خوزستان/

قیمت کالاهای اساسی به نوسان ارز وابسته نیست

دبیر ستاد تنظیم بازار خوزستان گفت: قیمت کالاهای اساسی ارتباطی به نوسان نرخ ارز ندارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛امیرحسین نظری در شورای برنامه ریزی استان با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر اظهار کرد:‌ عده‌ای از این مسئله سوء استفاده کرده و اقدام به افزایش نرخ کالاها به ویژه کالاهای اساسی کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهای اساسی با ارز مرجع (با نرخ یک هزار و 226 تومان) وارد کشور می‌شود، افزود: افزایش نرخ ارز تاثیری روی این کالاها ندارد و توجیه فروشندگان سودجو در این زمینه قانونی نیست.

وی شکر، برنج، گوشت قرمز، مرغ، جو، کنجاله سویا، روغن خام، و شیرخشک را از جمله کالاهای اساسی عنوان کرد و گفت: این کالاها بیشترین نقش را در سبد روزانه مردم ایفا می‌کنند و بیشترین مسائل در روزهای اخیر نیز مربوط به افزایش قیمت لبنیات و برنج بوده است.

نظری تاکید کرد: با توجه به اینکه برنج با استفاده از ارز مرجع وارد می‌شود، افزایش قیمت این کالا تخلف به شمار می‌آید و فرمانداران باید این مسئله را کنترل کنند.

به گفته وی، در تمام گمرکات نیز مقرر شده بازرسانی برای این موارد مستقر شوند.

رئیس صنعت،‌ معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: هرگونه عدم عرضه کالا به معنی احتکار تلقی می‌شود و با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: شهرستان‌ها برای نظارت و کنترل بازار نیاز به امکانات و نیروی انسانی دارند که قرار است تا حدودی مرتفع شود.

نظری با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد نرخ کالاهای اساسی از طریق اتحادیه‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: تمام واحدهای صنفی موظف هستند قیمت کالاها را درج و برای کالاها فاکتور صادر کنند.

نظری همچنین با اشاره به نقش بنکداران در کنترل بازار اظهار کرد: فرمانداران با برگزاری نشست با این اصناف می‌توانند علاوه بر یادآوری وجود نهاد نظارتی آنها را نیز در جریان اخبار قرار دهند.

وی کمیسیون‌های تنظیم بازار را از اهرم‌های قانونی و قدرتمند دانست و افزود: رصد کردن قیمت‌ها و تطبیق با شهرهای همجوار، فعال کردن بازرسی‌ها،‌ استفاده از ناظران افتخاری و فعال‌تر کردن تعزیرات از مواردی است که فرمانداران باید برای کنترل قیمت‌ها مدنظر قرار دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه کنجاله سویا با ارز مرجع در اختیار اتحادیه مرغداران قرار می‌گیرد، قیمت مرغ نباید بیش از 5 هزار و 200 تومان افزایش یابد، در غیر اینصورت برخورد قانونی لازم است.

وی همچنین تعاونی‌های مرزنشینان را دارای ظرفیت مناسب برای توزیع اقلام مصرفی دانست./ب
برچسب ها: قیمت ، اساسی ، نوسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.