حجت الاسلام و المسلمين دعايي، در مراسم رونمايي از مجموعه اشعار طاهره صفارزاده:

بانوي ادبي در سطح پروين اعتصامي فقط طاهره صفارزاده نبود

بانوان ادبي در سطح پروين اعتصامي به غير از طاهره صفارزاده دگرانديش بودند، كه نبايد فعاليتشان ناديده گرفته شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، در مراسم رونمايي از مجموعه اشعار طاهره صفارزاده كه عصر ديروز در تالار مهر حوزه هنري با حضور جلال صفارزاده، محسن مومني شريف، مسجد جامعي، محمد علي رفيعي، مصطفي رحماندوست، جواد محقق، اميرحسين فردي، سهيل محمودي، زهير توكلي، محمدرضا سرشار و عباس براتي پور برگزار شد حجت الاسلام و المسلمين محمود دعايي رئيس موسسه اطلاعات با اشاره به خاطراتي از طاهره صفارزاده به فعاليت هاي وي در موسسه اطلاعات اشاره كرد و گفت: زماني كه مسئوليت موسسه اطلاعات از سوي امام خميني (ره) به من واگذار شد از طاهره صفارزاده براي فعاليت در بخش ادبي روزنامه دعوت كرديم كه او ابتدا نپذيرفت.
وي ادامه داد: روزي كه به منزل صفارزاده براي دعوت به همكاري رفتيم او در وضعيت روحي عجيبي بود كه مي‌گفت بايد با يك مرجع قابل قبول ملاقات داشته باشد و  او را به محضر امام (ره) برديم كه بعد از آن ملاقات او با رسيدن به آرامش و سلوكي معنوي توانست فلسفه، عرفان و شعر را در هم بياميزد.
حجت الاسلام و المسلمين دعايي گفت: طاهره صفارزاده از بانوان شاعر متعهد كشور و با پروين اعتصامي هم سطح بود، اما شاعران زن ديگري كه شايد دگرانديش بودند و هم سطح با پروين اعتصامي را نبايد ناديده بگيريم.
رئيس موسسه اطلاعات اظهار داشت: تعهدي ستودني در بين همه شاعران كشور چه زن و چه مرد وجود دارد كه مي‌توان از بين چهره هاي ادبي مرد به شفيعي كدكني، سهيل محمودي وعلي موسوي گرمارودي اشاره كرد كه ملاقات با آنها هميشه براي من لذت بخش است.
سيد علي موسوي گرمارودي در ادامه مراسم گفت: پيش از انقلاب بخشي از وقت و نيروي منتقدان صرف مجادله بر موضوع هنر براي هنر يا تعهد در شعر مي شد، در حالي كه به جاي تشخيص شعر متعهد بايد درصدد تشخيص شاعر متعهد بود.
وي ادامه داد: هنر و از جمله شعر براي شناخت از جهان و ابزار ساختن جهان بايد بدانيم، پس شعر از ادراكات نيست بلكه از مدركات و داراي موضوعيت است.
گرمارودي گفت: شعر موجودي از موجودات جهان است كه بايد آن را شناخت و اين شناسايي توسط هنرمند صورت مي‌گيرد، كه طاهره صفارزاده با نگرشي متفاوت به اين شناخت رسيد.
اين شاعر گفت: اگر شاعري اين تعهد را داشته باشد خود به خود به زبان شعري او منعكس مي شود درست مثل روحيه حماسي در برخي از شاعران زيرا زبان يك شعر جلوه گاه بخشي از روحيه شاعر است.
وي گفت: طاهره صفارزاده شاعري متعهد بود و ماندگار شد و تعهد او به بركت انس با قرآن صدايش را براي بيداري تمام جهان منعكس كرد.
در طي مراسم جلال صفارزاده برادر طاهره صفارزاده افزود: طاهره صفارزاده در سال هاي آخر عمر خود هميشه ميگفت آرزوي يك كار فرهنگي ماندگار را دارم كه با ترجمه قرآن اين آرزو براي او ناكام نشد.
وي ادامه داد: طاهره صفارزاده منزل خود را وقف كرد و هزينه آن را در شهر سيرجان براي ساخت يك مجموعه فرهنگي صرف كرد، كه در حال  حاضر زمين آن با كمك آقاي مسجد جامعي و ياري هاي حجت الاسلام و المسلمين محمود دعايي، كه هميشه به ما لطف داشتند آماده است.
صفارزاده گفت: من از همه عزيزان به خصوص محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري كه من را در برگزاري اين مراسم همراهي كردند بسيار تشكرمي‌كنم.
زهير توكلي منتقد ادبي در ادامه گفت: درباره طاهره صفارزاده بايد به ادوار حيات ادبي و شعري او اشاره كرد اين شاعر در آغاز راه با سرودن شعرهاي نيمايي و بعد از برگشت از انگليس، حركتي آوانگارد را شروع كرد.
وي ادامه داد: صفارزاده با شروع اين حركت از بسياري از شاعران زن زمان خود پيش تر بود و اگر مانند آنها شعرهايي خارج از رسومات فرهنگي مي سرود، شايد محبوبيتش ده برابر الان بود.
توكلي گفت: صفارزاده آموخت كه چگونه بايد شعر را با مفهوم پيش ببريم و همچنين او مرز نثر و شعر را در هم آميخت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار