رودهن/

شهرستان دماوند شرایط مطلوبی برای کاشت گل شاخه بریده دارد

شهرستان دماوند به دلیل شرایط اقلیمی و ارتفاع مناسب از سطح دریا دارای مزیت نسبی کشاورزی و پرورش گلهای شاخه بریده و گونه ˈرزاسهˈ است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ کاشت برخی از گلهای شاخه بریده همچون رز، داوودی و گلایل در اراضی این منطقه بازدهی بسیار مناسبی دارند و برخی دیگر از گلها همچون گل لیلیوم به دلیل سرمای هوا در شرایط گلخانه ای ثابت در تمامی فصول پرورش داده می شود.

لیلیوم، با نام علمی سوسن از خانواده لیلیاسه است، این گیاه به صورت پیاز و در شرایط محیطی با نور زیاد، آبیاری و رطوبت مناسب، دمای ایده آل 17 درجه سانتیگراد و خاک مخلوط با ˈپرلیتˈ که سبب جذب رطوبت، گردش اکسیژن در فضای خاک و رشد مناسب ریشه گیاه می شود، در گلخانه های این منطقه پرورش می یابد.

براساس نظر کارشناسان و کشت کاران گل شاخه بریده، کشت لیلیوم به دو گونه سنتی و هیدروپونیک صورت می گیرد که روش هیدروپونیک دارای مزایای تولید بالا، هزینه برگشت پذیر، مدیریت آسان و کاهش هزینه های کارگری است، ولی این روش نیازمند صرف سرمایه قابل توجهی برای آغاز به کار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به شرایط بسیار مناسب شهرستان دماوند در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: این موقعیت مناسب سبب شده است که مساحتی بالغ بر17 هزار و 500هکتار از کل اراضی شهرستان به کشاورزی اختصاص داده شود که از این میان 10 هزار و 400 هکتار آن را باغات، پنج هزار هکتار اراضی زراعی و مابقی آن را به کشت دیم و آیش اختصاص یافته است.

ˈحمیدرضا خلیلیˈ سطح زیر کشت گلهای شاخه بریده شهرستان دماوند را 200 هکتار اعلام کرد و افزود: در این منطقه بیشتر گل های شاخه بریده گلایول، لیلیوم و داوودی پرورش می یابد که 32 هکتار از اراضی این منطقه به کشت گل لیلیوم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه تولید و پرورش گل به دلیل مصرف بالای مواد غذایی زمین، خاک را دچار فقر مواد عالی می کند تصریح کرد: بکارگیری برنامه های تناوب کاشت و آیش با جابجایی زمین، کاشت گل این مشکل را نیز مرتفع می کند.

 همچنین رئیس امور باغبانی شهرستان دماوند نیز با بیان اینکه تولید گل در منطقه دماوند به لحاظ کیفی، در کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است، افزود: شرایط آب و هوایی مناسب، نوع خاک و میزان بالای کربوهیدرات موجود در ساقه گل ها موجب افزایش کیفیت و ماندگاری بیشتر محصول پس از برداشت می شود.

ˈبهروز عیدیانˈ خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند در مجموع سالانه قادر به تولید بیش از شش میلیون شاخه گل لیلیوم به روش گلخانه سنتی و هیدروپوتیک است.

وی با اشاره به اینکه عمده پیازهای لیلیوم از کشور هلند وارد می شود و دارای گونه های ˈآسیانتیکˈ با تنوع رنگی بیشتر و ˈارینتالˈ است، گفت: ارقام گروه ارینتال با رنگ های زرد، سفید، صورتی، ارغوانی و دو رنگ است که در گونه های آسانتیک نیزعلاوه بر رنگ های فوق دارای رنگ های نارنجی و برنزه نیز پرورش داده می شود.

یکی از تولیدکنندگان برتر گل شهرستان دماوند افزایش هزینه واردات پیاز لیلیوم، کاهش قدرت خرید و افزایش عرضه نسبت به تقاضا را از مشکلات روند تولید این گونه از گل دانست.

ˈمحمدرضا آذرپادˈ با اشاره به نوسانات قیمت عرضه این محصول به بازار نسبت به سال گذشته، اذعان داشت: هزینه تولید هر دسته گل لیلیوم(پنج شاخه) 120 هزار ریال است که در سال گذشته دسته ای 180 هزار ریال به فروش رسید در حالیکه در سال 91 به علت نوسانات قیمت در دو هفته گذشته دسته ای 50 هزار ریال و اکنون دسته ای 80 هزار ریال به بازار عرضه شده است.

ˈجواد خطیبیˈ 28 ساله از گلفروشان شهرستان دماوند، که گل لیلیوم معمولی را شاخه ای 70 هزار ریال و اقلام معطر آن را 140 هزار ریال به فروش می رساند، گفت: تمامی گلهای خود را از بازار گل تهران خریداری می کند و تاکنون همکاری مناسبی با گل کاران شهرستان نداشته است.

وی افزود: قیمت هر شاخه گل لیلیوم، بر اساس فصول سال متغیر است که در اوایل فصل بهار و زمستان شاهد افزایش قیمت هستیم و افزایش عرضه و کاهش تقاضا نیز تاثیر بسزایی در کاهش قیمت این گونه گل دارد.

گل لیلیویم در ایران در زمره گلهای اقتصادی، گران قیمت و لوکس است و با قرارگرفتن در رتبه چهارم در زمره پرفروش ترین گل ها در عرصه بین المللی است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.