کرمان/

برداشت بنه از 80 هزار هکتار از مراتع بخش جبالبارز شهرستان جیرفت

بنه یا پسته وحشی که به مروارید سبز معروف است یکی از درختان جنگلی است که در مناطق کوهستانی به صورت خودرو رشد می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان:

در مسیر جاده و در پهنای کویر حرکت می کنیم تا بعد از گذشت نود دقیقه با طی مسافتی به اولین آبادی می رسیم ، آبادی ای سردسیری که اهالی از آن با نام دهستان مرغک نام می برند ، از آهالی سراغ شهر جبالبارز را می گیریم ، می گویند باید دهستان های دیگری چون دهبکری را بگذرانیم تا به حوزه جبال بارز برسیم.

و اکنون بعد از گذشتن از تونل بزرگ دهبکری ، محو زیبایی منحصر بفرد ی می شویم که در دل کوهها و تپه ها روئیده اند ، بهشتی به نام درختان مرواید سبز!!!

آنچه در پس نگاهمان است ، دشتی سرپوشیده شده از درختان بنه است و مردمانی که کنار این در ختان در حال چیدن آنهایند ، از آنها در مورد بنه و خاصیتش می پرسم.

یکی از آنها می گوید: بنه یک در خت خودرو هست که در مناطق کوهستانی سبز می شود ، بطوریکه برای رشد آن از هیچ کود وسمی در آن استفاده نمی شود.

دیگری می گوید: غذایی که از میوه این درخت بدست می آید کاملا طبیعی وسالم است.

وی می افزاید: در مورد خاصیت های درمانی آن همین بس که روغن آن برای سوختگی خوب است و کندرک آن علاوه بردود کردن در کنار اسپند ، خوردنش حافظه را تقویت می کند.

80 هزار هکتار از مراتع جبالبارز را بنه تشکیل داده است

آقای نعمتی ، رئیس منابع طبیعی شهرستان جیرفت گفت: شهرستان جیرفت220هزار هکتار مراتع وجنگل دارد که 110هزار هکتار آن در بخش جبالبارز است.

وی افزود: 80 هزار هکتار از مراتع جبالبارز را بنه تشکیل داده است.

سعیدی ، بخشدار جبالبارز هم گفت: در30 کیلومتری شهرستان گرمسیری جیرفت و در کنار درختان مرکبات و نخل های خرما منطقه ای خوش آب و هوا و سردسیری به نام جبالبارز است و علاوه بر درختان مناطق سردسیری ، مرکبات و زیتون ، 80 هزار هکتار درخت بنه وجود دارد که زیبایی دوچندانی به این منطقه داده است.

وی با اشاره به اینکه درخت بنه یک درخت حفاظت شده است خاطرنشان کرد: مردم این منطقه همیشه در این فصل با اجازه از منابع طبیعی از این درخت برداشت می کنند .

سعیدی با بیان اینکه غذاهای معروفی چون قاتوق بنه و چنگمال از بنه بدست می آید ، تصریح کرد: قاتوق بنه از ترکیب بنه کوبیده ، آب ، پیاز ، رب انار و ... و همچنین چنگمال بنه هم از ترکیب بنه و خرما تهیه می شود به عنوان عصرانه یا نیم چاشت از آن استفاده می کنند.

بنه و ارزش تغذیه ای آن

دکتر حسیبی ، کارشناس مواد غذایی هم در مورد ارزش تغذیه ای بنه گفت: بنه حاوی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد .

وی افزود: دانه ی روغنی داخل بنه ، دانه ی حلال در چربی است که دارای ویتامین های B ، K، D است.

حسیبی با اشاره به اینکه بنه برای شبکوری ، دستگاه گوارش ، تقویت قوای جنسی استفاده می شود خاطرنشان کرد: بنه یک غذای ملینی ست که در درمان یبوست هم از آن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: ضمادی که از بنه به دست می آید برای درمان بیماری های پوستی و سوختگی استفاده می شود.

سقّز ، محصولی اقتصادی و ارزآور

اما سقّز بنه که کرمانیها از آن با نام کُندورک نام می برند محصولی صادراتی و ارزآور است که علاوه بر کاربرد خوراکی و دارویی در صنایع چوب ، لاک ، رنگ ، پلیمر و داروسازی استفاده می شود.

تهیه ی این گزارش با مهمانی اهالی روستای تیتون که مملو از درختان بنه است با صرف قاتوق بنه به پایان رسید./س

گزارش از : مرضیه کریمی افشار

برچسب ها: گزارش ، بنه ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.