اگر این روزها گذرتان به مناطق زلزله زده آذربایجان بیافتد مشاهده خواهید کرد که محور های مواصلاتی منتهی به مناطق زلزله زده مملو از کامیون های حامل مصالح ساختمانی، اسکلت های پیچ و مهره ای و کامیون های حمل بتن است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه قبل از اینکه به روستاهای مقصد برسید ممکن است تصور اینکه زلزله زدگان توی این هوای سرد در چادرها زندگی می کنند تنتان را بلرزاند. در روستای "شهرک پایین" تقریبا 90 درصد روستا تخریب شده و خسارت ساختمانها بالای 60 درصد است اما کانکس های اسکان موقت که اطراف خانه های تخریب شده جاگرفته و همه جا به چشم می خورد و مردم به شدت مشغول ساخت و ساز هستند .

اینجا بین زن و مرد فرقی نمی توان قائل شد، زنان هم مانند مردان کار می کنند حجم عظیمی از مصالح ساختمانی در روستاها دپو شده مشکل مصالح وجود ندارد، مهندسین ناظر همه جا هستند. بنا، برقکار و کاشیکارها بدون خستگی همگی کار می کنند. خیلی از خانه ها آماده شده و زلزله زدگان در حال انتقال از چادرهای موقت به ساختمانهای جدید هستند.

اسکلت های پیچ و مهره ای سرعت ساخت و ساز مسکن زلزله زدگان را افزایش داده و همه نیروی انسانی و امکانات سازندگی بنیاد مسکن از سراسر ایران آمده اند تا آذرآبادگان را از نو بسازند اهالی روستاها خیلی خوشحال هستند که در زمانی نسبتا کوتاه پس از زلزله ساختمان های مستحکمی برایشان ساخته می شود حتی خانه هایی هست که گفته می شود 2 هفته ای ساخته شده است.

در سایز روستاهای زخم خورده از تازیانه زلزله مانند شالی، سرند، گونجیک، باجه باج، دایلار و وردین هم وضعیت به همین صورت است حتی مشکل دامهای زلزله زدگان که زندگی روستاییان برای آنها اهمیت دارد هم حل شده، طویله های فلزی با سقفهای گرد ساخت شده، کانکس های موقت 12 متری هم وجود دارد که جان پناه زلزله زدگان تا آماده شدن خانه های اصلی شان می باشد.

هزاران مرتبه شکر که این حادثه طبیعی اخیر در ساعاتی از روز واقع شد که اکثر قریب به اتفاق اهالی روستاهای زلزله زده زیر سقفهای ناپایدارشان نبودند و گرنه شاهد تلفات بیشتری بودیم. به هر حال بازسازی مناطق و مسکن زلزله زدگان به اتمام می رسد و آنچه که شاید جایی ثبت نشود تلاش شبانه روزی و خالصانه مجموعه بنیاد مسکن و مدیران و کارشناسان این نهاد انقلابی است که از اولین ساعات زلزله در محل حضور داشته اند و برخی از آنها حتی خدمت به زلزله زدگان را به رفتن به سفر معنوی حج که سالیان دراز در آرزویش بوده اند ترجیح داده اند تا مباد در این سرمای آذربایجان هموطنی بدون سرپناه بماند./س

برچسب ها: زلزله ، آذربایجان ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.