مشهد/

نقش مهم نمک در حفظ آب بدن

استفاده همزمان سدیم و پتاسیم نقش مهم و اساسی در حفظ تعادل آب بدن دارد که در نمک موجود در سفره این مقدار گاهی کم و اغلب بیش از حد مصرف می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، التهاب بینی و گونه‌ها، پف‌آلودگی و سیاهی دور چشم و تورم سایر نقاط بدن، همگی نشان‌دهنده احتباس آب و مواد زائد در بافت‌های نرم بدن است.

 

سدیم سبب جذب آب به درون سلول‌ها شده و پتاسیم به دفع مولكول‌های آب و مواد زائد از درون سلول‌ها كمك می‌كند و هنگامی كه میزان دریافت سدیم بالا رود، آب و مواد زائد در بافت‌های نرم بدن بخصوص صورت و زیر چشم‌ها محبوس شده و ورم و پف‌آلودگی به وجود می‌آید.

 

پرفشاری خون، سرگیجه، منگی، تنگی نفس، گرفتگی ماهیچه‌ها و در موارد شدیدتر بروز بیماری‌های كلیوی و كبدی، نارسایی قلبی ـ عروقی، استئوپروز (پوكی استخوان)، اضافه وزن و مشكلات عصبی تظاهر می‌كندمقدار مناسب نمك طعام دریافتی 3 گرم (حدود یك قاشق چایخوری) در روز است.

 

در ایران، این میزان 3 تا 4 برابر بیشتر از مقدار استاندارد آن گزارش شده است. خوب است بدانید غذاهایی كه به طور طبیعی روزانه در 3 وعده مصرف می‌شوند حاوی سدیم بوده و نیاز بدن به این عنصر را تامین خواهد كرد و دیگر به افزودن نمك به غذای در حال پخت یا استفاده از نمك سفره نیاز نیست.

 

مواد پروتئینی همچون انواع گوشت‌ها در مقایسه با سبزیجات، میوه‌ها و غلات از سدیم بیشتری برخوردار بوده كه این میزان در فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و كالباس چند برابر بیشتر خواهد بود.

البته برخی بیسكویت‌ها، غلات آماده صبحانه، كیك‌های حاوی جوش شیرین و برخی افزودنی‌ها و نگهدارنده‌های موجود در نوشابه‌ها و تنقلات حاوی مقدار زیادی نمك است كه به دلیل اختلاط با تركیباتی چون شكر، نشاسته و پودر ذرت مقدار زیاد نمك آنها مشخص نبوده و شور نیست.

 

این محصولات در گروه مواد غذایی با نمك مخفی قرار دارد و برای افراد مبتلا به پرفشاری خون و بیماران كلیوی محدودیت مصرف دارد.

 

در اكثر فروشگاه‌ها و مغازه‌های مواد غذایی نمك‌هایی با نام نمك رژیمی عرضه می‌شود افراد زیادی هم به این تصور كه این نمك‌ها صد درصد رژیمی و فاقد سدیم هستند آن را به مقدار زیاد استفاده می کنند اما باید بدانید این محصول فاقد سدیم نیست نمك‌های رژیمی، نمك‌هایی كم سدیم هستند كه تنها 50 درصد از سدیم نمك طعام حذف و پتاسیم جایگزین آن شده است.

 

پتاسیم همانند نمك شور بوده، اما پس طعم تلخی دارد و به همین دلیل نمی‌توان آن را كامل جایگزین سدیم نمود.

بهترین نمك محصولی است كه دارای مشخصه تصفیه و تبلور مجدد باشد، رنگ آن سفید، دانه‌بندی آن كروی، یددار و دارای مهر استاندارد، مجوز بهداشت و تاریخ مصرف باشد./س  

 

برچسب ها: نقش ، نمک ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.