اصفهان/

صرفه‌جويي ارزي 120 هزار دلاري در فولاد مبارکه

با بومي سازي اسپیندل قفسه‌هاي 5 و 6 واحد نورد گرم ناحيه فولاد سازي و نورد پيوسته فولاد مبارکه (سبا) به دست متخصصان داخلي، علاوه بر دستيابي به دانش فني ساخت اين تجهيز بسيار مهم که فناوري ساخت آن در دست چند شرکت محدود خارجي بود از خروج 120 هزار دلار ارز از کشور جلوگيري شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان مدير دفتر فني نگهداري و تعميرات فولاد مبارکه با تاييد اين خبر در خصوص عملکرد اين تجهيز در خط نورد گرم سبا گفت: این تجهیز وظیفه انتقال گشتاور از گیربکس قفسه 5 و 6 را به غلتک‌های کاری به عهده دارد و جزو قطعات راهبردی نورد محسوب می‌گردد که ساخت آن در انحصار چند شرکت از جمله شرکت MAINA ايتاليا می باشد .

محمد رجايي انحصاري بودن و قيمت گران را از عمده دلايل و انگيزه‌هاي اصلي بومي سازي اين اسپيندل از سال 1389 بيان كرد و گفت: اولين قدم در اين راه تشکيل تيم فني (تعميرات ناحيه سبا، دفتر فني تغميرات سبا و تعميرگاه مرکزي) بود. بعد از آن شرکت مهندسي اديب طرح آرين از طرف مهندسي معکوس مامور تهيه دفترچه فني شد. اين کار بحمدا... با سعي و تلاش فراوان و با همکاري تعميرگاه مرکزي انجام و نهايتا شرکت نصران صنعت با نظارت تيم فني فولاد مبارکه کار ساخت اين تجهيز را شروع کرد و سرانجام در خط توليد مورد استفاده قرار گرفت و تا کنون بدون هيچ مشکل خاصي در سه نوبت کاري در حال کار است.

وي ادامه داد: از تفاوت های عمده این قطعه در اين خط در مقايسه با خط نورد گرم شرکت فولاد مبارکه انجام عملیات شیفتینگ حین نورد می‌باشد بنابراین علاوه بر عملیات انتقال، وظیفه دفع شیفتینگ را نیز به عهده دارد .

مدير دفتر فني نگهداري و تعميرات فولاد مبارکه افزود: از جمله حساسیت های عمده این قطعه درگیری بین گیربکس و غلتکِ کاری می باشد که هر دو بسیار حساس بوده چراکه هر گونه ارتعاش یا اشکالی باعث صدمه دیدن دو تجهیز درگیر می گردد .

ارتقاء کيفيت ساخت در نمونه‌هاي ساخته شده نسبت به نمونه اصلي يکي ديگر از مزاياي بومي سازي اين تجهيز بوده است که محمد رجايي ضمن اشاره به آنها در همين رابطه تصريح کرد: از آنجايي که تجهیزِ در اختیار قرار داده شده از طرف شرکت MAINA ايتاليا فاقد عملیات سختی سطحی بر روی دنده های هزار خاری بوده، در تجهيز بومي سازي شده با بهینه سازی آن و انجام عملیات حرارتی القایی سطحی،مقاومت سطح در برابر شیفتینگ و سایش بالا رفته و هم اکنون پس از باز شدن قطعه بعد از یکسال کلیه دنده ها سالم و فاقد هر گونه سایش بوده است. همچنين در تجهیز مدول خاص MAINA برای کوپلینگ دنده ای از عدد 235/11 به عدد 11 که صرفاً جنبه انحصاری داشته و با طراحی مجدد از طرف شرکت ادیب طرح بر روی دنده های این تجهیز با قیمت مناسب و تیغه استاندارد در داخل قابل تامین گردیده است و حتی پس از یکسال تغییری در فرم سایش آنها ایجاد نشده و مشخص گردید مدول طراحی شده صحیح بوده ومدول قبلی صرفاًجنبه انحصاری داشته است.

وی با اشاره به اين مطلب که اين قطعه با هماهمنگي واحدهاي توليد، تعميرات، دفترفني تعميرات (مهندسي معکوس) و قسمت خريد در مدت 8 ماه تامين گرديد يادآور شد: متخصصان، مهندسين و تلاشگران صنعت فولاد با کسب دانش فنی اسپیندل و مدل سازی آن در رايانه موفق به مهندسی معکوس این قطعه شدند که باعث شد زمان دسترسی به قطعه مذکور توسط ناحیه کاهش یافته و از خروج ارز از کشور جلوگيري گردد ضمن اينکه بيش از پيش بستر مناسبي براي مهندسی معکوس و ساخت سایر قطعات فراهم شد./س
برچسب ها: اصفهان ، فولاد ، مبارکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.