زاهدان/

کوه‌های مینیاتوری؛ قله‌های سفید ناشناخته ایران

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: کوه های مینیاتوری به لحاظ جذب گردشگر بی نظیر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، دکتر نوری ، اظهار داشت: این كوههای زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شكل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاك های مكرر درآمده اند كه بومیان این منطقه به سبب شكل غیرعادیشان، از آنها با عنوان كوههای مریخی نیز یاد می كنند.

وی بیان کرد: شیارها و تراش های زیبای این كوهها كه فاقد هیچگونه پوشش گیاهی هستند، منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق كرده كه به عیان حس بودن در سیاره ای دیگر بر بیننده مستولی می شود.

نوری در ادامه تصریح کرد: باد و باران طی سال‌های متمادی این رشته کوه‌ها را چنان شکل داده که از آنها کوه‌های کم‌نظیری ساخته است.

وی گفت: کوه‌های مریخی یا مینیاتوری در شرق بندر زیبای چابهار قرار گرفته‌اند. اگر از بندر چابهار به سمت بندر گواتر پیش بروید، کوه‌های مریخی را می‌توان دید.

نوری افزود: در واقع این پدیده‌های طبیعی زیبا ادامه کوه‌های زاگرسند که در ادامه به پاکستان می‌رسد به غیر از زیبایی منحصر به‌فرد این کوه‌ها، از فضای باز و افق دید مناسب این منطقه می‌توان برای رصد فضای لایتناهی و نجوم هم استفاده کرد.

وی افزود: کوه‌های مینیاتوری؛ قله‌های سفید ناشناخته ایران است.

وی ادامه داد: کوههای مریخی یا مینیاتوری از کوههای زیبا و دیدنی اطراف چابهار و سواحل زیبای دریای عمان است که در فاصله 25 کیلومتری شهر چابهار قرار دارد.

نوری تصریح کرد: این بلندیها با شکل های خاص و دیدنی به کوههای مریخی معروف شده و به لحاظ بافت ویژه تحت تاثیر عوامل فرسایشی بادی و آبی به تصاویر زیبای مینیاتوری شبیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در میان دره ها و اطراف این کوهها فسیل انواع صدفها و آبزیان مانند نهنگ یافت می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: این منظره زیبا با چشم اندازهای طبیعی کم نظیر مانند تالاب لیپار با انواع پرندگان، سواحل ماسه ای و صخره ای دریای عمان با امواج خروشان برای گردشگران و طبیعت گران آغوش گشوده است./س


برچسب ها: قله ، ناشناخته ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.