جایگاه تهران در معرفی بهترین و بدترین شهرهای دنیا کجاست؟

کينه توزي و دشمنی ها تا کجا ؟

معرفی بهترین و بدترین شهرها برای زندگی اگر چه یک کارکرد علمی تحقیقاتی اما این روزها از این برآوردهای علمی نیز در شرایط سیاسی نیز استفاده می شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران برای اعلام بهترین شهر دنیا برای زندگی معیارهای متفاوتی مورد سنجش قرار می گیرد از طول عمر وضعیت خوب اقتصادی، رفاه و آسایش، امکانات آموزشی و بهداشتی، سطح جرم، تهدیدها تا شرایط آب و هوایی و حمل و نقل حتی موارد کلی تر از میزان اماکن عمومی مانند پارک و کتابخانه اماکن ورزشی نیز مورد توجه قرار می گیرد همین امر موجب شده تا معرفی بهترین شهر دنیا برای زندگی کار سختی شود اما این روزها خبر معرفی تهران به عنوان بدترین شهردنیا با بی انصافی تمام بود و هیچگونه آمار علمی نیز برای آن مطرح نکرده است این در حالیست که هنوز زمان زیادی از معرفی شهرداری تهران به عنوان کشور برتر در مدیریت شهری در مجمع جهانی ایتالیا نمی گذرد.

ولی نمی توانیم از این موضوع غافل باشیم که دانستن این که کدام کشور برای زندگی بهتر است و کدام بدتر مورد توجه اکثریت است مخصوصاً افرادی که ماجراجویانه به دنبال زندگی کردن در بهترین شهر هستند اما جایگاه تهران در این میان کجاست؟

در رتبه بندی سال 2012 طبق آمار واحد اطلاعات اکونومیست پایتخت ایران را در میان 8 شهر ارزان جهان معرفی کرده است شاید این آمار برای بسیاری از ساکنان پایتخت چندان قابل درک نباشد اما در این گزارش عنوان شده که چون شهرهای خاورمیانه عمدتاً تحت تأثیر سیستم های کنترل قیمت ها و نرخ ارز قرار دارند ارزان ترین شهرها غالباً در میان آنها است.

تهران در راستای توسعه حمل و نقل عمومی نیز به عنوان یکی از پنج شهر برتر جهان برگزیده شد و این توسعه حمل و نقل عمومی در جهت کاهش آلودگی اقدامی مؤثر محسوب می شود.

امنیت تهران را از زبان شهروندانی بشنوید که در ساعات پایانی شب مجبور به عبور و مرور در شهر هستند پاسی از نیمه شب گذشته در خیابان های پایتخت قدم زنان عبور می کنم هنوز هم عبور کم بیش عابران و خودروها در خیابان دیده می شود انگار هیچ وقت سکوت در اینجا حاکم نیست.

شهروند دیگری از این سخن می گوید که کودکش به تنهایی مسیر هر روز خود به مدرسه را طی می کند این سخن تعجب دوستش را که تازه از خارج کشور به تهران آمده بر می انگیزد او نگران حال کودک است اما مادرش این اطمینان را می دهد که شهردارای امنیت کافیست و نیازی به نگرانی نیست.

این گفته ها هم نشان از امنیتي است که در تهران حاکم است امنیتی که دیگر آنقدر عادی شده که شاید کسی به آن توجه نمی کند اما همین مقوله در بسیاری از کشورها به عنوان معضلی مهم است.

اما طی یک تحقیق گسترده در رده بندی قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان ایران در لیست ده کشور اول جهان از نظر عرضه و بنزین به ارزانترین قیمت جای گرفته است.

اما در برابر همین آمار تهران در حوزه مسکن نه تنها در بین کل شهرهای ایران که در مقایسه با کشورهای دارای سوابق بحران مسکن رتبه اول گرانی ملک مسکونی را دراختیار دارد .

اما با تمام این شرایط نیز زندگی کردن در تهران غیر ممکن نیست و افراد می توانند با در آمدی متوسط زندگی آرامی داشته باشند.

مورد بررسی است در این شاخص نیز تهران دارای شرایط مناسبی برای زندگیست.

این را بونی یابی رئیس اتحادیه آفریقا نیز در ورودش به ایران در زمان برگزاری اجلاس سران اعلام کرد . برگزاری اجلاس نیز در تهران خودش توانست فرصت خوبی برای شناخت تهران برای جهانیان باشد اما اگر چه مدیریت شهری دراین سالها خوب عمل کرد ؛ اما معضلی به عنوان موش هنوز هم پایتخت نشین ها را دچار مشکل کرده است و هیچ راهکاری نبوده که این موش ها را از این شهر بیرون کند اما با همه این خوبی ها و بدی ها نمی توان گفت که تهران جزو بدترین شهرها برای زندگی است چرا که امکانات رفاهی و آموزشی موجود در آن در موقعیت مناسبی است.

و تمام این آمار که تهران را جزو ده کشور بدتر برای زندگی در جهان معرفی کرده عدد ، ارقام و آماری نادرست و مقرضانه  از وضعیت پایتخت است و حرفی نیست جزو دشمنی از موقعیت فعلی پایتخت ایران . /ل

برچسب ها: تهران ، امنیت ، آرامش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار