رئيس مركز فضاي مجازي كشور مطرح کرد

اذعان قدرتهاي بزرگ دنيا به توان بالاي دفاعي ايران در زمينه سايبري

رئيس مركز فضاي مجازي كشور گفت: توان دفاع سايبري کشورمان به جرات جزو چند قدرت برتر دنياست چراكه قدرتهاي بزرگ نيز به اين موضوع اذعان دارند و كل مطالبي كه از سوي وزير دفاع آمريكا عنوان شده اين موضوع را به صورت واضح بيان مي‌كند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نشست خبري مهدي اخوان بهابادي "دبير شوراي عالي" و "رئيس مركز فضاي مجازي كشور" صبح امروز يكشنبه (23 مهر) در موسسه تحقيقات ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات پيرامون واكنش به اظهارات وزير دفاع آمريكا درباره تهديد سايبري ايران برگزار شد.

اخوان بهابادي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران طي دو سال گذشته بزرگترين قرباني سايبري بوده است كه ويروس ها و بدافزارهاي مختلفي در حملات گوناگون بر عليه ايران به كار بردند و سعي در نفوذ به داخل سيستم هاي حاكميتي ايران داشتند.

وي در ادامه افزود: براي كارشناسان بين‌المللي و مسئولان داخلي وجود حركت سازمان يافته اين حركات محرز است و در پي دو سال گذشته اسامي كشورهايي كه با حمايت آنها حملات عليه ايران صورت گرفته نام برده شده است كه شاخص ترين اين حملات را حملات  استاکس نت و فليم را مي توان نام برد كه به مراكز مختلف حاكميتي ما از جمله تاسيسات هسته اي و وزارت نفت قصد نفوذ داشتند كه با اقدام به موقع متخصصان داخلي خنثي شد و آن‌ها در دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده موفق عمل كردند.

وي با تاكيد بر اينكه ايران در حال حاضر جزو چند قدرت اول دنيا در امر سايبري است، عنوان كرد: روز به روز سرمايه گذاري بيشتري براي حوزه امنيت دفاع سايبري در داخل ايران انجام مي‌شود.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي كشور عنوان كرد: ايران يكي از بزرگترين قرباني‌هاي تروريسم سايبري بوده و طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران هر نوع حركت در جهت گسترش تروريسم سايبري در دنيا را محكوم مي‌كند به ويژه حركاتي كه پشتوانه دولتي داشته و به صورت سازمان يافته صورت گيرد.

وي تصريح کرد: در چند هفته اخير در كنار حمله به زير ساختهاي نفتي ما  در داخل كشور ؛ كشورهاي حوزه خليج فارس هم از حملات سايبري مصون نبودند و بنا بر اظهارات اين شركتهاي نفتي بيش از 30 هزار سرور مورد آسيب ديدگي حملات سايبري قرار گرفته و موجب خلل در فعاليتهاي شركتهاي نفتي شده است  كه ما با اين شركتها ابراز همدردي مي‌كنيم.

اخوان تصريح كرد: به كشورهاي حاشيه خليج فارس كه مورد حمله سايبري قرار گرفتند اعلام مي‌كنيم به دليل تجربه‌اي كه در اين حوزه داريم حاضر به كمك رساني براي افزايش امنيت سايبري هستيم و اميدواريم حركتي بين المللي براي محكوميت تروريسم سايبري در سطح جهان صورت گيرد.

وي با اشاره به اظهارات وزير دفاع آمريكا بيان داشت: طي حمله‌اي كه به شركت‌هاي نفتي حاشيه خليج فارس اتفاق افتاده به طور عمد نام جمهوري اسلامي ايران از بين اين كشورهاي مورد حمله قرار گرفته در اظهارات وزير دفاع حذف شده كه ويروسي در داخل كشورهاي حاشيه خليج فارس فعال شده و همزمان با فعاليت نمايشي از پرچم ايالت متحده در حال آتش گرفتن و سوختن نمايش مي‌دهد كه منابع آمريكايي ادعا كردند مي توانيم به منبع مورد حمله دست پيدا كنيم و ما هم اعلام آمادگي براي رفع آسيب هاي واقع شده و همكاري داريم .

وي در ادامه افزود: براي هر گونه همكاري بين‌المللي براي ارتقاء سطح دفاع سايبري در جمهوري اسلامي تلاش مي‌كنيم.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي كشور در قبال حركت وزير دفاع آمريكا اظهار داشت: احساس مي كنيم اين حرکت بيشتر شبيه سناريو سازي و به عنوان يك كار مقدماتي از سوي آمريكا است چرا كه وزير دفاع آمريكا در جايي اشاره كرده است كه راجع به حملات سايبري در سراسر دنيا هشدار مي‌دهيم و مقايسه‌اي با زمان قبل از واقعه 11 سپتامبر داشته است اما اين در حاليست که امروز براي كسي پوشيده نيست كه حركت 11 سپتامبر مشكوك بود و بعدا بهانه‌اي شد براي تجاوز به چند كشور اسلامي در منطقه.

وي تصريح كرد: سخناني كه بازگو شده صرفا در جهت مطالبات انتخاباتي و تحريك افكار عمومي در ايالت متحده در رابطه با انتخابات پيش روي آمريكاست و بيشتر جنبه مظلوم نمايي دارد.

وي با اشاره به آتش زدن پرچم آمريكا در حمله سايبري عنوان كرد: اين حركت مي‌تواند كاملا از سوي دوستان و نزديكان بعضي كشورهاي مدعي دنيا صورت گرفته باشد و وانمود شود كه يك حركت ضد آمريكايي در كشورهاي اسلامي دارد اتفاق مي‌افتد كه اين خود جاي تعجب دارد .

وي گفت: در جهت حركت بيداري اسلامي كه در منطقه شاهدش هستيم انجام چنين حركت‌هايي به طور كامل طبيعي است چرا كه سعي مي‌كنند بين پديده شوم تروريسم سايبري با آتش زدن آمريكا ارتباط برقرار كنند و اين در صورتي است كه اين دو موضوع كاملا منفك است و همه دنيا تروريسم سايبري را محكوم مي‌كنند و آتش زدن پرچم آمريكا موضوعي جداگانه است.

اخوان در پاسخ به سوال خبرنگار مبني بر رياست تفرقه افكني بين ايران و كشورهاي منطقه عنوان كرد: ارتباط ايران و ساير كشورهاي مسلمان منطقه به ويژه حوزه خليج فارس محكم تر از آن است كه آمريكا بخواهد ارتباطشان را تضعيف كند و فكر نمي‌كنم در اين دسيسه موفق شود و سياست تفرقه افكني هميشه در سياست‌هاي آمريكا پيگيري مي‌شود و اين موضوع محدود به حوزه سايبري نمي‌شود.

دبير شوراي عالي مركز ملي فضاي مجازي با اذعان به قدرت و توان علمي كشور در حوزه سايبري اذعان داشت: توانستيم حمله سايبري به حوزه نفتي را با استفاده از توان متخصصان داخلي خنثي  كنيم و بيش از 30 كشور از ما درخواست داشتند كه اطلاعات خود را از نرم افزارهايي كه اين ويروس را خنثي مي كنند در اختيار آن ها قرار دهيم چرا كه بعد از حمله سايبري به جمهوري اسلامي ايران اين نرم افزارها به طور طبيعي در داخل شبكه منتشر مي‌شوند و بعضي از كشورها را درگير مي‌كنند.

وي اظهارات وزير دفاع آمريكا را كاملا سياسي دانست و اظهار داشت: چند روز پيش از اين اظهارات، صحبت‌هاي مشابهي از سوي مقامات اروپايي داشته‌ايم و اين حركت را كاملا سياسي مي‌دانيم لذا اميدواريم مجامع بين المللي هر چه سريعتر درباره اين موضوع براي جلوگيري از انتشار مسائل فني و تخصصي به حوزه سياسي تصميمي اتخاذ كنند.

وي در پاسخ به اين كه ايران پيگير حقوقي حملات سايبري در جامعه بين المللي است، اظهار داشت: همچنان پيگير حقوقي حمله سايبري هستيم اما به دليل اعمال نفوذ برخي از قدرتهاي بين‌المللي و مجامع بين الملل اميدي به موثر واقع شدن اين پيگيريها نداريم لذا دست روي دست نگذاشته و درصدد افزايش توان دفاعي كشور حركت مي كنيم تا به مجض اينكه هر قدرتي براي تهاجم سايبري اراده كند در عمل بتوانيم از خود دفاع كرده و اجازه حمله را از دشمن سلب كنيم.

اخوان درباره منشا حملات سايبري گفت: منشا حملات بسيار واضح است و به دليل ملاحظات ديپلماسي عمومي از نام بردن كشورهايي كه سازماندهي حملات را داشتند پرهيز كرده ايم اما آن ها اين ملاحظه را نداشتند .

وي پيرامون توان دفاع سايبري جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: توان دفاع سايبري کشورمان به جرات جزو چند قدرت برتر دنياست چراكه قدرتهاي بزرگ نيز به اين موضوع اذعان دارند و كل مطالبي كه از سوي وزير دفاع آمريكا عنوان شده اين موضوع را به صورت واضح بيان مي كند.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي كشور در رابطه با شدت آسيب حمله سايبري ويروس‌هاي استاکس نت و فليم خاطر نشان كرد: آسيب‌هاي وارد شده جزئي و هزينه قابل توجهي را به ما تحميل نكرده هر چند كه در داخل كشور هزينه‌هاي زيادي براي دفاع از حملات سايبري شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اخوان ، ایران ، سایبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار