قم/

نظر آیت‌الله سیستانی در خصوص اهداء اعضای بدن

آیت‌الله سیستانی در پاسخ به دو سوال نظر خودرا در خصوص اهداء عضو بعد از فوت اشخاص اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:  آيا اهداي قلب ويا کليه وديگر اعضاء متوفی اشکال شرعي دارد؟
اگر وصيت کرده باشد که قلب يا کليه اش را بعد از فوت به ديگري بدهند در صورتي که حفظ حيات مسلماني بر آن متوقف نباشد نفوذ وصيت و جواز قطع محل اشکال است.
هديه كردن كليه مثلاً از آدمى زنده براى زنده ديگر و يا با وصيت مرده اى براى زنده اعم از مسلمان براى كافر ويا به عكس، جايز است؟ و آيا فرقى ميان اعضاء هديه شده وجود دارد؟
بخشيدن عضوى از شخص زنده براى زنده ديگر و پيوند آن به بدن ديگرى اگر او را با خطر جدى روبرو نكند مانعى ندارد، مانند آنكه شخصى كه كليه ديگرش سالم است و كار مى كند كليه دومش را به بيمار كليوى اهدا كند، وهمچنين بريدن عضوى از اندام مرده با وصيت او و پيوند دادن آن به شخص ديگر هرگاه ميّت، مسلمان و يا در حكم مسلمان نباشد باز مانعى ندارد، زيرا نجات يک انسان مسلمان موقوف به آن است، وامّا در غير اين دوصورت در نفوذ وصيّت و در صحّت آن و در جواز قطع عضوى از وى، اشكال هست، اما به هر حال اگر طبق وصيت عضوى بريده شد براى قطع كننده آن، ديه واجب نمى شود./س
برچسب ها: قم ، سیستانی ، اهدا ، عضو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.