از سرخپوستان در توتونيکاپان در صد و هفتاد کيلومتري پايتخت، قسمت هايي از بزرگراه پان آمريکن را بستند و تظاهرات کردند.
توتونيکاپان منطقه اي فقير نشين در غرب پايتخت است.
از سي و چهار مجروح اين درگيري ها سيزده تن با کارد و بقيه بر اثر ضربات وارد شده مجروح شده اند.
هيچ يک از مقامات رسمي گواتمالا چگونگي کشته و زخمي شدن معترضان را شرح ندادند، اما «اتو پرز» رئيس جمهور اين کشور با رد اين موضوع که ارتش در اين درگيري ها مشارکت داشته است، گفت: اطلاعاتي دارم که مهاجمان سوار بر يک کاميون غير نظامي به سوي معترضان آتش گشوده اند.
اين در حالي است که معترضان پليس و نيروهاي ارتشي را مسئول تيراندازي مي دانند.
در تشييع جنازه کشته شدگان هزاران تن از بوميان سرخپوست شرکت کردند.
انگيزه اصلي تظاهرات، اتو پرز مولينا رئيس جمهور گواتمالا است که تلاش دارد با اصلاحات قانون اساسي اقتصاد و نهادهاي نظارتي اين کشور را مدرن سازي کند.
تنش ها زماني رخ داد که دو کاميون نظامي ارتش پر از سرباز براي کمک به پليس که تلاش داشت معترضان را از شاهراه دور کند، وارد معرکه شد.
اگرچه رئيس جمهور وعده داده در اين مورد تحقيقات شفافي انجام خواهد شد و تاکيد کرده است نظاميان و پليس حاضر در صحنه درگيري ها به سلاح گرم مجهز نبودند، اما دادستان حقوق بشر اين کشور گفت: گلوله هايي که جان معترضان را گرفته، تسليحات سازماني ارتش اين کشور است.
در تظاهراتي که پيش از اين در ماه مه در اعتراض به کشته شدن يک مخالف برگزار شده بود، دويست تن از معترضان مسلح براي ساعاتي يک پايگاه ارتش در مرز مکزيک را در کنترل خود درآورده بودند. رئيس جمهور گواتمالا در پاسخ به اين اقدام دستور محاصره استان مرزي را صادر کرده و به ارتش اختيارات تام براي مقابله با بحران داده بود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.