تقویم روز؛

از ساخت نخستین خودکار ساچمه ای تا جایگزینی آنکارا با استانبول

روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی، انتشار و به جریان انداختن سکه های جدید در انقلاب اسلامی، عملیات نامنظم فتح 2 در منطقه دوکان در شمال شرقی عراق، آغاز نخست وزیری «بنیتو موسولینی» دیکتاتور فاشیست ایتالیا و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 8 آبان 1391 خورشیدی برابر با 13 ذی الحجه 1433 هجری و 29 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی

از آنجا که دانش‌آموز شهید و رزمنده بسیجی، محمدحسین فهمیده، با ایمان و بینش عمیق واستوار در جنگ با دشمن، پیش قدم شد و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از این نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر یاد فرمودند. بدین گونه، نام و یاد او، منشأ حماسه‌های بزرگ شده و تحول عظیمی در شیوه‌های دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری هموار ساخت. از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش‌آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

انتشار و به جریان انداختن سکه های جدید در انقلاب اسلامی (1358 ش)

با سرنگونی نظام شاهنشاهی و به دنبال آن، انجام تغییرات وسیع در ساختارهای دولتی و نیز تلاش در محو جمیع آثار باقی مانده از رژیم منحط ستمشاهی، مسأله تغییر شکل ظاهری سکه های رایج نیز عملی گردید و در این روز، سکه‌های جدید یک، دو، پنج و بیست ریالی که از سوی بانک مرکزی ایران ضرب گردیده بود در جریان پول کشور قرار گرفتند. بر روی این سکه‌ها مبلغ سکه به عدد و سال ضرب آن و در طرف دیگر سکه‌ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالای آن کلمه جمهوری اسلامی ایران و در قسمت پایین، مبلغ سکه به حروف حک شده بود.

درگذشت آیت الله عمیدزنجانی، استاد حوزه و رئیس سابق دانشگاه تهران (1390 ش)
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، بدنیا آمد. عضویت در گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و تدریس حوزه و دانشگاه و دو دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی است. وی که از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‌برد در بامداد 8 آبان دار فانی را وداع گفت.

وفات آیت اللَّه شیخ عبدالکریم گزی (1339 ق)
شیخ عبدالکریم گزی معروف به آخوند گزی در سال 1260 قمری در روستای «گز» از توابع اصفهان به دنیا آمد. مقدمات علوم را در اصفهان فرا گرفت و در 38 سالگی به مقام اجتهاد نایل آمد. اهتمامش در رفع مشکلات مردم و حل اختلافات و رفع مخاصمات و قضاوت‌های عادلانه، چنان بود که معروف به اداره‌ی عدلیه‌ی سیار گردید. با آن که در ده سال آخر عمر، کلیه‌ی امور قضایی اصفهان و توابع به دست او سپرده شده بود، هیچ گاه از مسیر ساده‌زیستی و قناعت دور نگردید و صفت مرد علم و تقوا را به حقیقت برازنده‌ی خویش ساخت. تذکرَةُالقبور در شرح حال علما و شعرای اصفهان و دیوان اشعار از جمله آثار آخوند گزی است. این عالم ربانی سرانجام در 79 سالگی وفات یافت و در تخت‌فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

انعقاد دومین پیمان اهل یثرب معروف به به عقبه‌ی دوم با پیامبر در مکه (13 بعثت)
پیمان عقبه‌ دوم، میان پیامبر وعده‌ای از اهل یثرب که به حج آمده بودند منعقد شد و یثربیان از پیامبر اسلام (ص) درخواست کردند که آن حضرت به مدینه مهاجرت کند. در این پیمان، آن‌ها مسؤولیت دفاع از پیامبر را بر عهده گرفتند. این پیمانِ مهم و سرنوشت ساز چندی پس از پیمان عقبه‌ی اول منعقد شد. مسلمان شدن شماری از مردم یثرب موجب شد تا آیین حیات بخش اسلام در بین بسیاری از اهالی این شهر رواج یابد. در این حال مردم یثرب پس از دیدار با پیامبر (ص) از او خواستند تا به شهر آن‌ها برود واین مقدمه‌ی هجرت بزرگ پیامبر (ص) به مدینه بود.

رحلت رجالی نامدار و محدّث شهیر شیعه آیت اللَّه «آقا بزرگ تهرانی» (1389 ق)

شخ محمدحسن رازی مشهور به شیخ آقابزرگ در 11 ربیع‌الاول 1293 ق در تهران متولد شد. او فقیه، محقق، مُدقّق اصولی، رجالی، جامع علوم متنوعه و از شاگردان آخوند ملاکاظم خراسانی، شریعت اصفهانی، سیدکاظم یزدی و میرزا محمدتقی شیرازی بود. آقابزرگ با پشتکار خارق‌العاده و ایثار و عزم راسخ، در حدامکان، نوشته‌های شیعه را جمع‌آوری نمود و به تهیه‌ی دایرةالمعارف کتاب‌شناسی شیعه یعنی «الذَّریعَةُ اِلی تَصانیفِ الشّیعه» در 26 جلد پرداخت.
علاوه بر این کتب طَبَقاتُ اَعلامُ الشّیعه، مَعنیُ المَقال، هدیةُالرّازی و الرَّشاد و... نیز از آثار ماندگار این عالم بزرگ می‌باشند. او از ملاکاظم خراسانی، شریعت اصفهانی، میرزا حسین نوری، شیخ طه نجف، سیدحسن صدر و ... از علما از وی اجازه روایت داشتند. در محضر درس آقابزرگ تهرانی علمای فاضل فراوانی زانوی ادب زدند که حضرات آیات سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی، سیدمرتضی نجومی، شهید سیدمحمد علی قاضی طباطبایی، سیدمحمدصادق بحرالعلوم و... از آن جمله‌اند. آقابزرگ تهرانی در نجف اشرف درگذشت و طبق وصیت او، در کتابخانه‌اش به خاک سپرده شد.

جایگزینی «آنکارا» به عنوان پایتخت ترکیه به جای «استانبول» (1923 م)
13 اکتبر 1923 تصمیم به پایتخت شدن شهر آنکارا واقع در آناتولی 13 اکتبر 1923 گرفته شده بود که این تصمیم 16 روز بعد به تصویب مجلس رسید. به این ترتیب شهر استانبول (قسطنطنیه) پس از 16 قرن، مقام خود به عنوان پایتخت و صحنه قدرت را ازدست داد. مجلس کبیر ترکیه در 29 اکتبر 1923 همچنین پایتخت را از استانبول (حاشیه اروپا) به آنقوره (آنکارا) در آناتولی (آسیای صغیر) انتقال و ترکی را زبان رسمی همه کشور قرارداد. بیش از سی درصد واژه های زبان رسمی ترکیه ریشه فارسی دارند. چند سال بعد و از یکم نوامبر 1928 الفبای ترکیه نیز لاتین و کلمات برحسب تلفظ آن‌ها نوشته شد.

آغاز نخست وزیری «بنیتو موسولینی» دیکتاتور فاشیست ایتالیا (1922 م)
بنیتو موسولینی، قبل از جنگ جهانی اول، سردبیر یک روزنامه بود. وی درسال 1919 م گروه فاشیستی خود را با نام گروه رزمنده تشکیل داد. این گروه که به سیاه جامگان شهرت داشتند ضمن درگیری‌های خشونت‌آمیز خود و ایجاد جوّ رعب، تشکیلات خود را به تمام شهرهای بزرگ ایتالیا گسترش دادند و در انتخابات پارلمانی 1921 م پیروزی‌هایی به دست آوردند. با قدرت‌گیری بیشتر موسولینی و حزبش، دولت وقت از ترس تسخیر رم توسط طرفداران فاشیست موسولینی استعفا داد.
در این هنگام، بر اثر جو موافق موسولینی، وی در 28 اکتبر 1922 م از جانب پادشاه ایتالیا به نخست وزیری رسید و فردای آن روز کار خود را آغاز کرد. او هرچند برای ایجاد کشوری یکپارچه، برنامه اقتصادی شصت ساله برای ایتالیا تدارک دید، اما با سرکوبی مخالفان خود و نیز لشکرکشی و تجاوز به افریقا و ورود به جنگ جهانی دوم در کنار آلمان، خسارات فراوانی به کشور وارد ساخت و نارضایتی زیادی برانگیخت. موسولینی در نهایت پس از شکست‌های پی‌درپی در جریان جنگ جهانی دوم برکنار شد و سرانجام توسط یکی از گروه‌های چریکی متفقین دستگیر و در 28 آوریل 1945 م در 62 سالگی تیرباران شد.

درگذشت «لئون شارل آلبرت کالْمِتْ» کاشف واکسن (ب. ث. ژ) (1933 م)
لئون شارل آلبرت کالمت پزشک نامدار و محقق برجسته فرانسوی در 12 ژوئیه 1863 متولد گردید و تحصیلات خود را در دانشگاه پاریس به پایان رسانید. وی آن‌گاه به عضویت انیستیتو پاستور برگزیده شد و در جریان تحقیقات خود سِرُم ضد طاعون را کشف نمود. کالمت در ادامه مطالعات و آزمایش‌های خود، مبارزه با بیماری سل را مد نظر قرار داد و موفق گردید در 24 آوریل 1927 بعد از چندین سال مطالعه و کوشش، واکسن ب. ث. ژ را کشف نماید این واکسن که نام آن به لاتین از حروف اول اسامی کالمت و همکار وی گِرِن گرفته شده، به صورت تزریقی بوده و برای پیش‌گیری از ابتلا به بیماری سل مؤثر می‌باشد. شارل آلبرت کالمت بعد از 70 سال زندگی که حدود نیم قرن آن به تلاش در راه علم و خدمت به جامعه بشری گذشت، سرانجام در 29 اکتبر 1933 درگذشت.

قتل عام اهالی روستای «کَفَر قاسم» توسط صهیونیست‌های تروریست (1956 م)
سربازان رژیم صهیونیستی در جنایتی دیگر و هم‌زمان با آغاز حمله نظامی به مصر در 29 اکتبر 1956 م، بدون اعلام قبلی در روستای کَفَر قاسم حکومت نظامی اعلام کردند و چهل و نه تن از مردان، زنان و کودکان مظلوم فلسطینیِ این روستا را به شهادت رسانده، ده‌ها تن دیگر را مجروح کردند. چند ماه بعد، مردم فلسطین در اعتراض به کشتار اهالی روستای کَفَر قاسم، تظاهرات کردند و رژیم اشغال‌گر قدس مجبور شد برخی از عاملان این جنایت را به صورت ظاهری محاکمه کند. اما همه محکومان این فاجعه قساوت بار، چهار سال بعد، عفو شدند.

عملیات نامنظم فتح 2 در منطقه دوکان در شمال شرقی عراق توسط سپاه پاسداران (1365 ش)

در تاریخ هشتم آبان ماه سال 1365 و با هدف انهدام تاسیسات دشمن در منطقه عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق به وقوع پیوست. در این حمله که با کمک نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان و با همکاری معارضین عراقی انجام شد تاسیسات برق 350 مگاواتی سد دوکان منهدم گردید. عراق بار دیگر جنگ شهرها را آغاز می‌کند و در چنین اوضاعی، رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، عملیات فتح 2 را به انجام رسانیدند و با انهدام تاسیسات 350 مگاواتی سد دوکان موفق شدند آن را از شبکه سراسری برق عراق خارج سازند که با انهدام این هدف، پاسخی مناسب به آتش افروزیهای رژیم بغداد داده شد.

برخی از رویدادهای 29 اکتبر
1686: اراضی ویلیام پن Penn در آمریکا شمالی، پنسیلوانیا (ایالت پنسیلوانیای امروز) نام گرفت.
1863: کمیسیون بین المللی صلیب سرخ آغاز بکار کرد.
1888: نخستین خودکار ساچمه ای ساخته شد.
1897: پل ژوزف گوبلز سخنگو و رئیس تبلیغات هیتلر (دولت حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان) به دنیا آمد.
1910: آلفرد آیر Alfred J. Ayer فیلسوف انگلیسی «نیو پازیتیویسم» به دنیا آمد.
1956: منطقه طنجه که قبلا بین المللی اعلام شده بود به مراکش باز گردانده شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار