آيا لنزهاي تماسي از تشديد نزديک بيني جلوگيري مي کنند؟

نزدیک بینی نوعی اختلال انکساری چشمی است که در آن دید فرد برای اشیاء دور ناواضح می شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ نزديک بيني شايع ترين علت تاري ديد است.

بيشتر نزديک بيني ها به علت تغيير اندازه کره چشم بروز مي کنند که باعث مي شود کره چشم از حالت گردي به حالت تخم مرغي درآيد. اين تغييرات باعث مي شوند پرتوهاي نور به جاي اينکه روي شبکيه متمرکز شوند، جلوتر از آن متمرکز گردند. بنابراين تصوير جلوي شبکيه تشکيل مي شود. نزديک بيني مي تواند وراثتي باشد و اگر والدين کودکي نزديک بين باشند، امکان اينکه او هم نزديک بين شود، بالا خواهد بود.

نشانه هاي نزديک بيني چيست؟

اصلي ترين نشانه نزديک بيني اين است که هنگام ديدن جسم دور، آن را تار مي بينيد. مثلا ممکن است نتوانيد کلمات روي تخته سياه را درست ببينيد، وقتي به سينما مي رويد تصاوير براي تان ناواضح باشد يا صفحه تلويزيون را تار ببينيد. ممکن است کودک يا نوجوان شما وقتي مي خواهد کتاب بخواند يا چيزي را ببيند، آن را نزديک صورتش بياورد. کودکان نزديک بين بيشتر اوقات نزديک صفحه تلويزيون يا در رديف جلوي کلاس مي نشينند. ممکن است آنها به شرکت در فعاليت هاي ورزشي يا ديگر کارهايي که نياز به ديد قوي دارد، علاقه اي نداشته باشند.

انواع لنزهاي تماسي:
لنزهاي تماسي قابل تعويض
لنزهاي تماسي رنگي
لنزهاي تماسي با استفاده ممتد 30 روزه و 7 روزه
لنزهاي تماسي با با نفوذپذيري نسبت به گاز (RGP)


نوع جدیدی از لنزهای تماسی ساخته شده اند که به صورت های مختلف می توانند به بهبود بینایی کمک کنند.لنزهای تماسی چگونگی متمرکز شدن نور در شبکیه را تغیر می دهند و این باعث تغییر رشد چشم می گردد. بر اساس این طرح، لنزهای تماسی می توانند توسط چشم پزشکان برای بچه ها تجویز شوند. تا وقتی که این لنزها به چشم فشار نیاورند یا برای چشم مشکلی ایجاد نکنند، راه حل خوبی برای اصلاح بینایی می باشند.

نکته: احساس ناراحتي بيماران از لنز تماسي مي تواند ناشي از درست پاك نكردن لنز يا درست ضدعفوني نكردن آن باشد. همچنين نوع محلول هم مهم است چون بعضي از محلول ها لنز شما را به خوبي تميز نخواهند كرد و باعث تغيير كيفيت آن هم مي شوند پس حتماً در تغيير محلول لنز با پزشك خود مشورت كنيد. محلول هايي كه حاوي نگهدارنده هستند حساسيت نسبت به نگهدارنده به مرور ممكن است پيدا شود. /ح




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار