ابلاغ دستورالعمل جدید به صرافان

محدودیت در تعیین دامنه خرید و فروش ارز

کانون صرافان در تازه‌ترین دستورالعمل خود از صرافان خواسته حاشیه سود معاملات ارز را به شدت محدود کنند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران به نقل از دنیا اقتصاد تمامی شرکت‌های صرافی دارای مجوز از بانک مرکزی موظفند با در نظر گرفتن شرایط کنونی حاشیه سود خود را با حداقل مبلغ انجام دهند.در ادامه این اطلاعیه تاکید شده صرافی‌ها به ثبت عملیات خرید و فروش، تبدیل و حواله ارزی در سامانه سنا و ممهور کردن فاکتور سامانه مذکور به مهر صرافی به محض انجام معامله مکلفند. همچنین در خصوص میزان کارمزد در این اطلاعیه گفته شده اخذ کارمزد جهت حواله‌های ارزی با توجه به عرف بازار به صورت توافقی صورت پذیرد. ابلاغ این اطلاعیه به صرافان در روزهای اخیر البته رقم‌هایی را نیز به صورت شفاهی در پی داشته است. در پرس و جویی که از برخی صرافی‌ها انجام شد حداکثر فاصله نرخ خرید و فروش، رقم 50 تومان اعلام شده است.

 این در حالی است که در روزهای اخیر با نوساني شدن قیمت ارز در بازار، فاصله قیمت خرید و فروش گاهی تا 150 تومان هم رسیده است. دیروز در ساعت 5/2 بعدازظهر این اختلاف در صرافی‌ها 100 تومان و در بین دلالان کف بازار که البته حضور کمرنگی داشتند، 30 تومان بود. در بازار فاصله‌دار بودن قیمت خرید و فروش البته پیام دیگری هم دارد و آن اینکه چشم‌انداز حرکت نرخ‌ها رو به کاهش است. در واقع زمانی که قیمت خرید با فاصله زیادی از قیمت فروش تعیین می‌شود، انتظار بر این است که قیمت فروش به سمت قیمت خرید میل کند. زمانی که این فاصله اندک باشد نشان از ثبات قیمت و حتی میل به افزایش قیمت فروش است. با این حال در این روزها سود جویی‌های هیجانی و تمایل به دریافت حداکثر سود از یک معامله در برخی صرافی‌ها منجر به ابلاغ بخشنامه‌ها و تذکراتی از این دست شده است.


سخنگوی کانون صرافان با بیان اینکه نمی‌توان رقم دقیقی برای تعیین دامنه خرید و فروش اعلام کرد، به طور ضمنی رقمی بین 7 تا 10 تومان را در میان نرخ خرید و فروش منصفانه اعلام کرد.

سخنگوی کانون صرافان از صرافان خواست تا در معاملات خود به حداقل سود قانع شده و فاصله قیمت خرید و فروش را تا حد ممکن کاهش دهند. نصرت عزتی سامیان فاصله‌های قیمتی کنونی بین نرخ خرید و فروش در صرافی‌ها را قابل قبول ندانست و تاکید کرد: این نرخ باید به حداقل ممکن برسد. وی گفت: رقم‌هایی مانند 100 تا 150 تومان را بین نرخ‌های خرید و فروش ارز در بازار صرافان قبول نداریم. وی افزود: اگر در فضای اقتصادی کشور قصد کمک وجود داشته باشد نباید سودجویی بیش از حد ملاک قرار بگیرد. او با تاکید بر اینکه قطعا سودجویی هدف صرافان نیست و خدمت به مردم هدف است، تصریح کرد: صرافان نباید ملاک را بر دریافت نهایت سود از مردم قرار دهند. سخنگوی کانون صرافان با یادآوری زمانی که این فاصله 1 تومان و حتی 5 ریال بود از برخی از صرافی‌ها نیز یاد کرد که در شرایط کنونی با رعایت انصاف حاشیه سود را بین 7 تا 10 تومان رعایت کرده‌اند. وی اسناد موجود را در این صرافی‌ها برای ثابت شدن این ادعا در دسترس و قابل بررسی دانست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کانون صرافان از درج قیمت‌های بازار خودداری می‌کند، گفت: با توجه به اینکه قیمت‌ها نوسان زیادی داشته و عملا دستیابی به رقم دقیقی وجود ندارد، این شرایط فعلا در دست بررسی است و در آینده‌ای نزدیک با تجهیز شدن به سامانه مورد نیاز که بتوان با تکیه بر آن نرخ ارز بر اساس معاملات اتفاق افتاده در اغلب صرافی‌ها را درج کرد، قیمت‌ها به طور دقیق توسط این کانون در سایت جدید درج خواهد شد.

تلاش برای محدودیت نوسان
تلاش برای کنترل نوسان قیمت ارز در بازار نقدی در حالی از سوی متولیان بازار ارز پی گرفته می‌شود که در مرکز مبادلات ارز نیز اقدامات تازه‌ای برای تسهیل در تخصیص ارز مورد نیاز اولویت‌های 8 گانه صورت می‌گیرد.

اقدامات جدید برای شتاب‌‌دهی پرداخت ارز در مرکز مبادلات
معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه بررسی تقاضاها در مرکز مبادلات ارزی بر اساس اولویت‌های کالایی صورت می‌گیرد، گفت: اقداماتی در دست انجام است تا مدت زمان انتظار برای دریافت ارز مورد نیاز به حداقل برسد. مینو کیانی‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به برخی موارد و مشکلات مطرح‌شده از سوی متقاضیان در مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: اگر موارد مشخصی از زمان‌بر شدن غیرمعمول تخصیص ارز وجود دارد، اطلاع دهید تا پیگیری و مشکلات مربوط به آن رفع شود. وی افزود: بانک مرکزی مشکلی برای تخصیص ارز به تقاضاهای تایید شده و ثبت سفارش‌های قانونی در چارچوب اولویت‌های تعیین شده، ندارد.

به گفته وی، برخی تقاضاها و ثبت‌سفارش‌ها دارای ارقام درشتی نظیر 100 و 200 میلیون یورو است که با توجه به اولویت‌های کالایی موجود، تخصیص ارزها برای واردات بر اساس اولویت‌های 8گانه کالايی ابتدا برای کالاهای اساسی و دارو صورت می‌گیرد و پس از آن به سایر تقاضاها رسیدگی می‌شود.معاون ارزی بانک مرکزی یادآور شد: سایر تقاضاها نیز براساس اولویت و اهمیت در نوبت دریافت ارز قرار می‌گیرند تا ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند. کیانی‌راد افزود: اقداماتی در دست انجام است تا تخصیص ارز به این متقاضیان نیز تسهیل و تسریع شود و مدت زمان انتظار برای دریافت ارز مورد نیاز این افراد به حداقل کاهش یابد. این مقام ارشد بانک مرکزی یادآور شد: در مواردی که تخصیص ارز به متقاضی بیش از حد معمول به طول می‌انجامد احتمالا اشکالی در سفارش، بانک‌های عامل و یا نوبت‌دهی وجود دارد که این موارد نیز قابل بررسی و رسیدگی است.
فاز سوم مرکز مبادله ارزی به زودی راه‌اندازی می‌شود
سخنگوی مرکز مبادلات با بیان اینکه دریافت کد تخصیص ارز به منزله انجام 99 درصد انجام کار در این مرکز است، هر گونه تاخیر در خصوص دریافت ارز را به اشکالات احتمالی بین متقاضی و بانک عامل قبل از این مرحله مربوط دانست. صمد کریمی به دنیای‌اقتصاد گفت: پس از دریافت کد تخصیص ارز متقاضی 15 روز فرصت دارد تا وجه ریالی را به حساب بانک عامل بریزد. بانک عامل با دریافت وجه ریالی بلافاصله باید از بانک مرکزی ارز خریداری کند و انتقال ارز انجام شود. از این رو اینکه برخی تاخیری به فعالیت این مرکز نسبت دهند مورد قبول نیست. وی افزود: از 4 مهر ماه تا پایان این ماه مانده ارز تخصیص یافته روزانه 25 درصد افزایش ثبت کرده است. وی ادامه داد: ضریب تغییرات نرخ ارز در این مدت 3/3 درصد بوده که نشان می‌دهد در این مدت نوسان قیمت ارز کنترل شده است. وی همچنین در خصوص راه‌اندازی فاز سوم این مرکز توضیح داد: در فاز دوم 3 راه پیش روی متقاضیان دریافت ارز و بانک‌ها بوده است. مراجعه حضوری به مرکز مبادلات، مراجعه به شعب ارزی بانک‌ها و مراجعه توامان به شعب ارزی و مرکز مبادلات.
وی افزود: پس از راه‌اندازی پورتال ارزی با توجه به بازخورد فعالیت‌ها در فاز دوم، فاز سوم راه‌اندازی خواهد شد که هدف آن هدایت متقاضیان به شعب ارزی بانک‌ها خواهد بود.
وی همچنین به ایسنا نیز در مورد کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به این مرکز گفت: در روزهای نخست هم تعداد بانک‌های عامل کم بود و هم مراجعه به مرکز الزامی بود. او با بیان اینکه هم‌اکنون مرکز وارد فاز دوم فعالیت خود شده است، گفت: در این مرحله تعداد بانک‌های عامل افزایش چشمگیری پیدا کرده و نیز امکان مراجعه مردم به شعب بانک‌ها خارج از مرکز نیز فراهم شده است. او با بیان اینکه هم‌اکنون نیازی به مراجعه مردم به مرکز مبادله نیست، ادامه داد: همه اقدامات انجام شده در مرکز در شعب ارزی بانک‌ها نیز قابل انجام است. وی افزود: فاز سوم مرکز مبادله ارز که الکترونیکی شدن آن است به زودی راه‌اندازی می‌شود.
به گفته کریمی، با راه‌اندازی فاز الکترونیکی مرکز مبادله دیگر نیازی به مراجعه به شعب بانک‌ها نیز نخواهد بود.
تغییر روند‌ها در بازار
در حالی که قیمت‌ها در روزهای اخیر کاهش قابل توجهی را تجربه می‌کرد روز گذشته این روند تغییر یافت و قیمت‌ها دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. افزایش قیمت انواع ارزها به گفته برخی از صرافان به دلیل افزایش تقاضا در بازار بوده است. در حالی که در روزهای قبل به ویژه روز سه شنبه اغلب مراجعه‌کنندگان در بازار ارز فروشنده بودند، روز گذشته تقاضای زیادی برای خرید ارز در بازار وجود داشت و قیمت‌ها دوباره افزایش یافتند. به نحوی که نسبت به کف قیمت روز سه شنبه تقریبا 250 تومان تفاوت ایجاد شده است.
کاهش 7 درصدی قیمت‌ طلا و سکه در این هفته
از اوایل هفته جاری تاکنون به دلیل کاهش قیمت جهانی طلا و مدیریت بانک مرکزی بر روی قیمت ارز کاهش چهار تا هفت درصدی قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز را شاهد هستیم. دیروز احمد وفادار رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه بازار طلا و سکه همچنان شاهد تعدیل‌ قیمت‌ها است، اظهار کرد: از اوایل هفته جاری تاکنون بازار طلا و سکه در حدود چهار تا هفت درصد تعدیل قیمت را شاهد بوده است.
وی ادامه داد: یک مقدار از کاهش قیمت به دلیل کاهش بهای هر اونس طلا در بازار جهانی و یک بخش از آن نیز به دلیل مدیریت بانک‌مرکزی روی قیمت ارز بوده است.
وفادار با تاکید بر اینکه امیدواریم با مدیریت صحیح روند کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، گفت: قیمت سکه تمام طرح جدید و قدیم یک میلیون و 295 هزار تومان، نیم سکه 640 هزار تومان، ربع سکه 325 هزار تومان و سکه یک گرمی 180 هزار تومان بوده است.
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف تهران بزرگ تصریح کرد: با توجه به اینکه هر اونس طلا در بازار جهانی روند نزولی به خود گرفته و قیمت آن به 1709 دلار رسیده است، هر گرم طلای 18 عیار در بازار‌های داخلی 129 هزار تومان و هر مثقال طلای 17 عیار 540 هزار تومان معامله می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که بازار طلا، سکه و ارز در هفته‌های آینده چه روندی را در پیش خواهد گرفت، گفت: این بازار را به هیچ وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد، ولی با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و روند کاهش قیمت جهانی طلا امیدواریم این روند کاهشی در بازار‌های داخلی ادامه یابد.
طلا در بازارهای جهانی
گزارش‌های موجود همچنین در مورد افت قیمت طلا نشان می‌دهد که بهای طلا تا ظاهر نشدن فعالیت‌های عملی در خصوص استفاده از محرک‌های اقتصادی جدید تمایلی برای افزایش ندارد. قیمت طلا دیروز ابتدا به 1700 دلار نزدیک شد و دوباره تا 1711 دلار بالا رفت. از این رو به نظر می‌رسد که مقام‌های فدرال رزرو آمریکا در این نشست سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کنند. فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه گذشته با اجرای سیاست‌های انبساطی جدید پولی موافقت کرد و تصمیم گرفته است نرخ بهره بانکی را تا اواسط سال 2015 میلادی بدون تغییر نگه دارد و هر ماه 40 میلیارد دلار برای خریداری اوراق قرضه اختصاص دهد.
تشدید نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا موجب کاهش قیمت طلا شده است. افزایش ارزش دلار و کاهش اعتماد تجاری در آلمان نیز به روند کاهش قیمت طلا طی دیروز و امروز دامن زده است.
برچسب ها: صرافی ، بازار ، بانک ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار