محسن رضايي:

ايران توانست ناتو را در سوريه شکست دهد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در زورآزمايي كه با ناتو در سوريه داشتيم پيروز شديم و توانستيم به بحران سوريه كمك كرده و ناتو را شكست دهيم، بنابراين ما در 3 هزار كيلومتري ايران(در سوريه) از يك قدرت بزرگ بهره‌منديم.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محسن رضايي در برنامه پايش صدا و سيما که شب گذشته برگزار شد، به بحث سند چشم انداز پرداخت و گفت: اميرالمؤمنين مي‌فرمايند: "استواري و پايداري زندگي به برنامه ريزي نيكو و تدبير درست است" سنجش و برنامه ريزي حسن تدبير است كه اين حديث مناسب با بحث سند چشم‌انداز است.
 
وي با اشاره به گزارشي كه نشان مي‌دهد برخي مسئولين از سند چشم‌انداز آگاهي ندارند، بيان کرد: برخي مسئولين اظهار مي‌دارند كه سند چشم انداز، 200 صفحه است، در صورتي كه اين سند در دو صفحه تنظيم شده است.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اين مسئولين مي‌گويند که جلوتر از سند چشم انداز هستيم. اكثر مردم نمي‌دانند اين سند چيست و اگر از اين سند جلو هستيم پس چه وقت اجرا شده و چه كسي آن را اجرا كرده است. ما نبايد با مسئله حياتي كشور، شعاري برخورد كنيم.
 
رضايي گفت: از نظر تحقق سند چشم‌انداز هنوز عقب هستيم و در بخش‌هايي از اين سند، مانند بخش علمي پيشرفت كرده‌ايم و دولتمردان بايد براي تحقق سند چشم‌انداز تلاش كنند.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: فلسفه سند چشم‌انداز اين است كه ما عقب‌ماندگي تاريخي خود را جبران كنيم. اين سند پس از تصويب مقام معظم رهبري به سه قوه ابلاغ شد، يعني مجلس، دولت و قوه قضاييه و حتي رسانه ملي وظيفه داشتند كه براي آن برنامه‌ريزي كنند. قاعدتا وظيفه آگاهي مردم و مسئولان جزو وظايف سه قوه بود اما ما تاكنون برنامه روشني در دو دولت گذشته(دولت‌هاي نهم و دهم) نداشته‌ايم.
 
وي در ادامه افزود: سند چشم انداز از سال 1382 ابلاغ شد؛ درست است كه در 1384 اجرايي شد اما دو سال وقت مناسبي بود كه روي ابعاد اين سند كار شود و حالا كه 7 سال از زمان اجراي آن گذشته تلاشي جدي براي اين سند در دو دولت اخير صورت نگرفته است. براي اين‌كه از وقت و زمان باقي مانده استفاده كنيم بايد اين ضعف را جبران كنيم .
 
رضايي پيشرفت علمي کشور را از ابعاد سند چشم انداز برشمرد و اظهار داشت: پيشرفت علمي صورت گرفته در جامعه يا در مراكز آموزشي تدريس مي‌شود كه ميزان انتقال آن به فناوري فاصله دارد و تبديل آن به اقتصاد بسيار زياد است و فاصله صنعت و دانشگاه كه عنوان مي‌كنيم همين مورد است كه موجب عدم توازن و عقب ماندگي از چشم انداز مي‌شود.  
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در رابطه با شاخص‌سازي در سند چشم‌انداز بيان  داشت :70 شاخص در سند چشم انداز شناسايي و در نظر گرفته شده از جمله بحث اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي است كه به طور دائم ميزان انتشارات آن رصد مي‌شود و حتي در مركزي با همكاري دبيرخانه و گروه‌هاي تخصصي، اين مسئله پيگيري مي‌شود. دولت نيز به طور جداگانه در اين خصوص كار مي‌كند و مجلس نيز در مركز پژوهش‌ها به اين مسئله پرداخته است و در كتابچه‌اي اين 70 شاخص منتشر شده و در اختيار دولت و مجلس قرار گرفته است تا براساس آن بتوانند آمار و اطلاعات به دست آورده و شاخص‌ها را مشخص كنند.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در تعريف عام سند چشم‌انداز براي عموم گفت: بايد درآمد سرانه در سال 1404 بيش از 25 هزار دلار باشد، يعني سه برابر درآمد ملي کنوني.
 
وي در ادامه گفت: كتابچه شاخص‌هاي چشم انداز در اختيار دانشگاهيان و گروه‌هاي بخش خصوصي نيز قرار داشته و توسط آنها استفاده مي‌شود. اگر بخواهيم وارد سطوح پايين جامعه شويم بايد به يک هزار شاخص برسيم كه اين كارگروه‌هاي تخصصي هستند كه در اين امر بايد وارد شوند .
 
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا 70 شاخص مذکور، ترجمه عملياتي در جامعه شده يا خير اظهار داشت: افراد شاخص‌ها را در سطح كلان در نظر گرفته‌ايم كه البته بايد در سطح عموم جامعه، استان‌ها و شهرستان‌ها تا سال 1404 مشخص شوند و بايد براي تك‌تك مسائل و موارد در جامعه چشم انداز تعريف شود و اين امري است كه دولت و مجلس بايد انجام دهند. حتي يك فرد هم بايد نسبت خود با سند چشم انداز را بداند؛ اگر به طور مثال شهرها و روستاها و دانشگاهها نسبت خودشان را با سند چشم انداز تعيين نكنند اين امر محقق نمي شود چرا كه چشم انداز از تجميع همه فعاليت‌ها به دست مي‌آيد و اگر هم اين نسبت را به دست نياوريم و به سند دست پيدا كنيم، اين امر براساس برنامه‌ريزي، صورت نگرفته است.
 
رضايي با بيان اين كه تا مردم ندانند نسبتشان با سند چشم انداز چگونه است هر چه قدر هم از آن آگاهي داشته باشند در عمل كاري از پيش نمي رود و به دردشان نمي خورد، افزود: مهم اين است كه هر كس بداند که با چه مهارتهايي بايد تناسب پيدا كند. هر ملت و كشوري را به يك كبوتر تشبيه مي كنند كه دو بال دارد، يك بال آن را سياست در بر مي‌گيرد و بال ديگر زندگي است؛ اگر دو بال قوي و متوازن باشند بهترين پرواز رخ مي دهد ولي اگر يك بال قوي باشد و يك بال ضعيف به همان نسبت، پرواز متعادل نخواهد بود.
 
وي در ادامه تصريح كرد: 15 سال پيش متوجه پيشرفت در بال سياست شديم اما در بال زندگي كه به يك جامعه ايراني اسلامي بايد برسيم عقب ماندگي داريم و اين شكافي بين زندگي و سياست در ايران است.
 
وي خاطرنشان كرد: با قوی شدن بال سياست، امنيت و دفاع نیز مهيا شده كه هم اكنون موشك‌هاي ما از 2000 كيلومتر هم عبور مي‌كنند و حتي در زور آزمايي كه با ناتو در سوريه داشتيم پيروز شديم و توانستيم به بحران سوريه كمك كرده و ناتو را شكست دهيم بنابراين ما در 3 هزار كيلومتري ايران(در سوريه) از يك قدرت بزرگ بهره‌منديم اما به زندگي مردم كه مي‌رسيم قيمت مرغ، نرخ ارز، گندم و شير را نمي‌توانيم كنترل كنيم .
 
رضايي افزود: وقتي 15سال قبل خدمت مقام معظم رهبري موضوع پيشرفت مطرح شد ايشان تاييد كردند که "سند چشم انداز، يكي از گمشده‌هاي ما است"، لذا چشم انداز براي ايجاد توازن بين دو بال كبوتر در ايران طراحي شده است و هدف از چشم انداز اين است كه بال دوم (زندگي) را هم‌اندازه بال سياست كنيم و هر دو را به صورت متوازن توسعه دهيم.
 
وي خاطرنشان كرد: اگرتوسعه‌اي متوازن با سياست و زندگي مردم اتفاق بيافتد در 1404 به چنين خانه‌اي(کشور توسعه يافته) وارد مي‌شويم.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح ويژگي‌هاي اين خانه گفت: اين خانه، كشورتوسعه يافته است؛ به طور مثال يك شاخص آن، اين است كه در 1404 درآمد سرانه بيش از 25 هزار دلار باشد؛ در بخش سلامت، دولت تامين كننده است. عمر اميد به زندگي در استاندارد خودش جاي مي‌گيرد و همه استانداردهاي زندگي توسعه يافتگي در حد كشورهاي توسعه يافته است كه همراه با هويت ملي، تبديل به توسعه متعالي خواهد شد.  
 
رضايي ادامه داد: در اين صورت به مدل خاصي از پيشرفت كه به سمت پيشرفت اسلامي ايراني پيش مي‌رود خواهيم رسيد و اين مدل بايد در منطقه اول شود، در جهان اسلام الهام بخش و الگو باشد و هم چنين بايد تعامل مؤثر و سازنده در سطح بين‌الملل داشته باشيم كه در واقع سياست و زندگي مردم، كانون اين سه ارتباط است.
 
وي با اشاره به اين كه مسئله چشم‌انداز براساس يك مطالعه عميق از 200-300 سال اخير ايران تعيين شده است، گفت: هدف چشم انداز اين است که بتوانيم به توسعه متوازن در سياست، امنيت و دفاع كه يك بال سند چشم انداز است و هم چنين در عرصه‌هاي مختلف زندگي يعني اقتصاد، تجارت، كشاورزي، شهرسازي، عمران، هنر و فرهنگ و آبادي دست يابيم و به استانداردهايي برسيم كه آرمان‌هاي انقلاب را در خود گنجانده باشد.
 
رضايي گفت: مردم متوجه مي‌شوند كه چه دورانديشي و تدبيري صورت گرفته و اين شكافي كه در کشور، تشخيص داده شده برايش برنامه‌ريزي صورت گرفته است. بايد همه ايراني‌ها اعم از شهري و روستايي نسبت خود را با اين چشم انداز تعريف كنند. سند چشم انداز، يك ستاره راهنما است كه وقتي همه به سمت آن حركت مي‌كنند بايد در سال 1404 به آن نقطه مورد نظر برسند.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال که آيا شاخص‌هاي سند چشم‌انداز كه افراد بايد خود را با آن تنظيم كنند، وجود دارد، تصريح كرد: در اين زمينه بايد دولت و مجلس، قدم بردارند و بايد دو تحول بزرگ كه هنوز صورت نگرفته انجام شود .
 
رضايي در ادامه گفت: مديريت كشور يعني ساختار مديريتي و الگوي مديريتي كشور بايد درست شود. افراد ضعيف هم مي‌توانند كشور را اداره كنند اما اگر مديريت درست نباشد حتي مردان بزرگ هم در اين ساختارها به مشكل برمي‌خورند.
 
وي خاطرنشان كرد: سطح زندگي و الگوي زيست بايد تغيير كند و اين كار بايد از حكومت شروع شود. وقتي دولتمردان ما هنوز با اخلاق سياست امنيتي با مردم برخورد مي‌كنند، واضح است كه اين امر به راحتي محقق نمي‌شود.
 
رضايي با تأكيد بر اخلاق زندگي بيان داشت: بايد اخلاق سياسي امنيتي با اخلاق زندگي ادغام شود و تا وقتي كه اخلاق زندگي را وارد سياست نكنيم، نمي‌توانيم الگوي زيستي صحيحي را شكل دهيم.
 
وي تأکيد کرد: مديريت كشور كه بسيار متمركز است بايد متحول شود، يعني توليد ثروت در مديريت به وجود آيد و از مصرف كردن توليد پرهيز كنيم.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران بيان داشت: تحريم‌ها در جهت مقابله با سند چشم‌انداز صورت گرفته است که در مسير توسعه يافتگي کشور، مانع ايجاد کرده و تعامل سازنده ما را در سطح بين‌المللي كاهش مي‌دهد. اگر بخواهيم مانعي كه در مسير چشم انداز ايجاد شده را برطرف كنيم بايد تهديدات عليه اين سند را به مردم بازگو كرده و از مردم بخواهيم در برابر اين ظلم بسيج شوند.
 
رضايي با تاكيد بر فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص سند چشم‌انداز بيان داشت: رهبر انقلاب در 9 سال، 9 هزار واژه را در اين رابطه به کار بردند يعني ميانگين 1000 واژه در سال؛ اما وقتي كه در مصاحبه‌هاي مردمي و مسئولين دقت مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كسي اطلاع درستي در خصوص سند چشم انداز ندارد كه اين مسئله، مظلوميت رهبري و نظام را مي‌رساند و هم چنين نشان مي‌دهد دلسوزي عميقي براي پيشرفت كشور صورت گرفت اما كساني كه بايد كارشان را انجام دهند، کار خود را انجام ندادند.  
 
وي تاكيد كرد: بايد كار جدي‌تري در سطح دولتمردان صورت گيرد و اين سند، عملياتي شود.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: سند چشم انداز پس از قانون اساسي، مهمترين قانون مكتوب كشور است و نبايد مغفول واقع شود. بايد موانع اقتصادي آن بررسي شود و بايد شوك‌هاي پي در پي بازار اقتصادي را مورد توجه قرار دهيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: قدرت ، ناتو ، مجمع ، تشخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۱
بله!...مثل لیبی و عراق و افغانستان!!
آخرین اخبار