مدیرعامل خانه مطبوعات ایران با بيان اينكه در مسائل مطبوعات نباید تغییرات سیاسی تاثیرگذار باشد، گفت: گاهی به دلیل اینکه فلان مسئول را برای سخنرانی در مراسمی دعوت نکرده‌ایم، مورد حب و بغض‌ها قرار می‌گیریم.

امید حلالی در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: معتقدیم بعضی از فعالیت‌های فرهنگی و کشوری نباید دست‌خوش مسائل فصلی و سیاسی روز شوند.

وي گفت: همانگونه که در مسائل آموزش و پرورش که کار تربیت و آگاهی بخشیدن به نسل آینده را بر عهده دارد نباید مسائل سیاسی دخیل باشد در مسائل مطبوعات نیز نباید تغییرات سیاسی تاثیرگذار باشد.

حلالی با بیان اینکه تصوری که از رسانه‌ها در عصر حاضر وجود دارد نباید با تصور 20 یا 30 سال گذشته یکسان باشد، تاکید کرد: در حال حاضر جنگ ما جنک سنگر به سنگر و خاکریز به خاکریز نیست بلکه وارد عرصه فرهنگی و اقتصادی شده است.

مدیر‌عامل خانه مطبوعات ایران همچنین یادآور شد: تذکراتی که رهبری درباره جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی دادند را باید جدی‌تر می‌گرفتیم‌ اما با تاخیر نسبت به این پدیده‌ها برخورد کردیم.

وی با تاکید بر اینکه بايد جایگاه رسانه‌های خود را باور کنیم، گفت: رسانه‌ها رکن چهارم قدرت هستند؛ گرچه رسانه‌ها باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد اما کار آنها، آگاهی‌بخشی است و نه عبدیت؛ قرار نیست رسانه‌ها حريت خود را کنار بگذارند و به لباس عبدیت برخی مسئولین درآیند.

حالی در ادامه متذكر شد: اگر بخواهیم در خانه مطبوعات ایران، یک موضوع درون صنفی را بررسی کنیم، ساعت‌ها هم‌اندیشی می‌شود تا به یک نتیجه که منافع ملی، صنفی و اجتماعی را در بربگیرد برسیم‌ اما گاهی در این بین یک آیین‌نامه یا بخش‌نامه از سوی یک معاون کل، یک کارشناس، یک معاون وزیر و ... صادر می‌شود که مانع تحقق اهداف صنفی و منافع همگان می‌شود.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: هنوز نشریات مستقل کشور از ضربه‌ای که تحت عنوان بخش‌نامه "انحصار چاپ آگهی‌های دولتی در روزنامه ایران" به نشریه شان وارد شد خلاصی نیافته‌اند که "آیین‌نامه چاپ آگهی‌های دولتی در نشریات کشور" نوشته شده است كه بر اساس این‌ آیین‌نامه، نشریات کشور به 10 گروه تقسیم می‌شوند و بر اساس این تقسیم‌بندی، که اشتباه و غیر‌کارشناسی است به نشریات آگهی تعلق می‌گیرد؛ این آیین‌نامه تحت عنوان "طرح ساماندهی آگهی‌ها" به همه ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در این باره افزود: چرا مسئولان به رای جمعی احترام نمی‌گذارند؟ صنف مطبوعاتی برای چه تشکیل شده است، اگر ما با این آیین‌نامه مخالف هستیم چه کسی باید حرف ما را بشنود؟

حلالی ادامه داد: برخی مسئولان به دلیل اینکه تشکل‌های صنفی با آنها همراهی نمی‌کنند، به دنبال ایجاد تشکل‌های موازی برای مقابله با تشکل‌های مستقل هستند.

مدیر‌عامل خانه مطبوعات ایران با تاکید بر اینکه مسئولان و کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حریت و اصالت مطبوعات را باور داشته باشند، تصریح کرد: خانه مطبوعات ایران برآیند 33 انتخابات استانی است که این امر به این نهاد اعتبار می‌دهد.

وی در ادامه از برخی مسئولان وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتي گلایه کرد و گفت: گاهی به دلیل اینکه فلان مسئول را برای سخنرانی در مراسمی دعوت نکرده‌ایم، مورد حب و بغض‌ها قرار می‌گیریم.

حلالی متذكر شد: این مسئولان که منابع و امکانات در اختیارشان است، نهادهای موازی و انتصابی در کنار تشکلات صنفی ایجاد می‌کنند؛ برای مثال "سرای روزنامه‌نگاران" که دقیقا معادل تحت‌الفظی "خانه مطبوعات ایران" است.

مدیر‌عامل خانه مطبوعات ایران با اشاره به اینکه خانه مطبوعات ایران در انزوا قرار گرفته و اعتبارات آن قطع شده است، گفت: عملکردهای این چنینی مسئولان نشانه عدم باور آنها به جایگاه و حریت رسانه‌هاست.

این فعال رسانه‌ای تشکل‌های صنفی را دارای تکثر، بلوغ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست و تصریح کرد: ما اهل تمیز و تشخیصیم بنابراین مسئولان اجازه دهند درباره خیر و صلاح صنفی خود، خودمان تصمیم بگیریم.

وی از مسئولین مربوطه خواست نگاه ابزاری به رسانه‌ها و تشکل‌های صنفی نداشته باشند و اجازه دهند آنچه به عنوان شرح وظایف رسانه‌ها آمده است، از سوی اهالی رسانه انجام شود.

حلالی در پایان خاطر‌نشان کرد: اگر مطبوعات درباره عملکرد برخی مسئولان سکوت می‌کنند، به دلیل این است که حیای اسلام، نظام، رهبری، منافع ملی و کشور را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار